THE EDUCATIONAL FORMATION FOR UNDERGRADUATE TEACHING ASSISTANT IN THE CAREER OF JOURNALISM: A DIDACTIC GUIDE FOR ITS IMPROVEMENT

Authors

  • Mailen Portuondo Tauler Universidad de Oriente. Santiago de Cuba
  • Giselle María Méndez Hernández Universidad de Oriente. Santiago de Cuba

Keywords:

teacher training; assistant student; tutor teacher; didactic guide; journalism career.

Abstract

This research, from the qualitative methodology, seeks to contribute to improve the effectiveness of the undergraduate teaching assistant’s educational formation in the career of Journalism of the Universidad de Oriente. That is why, starting from a diagnosis-study of this formative process, a didactic Guide is elaborated for the educational preparation of the undergraduate teaching assistant in the career, based on the co-formation undergraduate teaching assistant-professor tutor. The present proposal is aimed to promote the construction of a pedagogic knowledge in those students that manifest interest in the exercise of teaching and, possibly, will integrate the group of trainees in the area of teaching. The result of the research is projected as an impact solution to the detected inefficiencies in this area and it redounds, also, in the quality and integrality of the professional's formation, in a society where the journalist also has a mission as a teacher. The research responds to the studies related with the professional's formation in the career of Journalism of the Universidad de Oriente, and it possesses an explanatory character oriented to the change starting from that it is based in a design of participatory-action-research.

Author Biographies

Mailen Portuondo Tauler, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba

Licenciada en Periodismo por la Universidad de Oriente. Periodista del periódico Sierra Maestra. Docente-Investigadora del departamento de Periodismo de la Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba.

Giselle María Méndez Hernández, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba

Licenciada en Periodismo por la Universidad de Oriente y Máster en Didáctica del Español y la Literatura. Periodista de la emisora CMKW Radio Mambí. Docente-Investigadora del departamento de Periodismo de la Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba.

References

Alonso, M. M. y H. Saladrigas. (2002). Guía didáctica para investigar en Comunicación Social. Editorial Félix Varela. La Habana.

Alves, E. (2013). La formación permanente del docente en la escuela. El uso universitario de la tecnología para elevar la calidad del docente en el aula, en Revista Investigación y Postgrado v.18 n.1. Abril. ISSN 1316-0087. Versión impresa. Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Vicerrectorado de Investigación y Postgrado. Caracas. Págs. 12-20.

Bidot, I. (2014). Entrevista personal. Doctora en Letras. Universidad de Oriente.18 de diciembre. Santiago de Cuba [Archivo de audio].

Cole, M. (2010). Psicología cultural. Madrid: Morata.

Consejo Nacional de la FEU. (2006). ABC de la FEU. La Habana.

Cruz, V. (2005). Tendencias de la formación superior avanzada en América Latina. Primer Congreso Boliviano en Educación Postgraduada. Sucre, Bolivia, 1al 3 de Septiembre de 2005. Disponible en: http://www.auip.org/index.php?option=com_content&view=article&id=293&Itemid=204&lang=es [Accesado el 21 de diciembre de 2014].

Dauria, P. y otros. (2012). Escuela de ayudantes alumnos: enseñar a los que enseñan, en Revista Investigación Veterinaria. Vol. 6. No.1. Universidad Nacional de Córdoba. Argentina. Disponible en: www.uniroja.ar/index.php/revista/2012/6_1 [Accesado el 21 de diciembre de 2014].

Delors, J. y otros. (1996). La educación encierra un tesoro. Madrid, Santillana/Ediciones UNESCO. (Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional de Educación para el Siglo XXI). Disponible en: http://www.ilo.org/public/spanish/dialogue/sector/techmeet/ceart/teachs.pdf [Accesado el 21de diciembre de 2014].

Ferry, G. (1997). Pedagogía de la formación. Ediciones Novedades Educativas. Universidad de Buenos Aires. Buenos Aires.

Fonseca, R. (2015). Entrevista personal. Doctor en Ciencias de la Comunicación. Universidad de Oriente. 8 de enero. Santiago de Cuba [Archivo de audio].

García, L. (2011). La educación a distancia. De la teoría a la práctica. Barcelona: Ariel.

Ginoris, O. y Addine, F. (2006). Curso de Didáctica General (Material Básico). Maestría en Educación. Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño.

Hernández, R. y otros. (2006). Metodología de la investigación, 4ta edición. Editorial McGraw-Hill Interamericana. México D.F.

Imbernón, F. (2001). La formación en los centros educativos ¿tendencia o moda?, en colección: Claves para la innovación educativa. España: Laboratorio Educativo. Págs. 15-21.

Martínez, M. (2010). El contrato moral del profesorado. Condiciones para una nueva escuela. Bilbao: Desclée de Brouwer.

Ministerio de Educación Superior. (2007a). Reglamento del Trabajo Docente-Metodológico. Resolución 210/07. La Habana.

Ministerio de Educación Superior. (2007b). Reglamento de Subvenciones a Estudiantes. Resolución 24/07. La Habana.

Ministerio de Educación Superior. (2008). Plan de Estudios D. Carrera de Periodismo. La Habana.

Morán, P. y otros. (2010). Aporte de los Auxiliares Alumnos en la Formación Docente, en Revista Investigación Veterinaria. Vol. 8. No.3. Universidad Nacional de Córdoba. Argentina. Disponible en: www.uniroja.ar/index.php/revista/2010/8_3 [Accesado el 21 de diciembre de 2014].

Parra, A. (2011). Método para la formación permanente del docente de educación inicial del nivel preescolar del sector rural indígena, Apure. Venezuela. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Centro de Estudios de Educación Superior “Manuel F. Gran”. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba.

Paz, I. (2005). El colectivo de año en la orientación educativa a los estudiantes de las carreras pedagógicas. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Centro de Estudios de Educación Superior “Manuel F. Gran”. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba.

Paz, I. y otros. (2011). Categorías y Procesos de la Pedagogía. Centro de Estudios Pedagógicos “Juan Bautista Sagarra Blez”. Universidad de Ciencias Pedagógicas “Frank País García”. Santiago de Cuba.

Tünnerman, C. (2003). La Universidad latinoamericana ante los retos del siglo XXI. México. Circuito Norponiente SíN.

Published

2018-03-22

How to Cite

Portuondo Tauler, M., & Méndez Hernández, G. M. (2018). THE EDUCATIONAL FORMATION FOR UNDERGRADUATE TEACHING ASSISTANT IN THE CAREER OF JOURNALISM: A DIDACTIC GUIDE FOR ITS IMPROVEMENT. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 9(1), 1–26. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/727

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)