THE EDUCATIONAL FORMATION FOR UNDERGRADUATE TEACHING ASSISTANT IN THE CAREER OF JOURNALISM: A DIDACTIC GUIDE FOR ITS IMPROVEMENT
Keywords:
teacher training; assistant student; tutor teacher; didactic guide; journalism career.Abstract
This research, from the qualitative methodology, seeks to contribute to improve the effectiveness of the undergraduate teaching assistant’s educational formation in the career of Journalism of the Universidad de Oriente. That is why, starting from a diagnosis-study of this formative process, a didactic Guide is elaborated for the educational preparation of the undergraduate teaching assistant in the career, based on the co-formation undergraduate teaching assistant-professor tutor. The present proposal is aimed to promote the construction of a pedagogic knowledge in those students that manifest interest in the exercise of teaching and, possibly, will integrate the group of trainees in the area of teaching. The result of the research is projected as an impact solution to the detected inefficiencies in this area and it redounds, also, in the quality and integrality of the professional's formation, in a society where the journalist also has a mission as a teacher. The research responds to the studies related with the professional's formation in the career of Journalism of the Universidad de Oriente, and it possesses an explanatory character oriented to the change starting from that it is based in a design of participatory-action-research.
References
Alonso, M. M. y H. Saladrigas. (2002). Guía didáctica para investigar en Comunicación Social. Editorial Félix Varela. La Habana.
Alves, E. (2013). La formación permanente del docente en la escuela. El uso universitario de la tecnología para elevar la calidad del docente en el aula, en Revista Investigación y Postgrado v.18 n.1. Abril. ISSN 1316-0087. Versión impresa. Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Vicerrectorado de Investigación y Postgrado. Caracas. Págs. 12-20.
Bidot, I. (2014). Entrevista personal. Doctora en Letras. Universidad de Oriente.18 de diciembre. Santiago de Cuba [Archivo de audio].
Cole, M. (2010). Psicología cultural. Madrid: Morata.
Consejo Nacional de la FEU. (2006). ABC de la FEU. La Habana.
Cruz, V. (2005). Tendencias de la formación superior avanzada en América Latina. Primer Congreso Boliviano en Educación Postgraduada. Sucre, Bolivia, 1al 3 de Septiembre de 2005. Disponible en: http://www.auip.org/index.php?option=com_content&view=article&id=293&Itemid=204&lang=es [Accesado el 21 de diciembre de 2014].
Dauria, P. y otros. (2012). Escuela de ayudantes alumnos: enseñar a los que enseñan, en Revista Investigación Veterinaria. Vol. 6. No.1. Universidad Nacional de Córdoba. Argentina. Disponible en: www.uniroja.ar/index.php/revista/2012/6_1 [Accesado el 21 de diciembre de 2014].
Delors, J. y otros. (1996). La educación encierra un tesoro. Madrid, Santillana/Ediciones UNESCO. (Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional de Educación para el Siglo XXI). Disponible en: http://www.ilo.org/public/spanish/dialogue/sector/techmeet/ceart/teachs.pdf [Accesado el 21de diciembre de 2014].
Ferry, G. (1997). Pedagogía de la formación. Ediciones Novedades Educativas. Universidad de Buenos Aires. Buenos Aires.
Fonseca, R. (2015). Entrevista personal. Doctor en Ciencias de la Comunicación. Universidad de Oriente. 8 de enero. Santiago de Cuba [Archivo de audio].
García, L. (2011). La educación a distancia. De la teoría a la práctica. Barcelona: Ariel.
Ginoris, O. y Addine, F. (2006). Curso de Didáctica General (Material Básico). Maestría en Educación. Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño.
Hernández, R. y otros. (2006). Metodología de la investigación, 4ta edición. Editorial McGraw-Hill Interamericana. México D.F.
Imbernón, F. (2001). La formación en los centros educativos ¿tendencia o moda?, en colección: Claves para la innovación educativa. España: Laboratorio Educativo. Págs. 15-21.
Martínez, M. (2010). El contrato moral del profesorado. Condiciones para una nueva escuela. Bilbao: Desclée de Brouwer.
Ministerio de Educación Superior. (2007a). Reglamento del Trabajo Docente-Metodológico. Resolución 210/07. La Habana.
Ministerio de Educación Superior. (2007b). Reglamento de Subvenciones a Estudiantes. Resolución 24/07. La Habana.
Ministerio de Educación Superior. (2008). Plan de Estudios D. Carrera de Periodismo. La Habana.
Morán, P. y otros. (2010). Aporte de los Auxiliares Alumnos en la Formación Docente, en Revista Investigación Veterinaria. Vol. 8. No.3. Universidad Nacional de Córdoba. Argentina. Disponible en: www.uniroja.ar/index.php/revista/2010/8_3 [Accesado el 21 de diciembre de 2014].
Parra, A. (2011). Método para la formación permanente del docente de educación inicial del nivel preescolar del sector rural indígena, Apure. Venezuela. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Centro de Estudios de Educación Superior “Manuel F. Gran”. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba.
Paz, I. (2005). El colectivo de año en la orientación educativa a los estudiantes de las carreras pedagógicas. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Centro de Estudios de Educación Superior “Manuel F. Gran”. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba.
Paz, I. y otros. (2011). Categorías y Procesos de la Pedagogía. Centro de Estudios Pedagógicos “Juan Bautista Sagarra Blez”. Universidad de Ciencias Pedagógicas “Frank País García”. Santiago de Cuba.
Tünnerman, C. (2003). La Universidad latinoamericana ante los retos del siglo XXI. México. Circuito Norponiente SíN.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Mailen Portuondo Tauler, Giselle María Méndez Hernández
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.