PRESENT-DAY SITUATION IN THE FORMATION OF TEACHERS FOR JUNIOR EDUCATION IN TABASCO

Authors

  • Josefina Campos Cruz División Académica de Educación y Artes. Universidad Juárez Autónoma de Tabasco
  • Pablo Gómez Jiménez División Académica de Educación y Artes. Universidad Juárez Autónoma de Tabasco
  • Julita Elemí Hernández Sánchez División Académica de Educación y Artes. Universidad Juárez Autónoma de Tabasco
  • Belem Castillo Castro División Académica de Educación y Artes. Universidad Juárez Autónoma de Tabasco
  • María de Lourdes Luna Alfaro División Académica de Educación y Artes. Universidad Juárez Autónoma de Tabasco

Keywords:

educative policies, education, teachers’ staff

Abstract

The educative policies in Tabasco during the last 20 years have paid special emphasis on the formation of teachers for junior education. Nevertheless, the results obtained are not positive. This state occupies 29º. This place has been gotten in the last evaluations done by the country in the fact of junior education. This situation provoked a need to ask oneself a set of questions, seeking for the cause, and of course, a question centered on the work of teachers and their results. This caused the necessity to carry out an investigation about: “Present-day situation in the formation of teachers for junior education in Tabasco, Mexico.” It is supported by the mixed funds “ONACYT” and Juárez University autonomous from Tabasco, whose user is the secretary of state education.

Author Biographies

Josefina Campos Cruz, División Académica de Educación y Artes. Universidad Juárez Autónoma de Tabasco

  Profesora Investigadora de la División Académica de Educación y Artes de la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco

Pablo Gómez Jiménez, División Académica de Educación y Artes. Universidad Juárez Autónoma de Tabasco

Director de de la División Académica de Educación y Artes de la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco

Julita Elemí Hernández Sánchez, División Académica de Educación y Artes. Universidad Juárez Autónoma de Tabasco

Profesora investigadora de la División Académica de Educación y Artes de la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco

Belem Castillo Castro, División Académica de Educación y Artes. Universidad Juárez Autónoma de Tabasco

Profesora investigadora de la División Académica de Educación y Artes de la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco

María de Lourdes Luna Alfaro, División Académica de Educación y Artes. Universidad Juárez Autónoma de Tabasco

Profesora investigadora de la División Académica de Educación y Artes de la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco

References

AYALA AGUIRRE. FRANCISCO. G. La función del profesor como Asesor. 3ra. Edición. Edit. Trillas. México.1999. Pág. 129 ALFONSO SILLICEO. Capacitación y Desarrollo del Personal. 2da Edición. Edit. Limusa. México. 1999. Pág. 122. AJA FERNÁNDEZ JOSÉ MANUEL. Enciclopedia General De Educación II. 3ra. Edición. Edit. Océano. México. 1999. Pág. 1055 DURAN AGUILAR. LUCILA ELBA. Práctica y formación Docente. 3ra Edición. Edit. UPN. México. 1993. Pág.68 DAVINI MARIA CRISTINA. La formación Docente en Cuestión Política y Pedagógica. 1ra. Edición. Edit. Paidos. México. 1995. Pág. 163 DURAN AGUILAR LUCILA ELBA. Práctica Docente. 3ra. Edición. Edit. UPN. México. 1993. Pág.68 DÍAZ BARRIGA ÁNGEL. Tarea Docente (una perspectiva didáctica) 1ra. Edición. Edit. Nueva Imagen. México. 1993. Pág. 118 ILIZALITURRI. BENAVIDES. LUIS G. Formación docente. Perfiles del desempeño para escolar, Primaria, Secundaria. 1ra. Edición. Edit. Conalte. México. 1991. Pág. 90 GUILLERMINA BAENA PAZ. Calidad y educación Superior. Retos para el tercer milenio. 1ra. Edición. Edit. Ariel. México.1999. Pág. J.L. VENGLE. Iniciación de la Educación Permanente. 2da. Edición. Edit. Trillas. Méxco. 1970. Pág. 420 PALACIOS JESÚS. La cuestión Escolar Críticas y Alternativas. 4ta Edición. Edit. Laia. Barcelona España. 1999. Pág. 659. PANSZA GONZÁLES. MARGARITA. Fundamentación de la Didáctica. 11ª. Edición. Edit. Gernika. S.A. México. 1985. Pág. 214 LARROYO FRANCISCO. Las ciencias de la Educación. 3ra. Edición. Edit. Porrua. México. 1983. Pág. 292

Published

2011-04-28

How to Cite

Campos Cruz, J. ., Gómez Jiménez, P., Hernández Sánchez, J. E., Castillo Castro, B., & Luna Alfaro, M. de L. (2011). PRESENT-DAY SITUATION IN THE FORMATION OF TEACHERS FOR JUNIOR EDUCATION IN TABASCO. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 2(2), 29–48. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/45