DIDACTICS CONSIDERATIONS ABOUT USING MULTIMEDIA TO ANATOMY AND HUMAN FISIOLOGY MATTER IN HIGHER INSTITUTE OF EDUCACIONAL SCIENCES FROM HUAMBO, ANGOLA

Authors

  • Cristiano Lucas Jamba Jamba Instituto Superior de Ciencias de la Educación de Huambo
  • María de los Ángeles Mariño Sánchez Universidad de Holguín
  • Ronal Tamayo Cuenca Universidad de Holguín

Keywords:

Didactics considerations; using multimedia; Anatomy; Human Physiology.

Abstract

From interviews and questionnaires made in 2010 to students and teachers of the Higher Institute of Educational Sciences (HIES) from Huambo, of the Biology career, concluded that the use of the TIC was practically null.It proceeded to make a multimedia of Anatomy and Human Phisiology taking into account a supported methodology from the didactical and psycopedagogical points of view. It was made using mainly Microsoft Power Point and intend to be useful for students and teachers, it stimulates the use of the TIC and shows that is possible to increase the use of the computers as a teaching learning process media without a high computing knowledge. Because of these reasons it was put at the students and teachers use and was evaluated satisfactorily by them. In the development of this work, it makes a search of the theoretical groundworks needed to conceive a didactical multimedia and for its hind elaboration with the objective to contribute with the teaching learning process of Anatomy and Human Physiology in the Biology career of the HIES-Huambo. The media is a multimedia material with a Human Anatomical System contents, that besides includes about structural aspects, functional aspects, with illustrations, animations, summary switchboards with the use of some models and simulations that allows the interaction between student and computer during self-study.

Author Biographies

Cristiano Lucas Jamba Jamba, Instituto Superior de Ciencias de la Educación de Huambo

Licenciado en Educación en Biología. Profesor del Instituto Superior de Ciencias de la Educación de Huambo, Angola.

María de los Ángeles Mariño Sánchez, Universidad de Holguín

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Consultante. Miembro del Departamento Metodológico de la Vicerrectoría Primera. Universidad de Holguín.

Ronal Tamayo Cuenca, Universidad de Holguín

Master en Ciencias de la Educación Superior. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Asistente. Jefe de Departamento de Medios de Enseñanza. Universidad de Holguín.

References

Álvarez, I. y Fuentes, H. (2003). Didáctica del Proceso de Formación de los Profesionales asistido por las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones. Monografía. C. E. de Educación Superior “Manuel F. Gran”. Cuba: Universidad de Oriente.

Álvarez, L. y Hernández, M. (2015). Multimedia educativa para la asignatura historia del arte. VII Conferencia Internacional de la Universidad de Holguín. (CD-ROM) En: MEMORIAS DE LA VII CONFERENCIA INTERNACIONAL DE LA UNIVERSIDAD DE HOLGUÍN. (Código IBER-063). Holguín. ISBN 978-959-16-2472-7.

Fandos, M. (2002). Estrategias Didácticas en el uso de las Tecnologías de la Información y la Comunicación. ACCIÓN PEDAGÓGICA. 11(1).

Fernández, J. (2016). Diseño de aplicaciones hipermedia. Características y exigencias. Conferencia del Diplomado de Tecnología Educativa de la Universidad de Holguín. Material en Formato Digital.

Labañino, C. y del Toro, M. (2002). Multimedia para la educación. La Habana: Pueblo y Educación, p. 18.

Lazo, Y. y Fernández, R. (2015). Multimedia “Lazo de vida” para la educación sexual en la adolescencia. (CD-ROM) En: MEMORIAS DE LA VII CONFERENCIA INTERNACIONAL DE LA UNIVERSIDAD DE HOLGUÍN. (Código DES-117). Holguín. ISBN 978-959-16-2472-7.

Mena B. y otros (1996). Didáctica y nuevas Tecnologías. España: Escuela Española.

Planeta Actimedia S.A. (1999). “Multimedia do corpo humano” (en línea). Disponible en: www.planetaactimedia.com. [Consultado el 11 de marzo de 2015].

Word (2016). Definición de multimedia en español (en línea). Disponible en: www.wordreference.com. [Consultado el 29 de abril de 2016].

Published

2016-05-19

How to Cite

Jamba Jamba, C. L. ., Mariño Sánchez, M. de los Ángeles, & Tamayo Cuenca, R. (2016). DIDACTICS CONSIDERATIONS ABOUT USING MULTIMEDIA TO ANATOMY AND HUMAN FISIOLOGY MATTER IN HIGHER INSTITUTE OF EDUCACIONAL SCIENCES FROM HUAMBO, ANGOLA. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 7(6), 371–384. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/581

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Especial