TECHNOLOGY FOR SECRETARIES WITH DIFFERENT CAPACITIES

Authors

  • Martha Cecilia Cueva Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga
  • Rodolfo Matius Mendoza Poma Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga
  • Alexandra Lorena Alajo Anchatuña Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga

Keywords:

Technology; Secretariat; Accessibility.

Abstract

The Technical University of Cotopaxi, through this social Project, complies with its Vision and Mission precepts. This research allows the opportunity to work helping to meet the demands of training and professional development into the population, as a way to achieve an inclusive, integral, fair, equitable and humanist society. Through the use of the ICTs this scientific and technological research project confront the problem of lack of information and lack of social inclusion existing as an alternative to the educational development of students with disabilities who wish to enroll as students in the University. The most important matter of this project is the clear diffusion and demonstration about the use of ICTs in offices as a means to improve the daily development in this activity though abilities and skills, improving their self-esteem, education level and their own and their families’ economic income. This information is intended to convey the proper application of ICTs through the different existing systems, especially Jaws and braille for the blind, to avoid situations that result in technological illiteracy and mainly in social exclusion.

Author Biographies

Martha Cecilia Cueva, Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga

Licenciada. Magister en Docencia Universitaria y Administración Educativa. Facultad de Ciencias Administrativas. Carrera de Secretariado Ejecutivo Gerencial. Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga, Ecuador.

Rodolfo Matius Mendoza Poma, Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga

Ingeniero. Magister en Sistemas Informáticos Educativos. Facultad de Ciencias Administrativas. Carrera de Secretariado Ejecutivo Gerencial. Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga, Ecuador.

Alexandra Lorena Alajo Anchatuña, Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga

Ingeniera. Magister en Ciencias de la Educación Mención Planeamiento y Administración Educativa. Facultad de Ciencias Administrativas. Carrera de Secretariado Ejecutivo Gerencial. Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga, Ecuador.

References

Arrendondo, M. (1989). Notas Para Un Modelo De Docencia: Formación Pedagógica De Profesores Universitarios. Teoría Y Experiencias En México. México: Anuies-Unam.Cesu.

Ausubel, D.; Novak, J.; Hanesian, H. (1990). Psicología Educativa: Un Punto De Vista Cognoscitivo. México: Editorial Trillas. Segunda Edición.

Bandura, A. (1993). Perceived Self-Efficacy In Cognitive Development And Functioning. Educational Psychologist, (Pp. 28, 117-148.=

Blázquez. (2002). Medios O Recursos Didácticos (Pp. 234)

Calero, M. (2002). Constructivismo, Educación Integral Y Permanente (Pag.18) Editorial San Marcos, Perú, 2002.- (Pp. 8).

Freire, P. (1978). Cultural Action For Freedom. Cambridge, Ma: Harvard Educational Review Press. Pp. 78.

Johnson, D.; Johnson, R. (1985). Motivational Processes In Cooperative Competitive And Individualistic Learning Situations. New York. C. Ames & R. Ames Eds. Research On Motivation In Education. Vol. 2: The Classroom Milieu (Pp. 249-286). Academic Press.

Pérez, A. (1992). La Función y Formación del Profesor en La Enseñanza para la Comprensión: Comprender y Transformar la Enseñanza. Madrid: Ediciones Morata.

Redondo, J. (1997). La Dinámica Escolar: De La Diferencia A La Desigualdad. Revista De Psicología. Facultad De Ciencias. Chile. Universidad De Chile. Volumen Vi, Edición Electrónica.

Valdiviezo, M.I. (1999). Planificación Curricular. Guía Texto. Universidad Técnica Particular De Loja. Modalidad Abierta. Impreso En La Editorial Universidad Técnica Particular De Loja. Loja Febrero 1999. (Pp. 12-15-35-47).

Published

2016-12-02

How to Cite

Cueva, M. C. ., Mendoza Poma, R. M., & Alajo Anchatuña, A. L. (2016). TECHNOLOGY FOR SECRETARIES WITH DIFFERENT CAPACITIES. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 7(3), 237–244. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/507

Conference Proceedings Volume

Section

Reflexiones

Most read articles by the same author(s)