DIDACTICS CONSIDERATIONS ABOUT USING MULTIMEDIA TO ANATOMY AND HUMAN FISIOLOGY MATTER IN HIGHER INSTITUTE OF EDUCACIONAL SCIENCES FROM HUAMBO, ANGOLA
Keywords:
Didactics considerations; using multimedia; Anatomy; Human Physiology.Abstract
From interviews and questionnaires made in 2010 to students and teachers of the Higher Institute of Educational Sciences (HIES) from Huambo, of the Biology career, concluded that the use of the TIC was practically null.It proceeded to make a multimedia of Anatomy and Human Phisiology taking into account a supported methodology from the didactical and psycopedagogical points of view. It was made using mainly Microsoft Power Point and intend to be useful for students and teachers, it stimulates the use of the TIC and shows that is possible to increase the use of the computers as a teaching learning process media without a high computing knowledge. Because of these reasons it was put at the students and teachers use and was evaluated satisfactorily by them. In the development of this work, it makes a search of the theoretical groundworks needed to conceive a didactical multimedia and for its hind elaboration with the objective to contribute with the teaching learning process of Anatomy and Human Physiology in the Biology career of the HIES-Huambo. The media is a multimedia material with a Human Anatomical System contents, that besides includes about structural aspects, functional aspects, with illustrations, animations, summary switchboards with the use of some models and simulations that allows the interaction between student and computer during self-study.
References
Álvarez, I. y Fuentes, H. (2003). Didáctica del Proceso de Formación de los Profesionales asistido por las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones. Monografía. C. E. de Educación Superior “Manuel F. Gran”. Cuba: Universidad de Oriente.
Álvarez, L. y Hernández, M. (2015). Multimedia educativa para la asignatura historia del arte. VII Conferencia Internacional de la Universidad de Holguín. (CD-ROM) En: MEMORIAS DE LA VII CONFERENCIA INTERNACIONAL DE LA UNIVERSIDAD DE HOLGUÍN. (Código IBER-063). Holguín. ISBN 978-959-16-2472-7.
Fandos, M. (2002). Estrategias Didácticas en el uso de las Tecnologías de la Información y la Comunicación. ACCIÓN PEDAGÓGICA. 11(1).
Fernández, J. (2016). Diseño de aplicaciones hipermedia. Características y exigencias. Conferencia del Diplomado de Tecnología Educativa de la Universidad de Holguín. Material en Formato Digital.
Labañino, C. y del Toro, M. (2002). Multimedia para la educación. La Habana: Pueblo y Educación, p. 18.
Lazo, Y. y Fernández, R. (2015). Multimedia “Lazo de vida” para la educación sexual en la adolescencia. (CD-ROM) En: MEMORIAS DE LA VII CONFERENCIA INTERNACIONAL DE LA UNIVERSIDAD DE HOLGUÍN. (Código DES-117). Holguín. ISBN 978-959-16-2472-7.
Mena B. y otros (1996). Didáctica y nuevas Tecnologías. España: Escuela Española.
Planeta Actimedia S.A. (1999). “Multimedia do corpo humano” (en línea). Disponible en: www.planetaactimedia.com. [Consultado el 11 de marzo de 2015].
Word (2016). Definición de multimedia en español (en línea). Disponible en: www.wordreference.com. [Consultado el 29 de abril de 2016].
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Cristiano Lucas Jamba Jamba, María de los Ángeles Mariño Sánchez, Ronal Tamayo Cuenca
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.