TECHNOLOGY FOR SECRETARIES WITH DIFFERENT CAPACITIES
Keywords:
Technology; Secretariat; Accessibility.Abstract
The Technical University of Cotopaxi, through this social Project, complies with its Vision and Mission precepts. This research allows the opportunity to work helping to meet the demands of training and professional development into the population, as a way to achieve an inclusive, integral, fair, equitable and humanist society. Through the use of the ICTs this scientific and technological research project confront the problem of lack of information and lack of social inclusion existing as an alternative to the educational development of students with disabilities who wish to enroll as students in the University. The most important matter of this project is the clear diffusion and demonstration about the use of ICTs in offices as a means to improve the daily development in this activity though abilities and skills, improving their self-esteem, education level and their own and their families’ economic income. This information is intended to convey the proper application of ICTs through the different existing systems, especially Jaws and braille for the blind, to avoid situations that result in technological illiteracy and mainly in social exclusion.
References
Arrendondo, M. (1989). Notas Para Un Modelo De Docencia: Formación Pedagógica De Profesores Universitarios. Teoría Y Experiencias En México. México: Anuies-Unam.Cesu.
Ausubel, D.; Novak, J.; Hanesian, H. (1990). Psicología Educativa: Un Punto De Vista Cognoscitivo. México: Editorial Trillas. Segunda Edición.
Bandura, A. (1993). Perceived Self-Efficacy In Cognitive Development And Functioning. Educational Psychologist, (Pp. 28, 117-148.=
Blázquez. (2002). Medios O Recursos Didácticos (Pp. 234)
Calero, M. (2002). Constructivismo, Educación Integral Y Permanente (Pag.18) Editorial San Marcos, Perú, 2002.- (Pp. 8).
Freire, P. (1978). Cultural Action For Freedom. Cambridge, Ma: Harvard Educational Review Press. Pp. 78.
Johnson, D.; Johnson, R. (1985). Motivational Processes In Cooperative Competitive And Individualistic Learning Situations. New York. C. Ames & R. Ames Eds. Research On Motivation In Education. Vol. 2: The Classroom Milieu (Pp. 249-286). Academic Press.
Pérez, A. (1992). La Función y Formación del Profesor en La Enseñanza para la Comprensión: Comprender y Transformar la Enseñanza. Madrid: Ediciones Morata.
Redondo, J. (1997). La Dinámica Escolar: De La Diferencia A La Desigualdad. Revista De Psicología. Facultad De Ciencias. Chile. Universidad De Chile. Volumen Vi, Edición Electrónica.
Valdiviezo, M.I. (1999). Planificación Curricular. Guía Texto. Universidad Técnica Particular De Loja. Modalidad Abierta. Impreso En La Editorial Universidad Técnica Particular De Loja. Loja Febrero 1999. (Pp. 12-15-35-47).
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Martha Cecilia Cueva, Rodolfo Matius Mendoza Poma, Alexandra Lorena Alajo Anchatuña
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.