THE USAGE OF COMPUTERS AS A WORKING TOOL IN THE DEVELOPMENT OF THE PROFESSIONAL PEDAGOGICAL PROCESS

Authors

  • Luís Téllez Lazo Universidad de Ciencias Pedagógicas "Pepito Tey". Las Tunas
  • Ezequiel Pino Pupo Universidad de Ciencias Pedagógicas "Pepito Tey". Las Tunas

Keywords:

computer, tool, development, pedagogical tool

Abstract

One of the present-day problems that the Technical and Professional Education faces is the practical teaching. This investigation is intended to reflex about the potentialities that the NTIC offers in the development of the practical learning process through an approach of projects, as well as software for the phase of simulation of the digital electronic circuits. It is offered a set of methodological words of advice for the implementation of this type of teaching in the polytechnic present-day Cuban school. It is highlighted the preparation that the teacher of electronics should have, to be able to carry out the direction of the professional pedagogical process in the presence of the technical and scientific advances that are happening worldwide.

References

Alburquerque, M. (1991) la educación del siglo XXI comienza hoy. En revista latinoamericana de innovación educativa. Argentina, año III, No 6 Sept. 1991 Centro de estudios educacionales. (2001) Los proyectos educativos: una estrategia para transformar la escuela. Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona. Año 2001. Soporte magnético. Cerda, H. (2001) El proyecto de aula, el aula de cómo sistema de investigación y construcción de conocimientos. Colombia. Año 2001. Croañas, J. et al (1991) Utilización de las computadoras como medio de enseñanza en las disciplinas de la especialidad de matemática. Informe final de investigación. ISP “Enrique José Varona”. Coloma R. O, Salazar S. M (2002) Modelo didáctico para el empleo del software educativo en la clase. Propuesta de curso pre-evento al IX Congreso Internacional de Informática en la Educación. Cuba. Soporte magnético. Cortijo, R. (1996) Didáctica de las ramas técnicas. Cuba. Año 1996. Expósito, C. y otros (2001) Metodología de la enseñanza de la informática. Cuba. Año 2001. Soporte magnético. García, L (1995) Reflexiones sobre el uso del ordenador en la educación. Revista Educación y Tecnología #117. Sept - Oct. España. Hernández, F., Ventura M. (2000) Organización del currículum por proyectos de trabajo. Colombia. Año 2000. Moares, M. C. (1991) La educación del siglo XXI comienza hoy. Revista Latinoamericana de innovaciones educativas. Año III. Argentina. Ramírez, G. (1994) La computadora, herramienta del proceso de enseñanza aprendizaje. Revista Educación #48, México. P. 48-53. Nov. Rodríguez, R. y otros (2000) Introducción a la informática educativa. Año 2000. UNESCO. (2003) Proyecto Regional de Educación para América Latina y el Caribe (PRELAC). Evento Internacional Pedagogía 2003. Cuba. 6 – 13 Febrero 2003

http://www.campus-oei.org/oeivirt/l.htm. La Cueva, A. La enseñanza por proyectos mito o reto.

http://servicios.iesa.edu.ve/Foroeducativo/Proyectosaula.htm. La Cueva, A. Proyectos y otras experiencias en el aula.

Published

2010-07-23

How to Cite

Téllez Lazo, L. ., & Pino Pupo, E. . (2010). THE USAGE OF COMPUTERS AS A WORKING TOOL IN THE DEVELOPMENT OF THE PROFESSIONAL PEDAGOGICAL PROCESS. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 1(3). Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/73-86