NOTEBOOK OF ACTIVITIES FOR THE DEVELOPMENT OF ABILITIES IN THE APPLICATION OF FRACTIONAL RATIONAL FUNCTIONS IN THE STUDENTS OF DUODÉCIMO DEGREE OF PEDAGOGICAL SCHOOL FERRAZ BOMBOCO OF HUAMBO, ANGOLA

Authors

  • Alambre José Pinto Instituto Superior Politécnico de la Universidad José Eduardo Dos Santos/Escuela de Formación de Profesores "Ferraz Bomboco" de Huambo
  • Pedro Roberto Valdés Tamayo Universidad de Las Tunas, Las Tunas

Keywords:

Rational functions; abilities; Math; twelfth degree; Angola.

Abstract

Starting from verifying diverse inadequacies in the students of twelfth degree of the pedagogical school Ferraz Bomboco from Huambo, in the Republic of Angola; relative to the application of the fractional rational functions, we decided to elaborate a notebook of activities that is erected on solid didactic and psychological theoretical foundations. With this notebook it is sought to contribute to the development of mathematical abilities in the students of this teaching level. For it has been properly structured following a logic that leaves of the analysis of the fundamental theoretical aspects in each topic and they supplement it examples of resolved exercises that serve as base for the development of the independent activity, by means of the realization of proposed activities. It is novel the mathematical assistant's use DERIVES in the elaboration of the notebook, as well as in the resolution of the exercises intended. The feasibility of the solution proposed to the initial problem was object of valuation starting from the Approach of Experts, which valued it as very appropriate starting from the concrete characteristics of the Angolan context.

Author Biographies

Alambre José Pinto, Instituto Superior Politécnico de la Universidad José Eduardo Dos Santos/Escuela de Formación de Profesores "Ferraz Bomboco" de Huambo

Licenciado en Ciencias da le Educación, Especialidad de Matemática. Máster en Didáctica de la Educación Superior. Profesor Asistente de Matemática. Departamento de Ciencias Básicas del Instituto Superior Politécnico de la Universidad José Eduardo Dos Santos, Huambo, Angola. Profesor de Matemática de la Escuela de Formación de Profesores "Ferraz Bomboco" de Huambo, Angola.

Pedro Roberto Valdés Tamayo, Universidad de Las Tunas, Las Tunas

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular.

References

Campistrous, L. y Rizo, C. (1993). Aprender a resolver problemas aritméticos. Editorial Pueblo y Educación, La Habana.

Campistrous, L. y Rizo, C. (2005). Estrategias para promover el aprendizaje desarrollador en el contexto escolar. En: Pedagogía 2005. MINED, La Habana.

Cantoral, R., Montiel, G. (2006). Desarrollo del Pensamiento matemático: El caso de la visualización de funciones [Versión Electrónica]. Acta Latinoamericana de Matemática Educativa X.

Carlson, M., Oerhtman, M. (2005). Key Aspects of Knowing and Learning the Concept of Function. The Mathematical Association of America. Recuperado de: http://www.maa.org/t_and_l/sampler/rs_9.html. (Consultada 15 de Julio 2013).

Del Castillo, A., Montiel, G. (2007). El concepto función en un ambiente geométrico dinámico bajo el enfoque covariacional. Memoria electrónica de la XI escuela de invierno, 568-579.

Escandon, C. (2005). Historia del concepto función. Recuperado dehttp://ciencia.astroseti.org/matematicas/articulo_4379_historia_del_concepto_f uncion.htm. (Consultada 1-07-2013)

Galperin, P. (1986). Sobre el método de formación por etapas de las acciones mentales intelectuales. Editorial Pueblo y Educación, La Habana.

García, E., García, E. (2007). Un estudio socioepistemológico del concepto función. Memoria electrónica de la XI escuela de invierno XI, 551-554.

González, M. (1974). Complementos de Aritmética y Álgebra. Editorial Pueblo y Educación. 1974.

Leontiev, A. (1977). Activity, consciousness, personality. Englewood Cliffs, N3: Printice Hall. 1977.

Martínez, A. (1995). Gráficas como medio y no como objetivo: el impacto de las calculadoras gráficas en cálculo y precálculo en Publicaciones de la 9ª Reunión Centroamericana y del Caribe sobre formación de profesores e investigación en Matemática Educativa pp.119-124 Habana 1995.

Oliveira, N. (1997). Conceito de Função: uma Abordagem do Processo Ensino-Aprendizagem. Dissertação de Mestrado. PUC: SÃO PAULO, 1997.

Santos, L. (1992). La Resolución de Problemas en el aprendizaje de las matemáticas. Cuaderno de investigación No. 28/6. Departamento de Matemática Educativa del CINVESTAV. México.

Sierpinska, A. (1992). On understanding the notion of function. The Concept of function: Aspects of epistemology and pedagogy. Mathematical Association of America. Notes Series, Vol. 25, págs. 2358.

Talízina, N. (1978). Psicología de la enseñanza. Editorial Progreso, Moscú, 1978.

Talizina, N. (1987). La formación de la actividad cognoscitiva de los escolares. Editorial Pueblo y Educación, La Habana, 1987.

Tinoco, L. (1996). Construindo o Conceito de Função – Projeto Fundão, Instituto de Matemática, UFRJ, Rio de Janeiro, 1996.

Vigotsky, L. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Grupo Grijalbo, México, 1979.

Published

2016-05-19

How to Cite

Pinto, A. J. ., & Valdés Tamayo, P. R. (2016). NOTEBOOK OF ACTIVITIES FOR THE DEVELOPMENT OF ABILITIES IN THE APPLICATION OF FRACTIONAL RATIONAL FUNCTIONS IN THE STUDENTS OF DUODÉCIMO DEGREE OF PEDAGOGICAL SCHOOL FERRAZ BOMBOCO OF HUAMBO, ANGOLA. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 7(6), 1–12. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/552

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Especial

Most read articles by the same author(s)