AUDIOVISUAL TEACHING RESOURCES AND ITS IMPACT ON LEARNING THE ENGLISH LANGUAGE

Authors

  • María Soledad Williams Zambrano Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí
  • Martha Narcisa Loor Fernández Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí
  • German Wenceslao Carrera Moreno Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí
  • Fresia María Véliz Robles Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí
  • Rubén Congo Maldonado Universidad Técnica del Norte

Keywords:

audiovisual; diagnosis; methodology; learning; teaching.

Abstract

This research arises from the need for new and different materials and tools that create a favorable environment for the teaching-learning process of English. This is how the idea of presenting the audiovisual resources in the classroom as a means to capture the interest of students in a positive and significant. From the research, we were able to obtain results in basic education students of the Educational Unit brushstrokes. The diagnosis acquired through observation forms and surveys provide relevant information about the relationship between the students and the audiovisual materials that help teachers of this course to improve their dynamics and pedagogy in their classes. In this research, we sought to demonstrate that the audiovisual resources are active methodology of teaching that has as a general principle the work from the action involving all the senses and playful element also helps to develop their language ability and improves the self-confidence of the students. The results obtained in the investigation contributed with the incursion of learning strategies so as to obtain a full and meaningful learning.

Author Biographies

María Soledad Williams Zambrano , Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí

Magister en Enseñanza del Idioma Inglés. Licenciada en Ciencias de la Educación, Mención Inglés. Doctorante de la Universidad de Nacional de Rosario, Argentina. Docente del Centro de Idiomas de la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Ecuador.

Martha Narcisa Loor Fernández, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí

Magister en Enseñanza del Idioma Inglés, Licenciada en Ciencias de la Educación, Mención Inglés. Doctorante de la Universidad de Nacional de Rosario, Argentina. Docente auxiliar del Instituto de Lenguas de la Universidad Técnica de Manabí, Ecuador.

German Wenceslao Carrera Moreno, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí

Magister en Enseñanza del Idioma Inglés. Licenciado en Ciencias de la Educación, Mención Inglés. Director del proyecto de investigación Comprensión Lectora y Escritura Académica. Doctorante de la Universidad de Nacional de Rosario (Argentina). Profesor de la carrera Pedagogía de los Idiomas Nacionales y Extranjeros Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. Ecuador.

Fresia María Véliz Robles, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí

Magister en Gerencia Educativa. Licenciada en Ciencias de la Educación, Especialidad Inglés. Docente titular principal del Centro de Idiomas de la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Ecuador.

Rubén Congo Maldonado, Universidad Técnica del Norte

Magister en gerencia de proyectos educativos y sociales. Licenciado en Ciencias de la Educación, Especialización idiomas. Diploma superior en Gestión Académica Universitaria. Doctorante de la Universidad de Nacional de Rosario (Argentina). Director de la carrera de Idiomas en la Universidad Técnica del Norte. Ecuador.

References

Adame, T. (2004). Medios audiovisuales en el aula.

Arévalo, M., & Enríquez, G. (2013). UTILIZACIÓN DE LOS MEDIOS AUDIOVISUALES EN EL. Milagro: Universidad Estatal de Milago.

Asher, J. (2013). Total Physical Response. La importancia del Inglés en la Actualidad. Beatriz Blogger.

Bustos flores, P. (2012). El uso de materiales audiovisuales y su influencia en el aprendizaje del idioma inglés. Chillán-Chile.

Dornyei, Z. (2005). The psychology of the language learner. PROGRAMA MAESTRÍA EN DOCENCIA Y GERENCIA EN EDUCACIÓN, (pág. 79).

Edmonson, R. (2007). Merm-CONCLA.NET. Obtenido de Merm-CONCLA.NET: http://www.concla.net/Tutorial%20Fuentes/fuentes%20y%20recursos/Audiovisuales.html

Educación, R. d. (2011). Estrategias de la Educación, Retos y oportunidades. Revista de Educación.

Garrido, A. M. (2009). EL INGLÉS Y LAS NUEVAS TECNOLOGÍAS: MOTIVAR AL ALUMNADO CON DESTREZAS QUE CONOCE. Cuadernos de educación y desarrollo.

Hargreaves, A., Esteve, J., & Castells, M. (2009). Enseñar en la sociedad del conocimiento. Barcelona.

Huergo, J. (2008). The formative relevance of screens.

JorgePila, Z. D. (2005). The psychology of the language learner, COMPETENCIAS COMUNICATIVAS DE LOS ESTUDIANTES DE I-II NIVEL DE., (pág. 79). Guayaquil.

Latapie, I. (2007). Acercamiento al aprendizaje multimedia. Revista de Investigación de la Universidad Simón Bolívar.

Martínez, E.-S. S. (2003). La motivación en el aprendizaje.

Martínez, S. (2003). Recursos Audiovisuales y educación. Diálogos Revista Electrónica de Historia.

Medina, J. D. (2010). Introducción a los medios audiovisuales.

Medina, M. (2004). Medios audiovisuales en el aula.

Méric, O. (2014). Currículo para la enseñanza del idioma Inglés. Editorial académica Española.

Monclus, G. (s.f.). Los medios audiovisuales.

Pablo, C. R. (2014). El uso de elementos audiovisuales en la enseñanza del inglés. Soria: Universidad de Valladolid.

RAE. (2014). Definición Audiovisual.

Sevilla, B. (2013). Recursos audiovisuales y educación.

Sierras, M. (2002). Innovación y cualificación, ed. Diseño de medios y recursos didácticos.

Published

2018-03-22

How to Cite

Williams Zambrano , . M. S. ., Loor Fernández, M. N., Carrera Moreno, G. W., Véliz Robles, F. M., & Congo Maldonado, R. (2018). AUDIOVISUAL TEACHING RESOURCES AND ITS IMPACT ON LEARNING THE ENGLISH LANGUAGE. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 9(1), 37–54. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/729

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)