METHOD OF PROJECT IN THE TEACHING OF MODERN PHYSICS FOR MECHANICAL ENGINEERING.

Authors

  • Ronal Tamayo Cuenca Universidad de Holguín
  • Jorge Ignacio Tamayo Pupo ISPI de Huila.Angola
  • Elser Ferras Sabtiesteban Universidad de Holguín

Keywords:

Modern Physic; learning teaching process; project’s method; Mechanical Engineer.

Abstract

This article describes the shortcomings that manifests the teaching-learning process Modern Physics in the interrelation of its contents with mechanical engineering processes are explained. Epistemological and praxeological analysis of teaching-learning process Modern Physics is performed and a theoretical lack given in relation insufficient content-methods declared. In addition, theoretical fundamentals same positions as assumed and essential to solve given between the internalization of the contents of this subject and its application to understanding the processes of mechanical engineering contradiction is analyzed. Accordingly the need to implement the project method and ways to achieve this state is proposed. Finally the results of the implementation of the project method and the impact obtained for two courses in the application of an almost experiment in four groups of students are valued career.

Author Biographies

Ronal Tamayo Cuenca , Universidad de Holguín

Doctor en Ciencias Pedagógicas y profesor auxiliar de la Universidad de Holguín. Jefe de Departamento de Medios de Enseñanza

Jorge Ignacio Tamayo Pupo, ISPI de Huila.Angola

Doctor en Ciencias Pedagógicas y profesor titular de ISPI de Huila. Director de Investigación y posgrado. Angola.

Elser Ferras Sabtiesteban, Universidad de Holguín

Ingeniero Mecánico y profesor asistente de la Universidad de Holguín. Atiende el laboratorio de Física moderna. Cuba.

References

onso, A. (2003). Introducción a la ingeniería. Cuba: Félix Varela.

Barberán, S. (2013). Contribución a la formación ética del ingeniero informático a través de la Física. Tesis Doctoral. Universidad de Holguín, Cuba.

Castañeda, Á. E. (2013). Pedagogía, tecnologías digitales y gestión de la información y el conocimiento en la enseñanza de la ingeniería. Cuba: Félix Varela.

Domingos, J. y Estévez, B. (2012). El Desarrollo de la Creatividad de los estudiantes de la Carrera de Física en la actividad práctica experimental en el ISCED de Huíla. (CD-ROM) En: MEMORIAS DEL VI TALLER IBEROAMERICANO DE ENSEÑANZA DE LA FÍSICA UNIVERSITARIA (Código PEE-07). La Habana. ISBN 978-959-282-096-8.

Garzón, L. E., Alfonso, E. y Hernández, A. (2013). La gestión del trabajo independiente en Entornos Virtuales de Enseñanza Aprendizaje. (CD-ROM) En: MEMORIAS DE LA VI CONFERENCIA INTERNACIONAL DE LA UNIVERSIDAD DE HOLGUÍN (Código CES-035). Holguín. ISBN 978-959-16-2138-2.

Klingberg, L. (1978). Introducción a la Didáctica General. Cuba: Pueblo y Educación.

Labarrere, G. y Valdivia, G. (1988). Pedagogía. Cuba: Pueblo y Educación.

Mestre, U. (1996). Modelo de organización de la disciplina Física general para el desarrollo de habilidades profesionales en los estudiantes de ciencias técnicas. Tesis Doctoral. Universidad de Oriente, Cuba.

Pérez, L. (1993). La formación de habilidades lógicas del proceso docente educativo de la Física General en carreras de Ciencias Técnicas. Tesis Doctoral. Universidad de Oriente, Cuba.

Perkins, D. y Blythe, T. (2005). Ante todo, la comprensión. MAGISTERIO, EDUCACIÓN Y PEDAGOGÍA. 14.

Ramal, J. (1999). Por una concepción moderna de la enseñanza de la Física. Enseñanza de las ciencias. INNOVACIONES DIDÁCTICAS. 17 (1), 131-135.

Ramos, J. y Rodríguez, D. (2006). Poner al alumno en la posición del científico. Una concepción didáctica integradora para la enseñanza-aprendizaje de las ciencias como investigación. EDUCACIÓN Y SOCIEDAD. 4 (2).

Rodríguez, A. D. y Llovera, J. J. (2012). Resultados preliminares de solidez en el aprendizaje de la Física obtenidos con la complementación mutua de los laboratorios reales y las simulaciones virtuales de experimentos docentes. (CD-ROM) En: MEMORIAS DEL VI TALLER IBEROAMERICANO DE ENSEÑANZA DE LA FÍSICA UNIVERSITARIA (Código EPE-28). La Habana. ISBN 978-959-282-096-8.

Sinarcas, V. y Solbes, J. (2013). Dificultades en el aprendizaje y la enseñanza de la Física Cuántica en el bachillerato. ENSEÑANZA DE LAS CIENCIAS. 31 (3), 9-25.

Solbes, J. (1996). La Física Moderna y su enseñanza. ALAMBIQUE. (10), 59-67.

Tamayo, J. (2006). Concepción Didáctica Integradora del proceso de enseñanza aprendizaje de la Física en la carrera de Ingeniería Mecánica. Tesis Doctoral. Universidad de Holguín, Cuba.

Published

2017-12-01

How to Cite

Tamayo Cuenca , R. ., Tamayo Pupo, J. I., & Ferras Sabtiesteban, E. (2017). METHOD OF PROJECT IN THE TEACHING OF MODERN PHYSICS FOR MECHANICAL ENGINEERING. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 8(6), 59–70. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/692

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Monográfica Especial

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.