DATA MINING IMPLEMENTATION IN THE ACADEMIC ADMINISTRATION OF INSTITUTIONS OF HIGHER EDUCATION
Keywords:
data mining; academic agents; inclusion; knowledge discovery; information repositories.Abstract
The concern of educational administrators to improve academic efficiency and accomplish the social mission of promoting human talent, overcoming the limitations of the student and of the educational environment, requires the implementation of processes based on the use of technology and information. This particular study is a review on data mining techniques applicable to the analysis of the problems concerning the stakeholders. Discussion and analysis is about the role of data mining in education. Its usefulness is described to analyze the different aspects of educational activities and how its implementation could help each sector involved to improve the quality of the performance of educational institutions in an inclusive way. The limitations of educational data mining are discussed. A literature review of previous studies is done, for which we examined various magazines, publications, articles and others.
References
Baker, R. S., Yacef, K. (2009). The state of educational data mining in 2009: A review and future visions. JEDM-Journal of Educational Data Mining.
Beguerí, G., Klenzi, R. O., Malberti, A. (2013). Determinación de factores resilientes en los alumnos universitarios. In XV Workshop de Investigadores en Ciencias de la Computación.
Romero, C., Ventura, S. (2010). Educational Data Mining: A Review of the State-of-the-Art. IEEE Transaction on Systems, Man, and Cybernetics, Part C: Applications and Reviews. 40(6), 601-618, 2010.
Díaz, F.J., Schiavoni, M.A., Amadeo, A.P., Charnelli, M.E. (2014). Búsqueda personalizada de recursos educativos basada en el perfil del alumno dentro de un entorno educativo. In XVI Workshop de Investigadores en Ciencias de la Computación.
Durán, E.B., Costaguta, R.N. (2007). Minería de datos para descubrir estilos de aprendizaje. Revista Iberoamericana de Educación, 42(2), 6.
Galindo, A., García, H. (2010). Minería de Datos en la Educación. Universidad Carlos III.
Gómez, D.A., García F.J., Therón, R. (2014). Analítica visual en e-learning. El profesional de la información, 23(3), 1386-6710.
Larrea, E., Granados, V. (2013). El sistema de educación superior para la sociedad del buen vivir basada en el conocimiento: El caso ecuatoriano (Doctoral dissertation).
Monsalve, J., Aponte, F. Hoyos, J. (2013). Aplicación de minería de datos educativos a procesos B-Learning. Conferencias LACLO, 4(1).
Naqvi, R. (2015). Data Mining in Educational Settings. Pakistan Journal of Engineering, Technology & Science, 4(2).
Orea, S.V., Vargas, A.S., Alonso, M.G. (2005). Minería de datos: predicción de la deserción escolar mediante el algoritmo de árboles de decisión y el algoritmo de los k vecinos más cercanos. Ene, 779(73), 33.
Pérez, R., Mestre, U. (2012). Modelo pedagógico de tutoría telemática en la educación de postgrado. Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación. ISSN 2224-2643, 3(1), 127-143.
Romero, C., Ventura, S., García, E. (2008). Data mining in course management systems: Moodle case study and tutorial. Computers & Education, 51(1), 368-384.
Villarreal, J., Mestre, U., y Llanes. L. (2011). La atención a las diferencias individuales, en aulas inclusivas, como vía para el aprendizaje desarrollador de las matemáticas en la educación básica y media en Colombia. Didasc@lia: Didáctica y Educación, (4), 59.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Harold Elbert Escobar Terán, Maritza Alcívar Saltos, Carlos Marquez de la Plata, Charles Edisson Escobar Terán
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.