DATA MINING IMPLEMENTATION IN THE ACADEMIC ADMINISTRATION OF INSTITUTIONS OF HIGHER EDUCATION

Authors

  • Harold Elbert Escobar Terán Universidad Técnica Estatal de Quevedo
  • Maritza Alcívar Saltos Universidad Técnica de Babahoyo-Extensión Quevedo
  • Carlos Marquez de la Plata Universidad Técnica Estatal de Quevedo
  • Charles Edisson Escobar Terán Pontificia Universidad Católica del Ecuador

Keywords:

data mining; academic agents; inclusion; knowledge discovery; information repositories.

Abstract

The concern of educational administrators to improve academic efficiency and accomplish the social mission of promoting human talent, overcoming the limitations of the student and of the educational environment, requires the implementation of processes based on the use of technology and information. This particular study is a review on data mining techniques applicable to the analysis of the problems concerning the stakeholders. Discussion and analysis is about the role of data mining in education. Its usefulness is described to analyze the different aspects of educational activities and how its implementation could help each sector involved to improve the quality of the performance of educational institutions in an inclusive way. The limitations of educational data mining are discussed. A literature review of previous studies is done, for which we examined various magazines, publications, articles and others.

Author Biographies

Harold Elbert Escobar Terán, Universidad Técnica Estatal de Quevedo

Licenciado en Comunicación Social. Ingeniero Comercial. Master oficial en Ingeniería de Sistemas de Decisión. Magister en Investigación para el Desarrollo Educativo. Especialista en Educación Superior. Diplomado Superior en práctica docente universitaria; Diploma superior en diseños pedagógicos universitarios. Profesor y Director de la Unidad de Admisión y Registro de la Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Ecuador.

Maritza Alcívar Saltos, Universidad Técnica de Babahoyo-Extensión Quevedo

Ingeniera Comercial. Master en Administración de Empresas. Docente del Sistema Nacional de Nivelación y Admisión en la Universidad Técnica de Babahoyo-Extensión Quevedo. Ecuador.

Carlos Marquez de la Plata, Universidad Técnica Estatal de Quevedo

Ingeniero Civil. Diploma Superior en Planeamiento Estratégico de la Administración Financiera. Especialista en Elaboración de Proyectos Financieros. Magister en Costos y Administración Financiera. Master oficial en Ingeniería de Sistemas de Decisión. Profesor y Coordinador de la Carrera de Ingeniería en Sistemas en la Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Ecuador.

Charles Edisson Escobar Terán, Pontificia Universidad Católica del Ecuador

Ingeniero Eléctrico, especialidad Electrónica con Maestría en Redes y Comunicaciones, Maestría en Administración de Empresas, Maestría en Docencia Universitaria e Investigación Educativa, Diploma superior en Gestión de proyectos en línea y Educación a distancia, Diploma superior en Docencia con el empleo de las tecnologías de la información y la comunicación. Estudiante de doctorado en Tecnologías de la Información. Subdecano de la Facultad de Ingeniería de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador.

References

Baker, R. S., Yacef, K. (2009). The state of educational data mining in 2009: A review and future visions. JEDM-Journal of Educational Data Mining.

Beguerí, G., Klenzi, R. O., Malberti, A. (2013). Determinación de factores resilientes en los alumnos universitarios. In XV Workshop de Investigadores en Ciencias de la Computación.

Romero, C., Ventura, S. (2010). Educational Data Mining: A Review of the State-of-the-Art. IEEE Transaction on Systems, Man, and Cybernetics, Part C: Applications and Reviews. 40(6), 601-618, 2010.

Díaz, F.J., Schiavoni, M.A., Amadeo, A.P., Charnelli, M.E. (2014). Búsqueda personalizada de recursos educativos basada en el perfil del alumno dentro de un entorno educativo. In XVI Workshop de Investigadores en Ciencias de la Computación.

Durán, E.B., Costaguta, R.N. (2007). Minería de datos para descubrir estilos de aprendizaje. Revista Iberoamericana de Educación, 42(2), 6.

Galindo, A., García, H. (2010). Minería de Datos en la Educación. Universidad Carlos III.

Gómez, D.A., García F.J., Therón, R. (2014). Analítica visual en e-learning. El profesional de la información, 23(3), 1386-6710.

Larrea, E., Granados, V. (2013). El sistema de educación superior para la sociedad del buen vivir basada en el conocimiento: El caso ecuatoriano (Doctoral dissertation).

Monsalve, J., Aponte, F. Hoyos, J. (2013). Aplicación de minería de datos educativos a procesos B-Learning. Conferencias LACLO, 4(1).

Naqvi, R. (2015). Data Mining in Educational Settings. Pakistan Journal of Engineering, Technology & Science, 4(2).

Orea, S.V., Vargas, A.S., Alonso, M.G. (2005). Minería de datos: predicción de la deserción escolar mediante el algoritmo de árboles de decisión y el algoritmo de los k vecinos más cercanos. Ene, 779(73), 33.

Pérez, R., Mestre, U. (2012). Modelo pedagógico de tutoría telemática en la educación de postgrado. Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación. ISSN 2224-2643, 3(1), 127-143.

Romero, C., Ventura, S., García, E. (2008). Data mining in course management systems: Moodle case study and tutorial. Computers & Education, 51(1), 368-384.

Villarreal, J., Mestre, U., y Llanes. L. (2011). La atención a las diferencias individuales, en aulas inclusivas, como vía para el aprendizaje desarrollador de las matemáticas en la educación básica y media en Colombia. Didasc@lia: Didáctica y Educación, (4), 59.

Published

2017-08-31

How to Cite

Escobar Terán, . H. E. ., Alcívar Saltos, M., Marquez de la Plata, C., & Escobar Terán, C. E. (2017). DATA MINING IMPLEMENTATION IN THE ACADEMIC ADMINISTRATION OF INSTITUTIONS OF HIGHER EDUCATION. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 8(3), 203–212. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/637

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)