THE ABILITY OF COMPREHENSIVE ANALYSIS OF TEXTUAL DIVERSITY IN THE TEACHING LEARNING PROCESS FROM A COGNITIVE, COMMUNICATIVE AND SOCIOCULTURAL APPROACH

Authors

  • Yadira Lisette Álvarez Castillo Universidad de Ciencias Pedagógicas “Frank País García” de Santiago de Cuba
  • Ángel Bravo Rodríguez Universidad de Ciencias Pedagógicas “Frank País García” de Santiago de Cuba
  • Marta Infante Villafañe Universidad de Ciencias Pedagógicas “Frank País García” de Santiago de Cuba

Keywords:

language teaching; discourse analysis; text analysis; social interaction; communicative intention.

Abstract

This paper reflects on the need to insert the teaching of the language from a discursive analysis of reality, from an enabling approach to text analysis as unity of content and form determined by the context, which contributes to learning as part of an actual event, evidencing the role of language in social interaction, where the teacher of any subject can from the analysis of a text that relates to your subject and have a strong communicative intention to convey to students the knowledge.

Author Biographies

Yadira Lisette Álvarez Castillo , Universidad de Ciencias Pedagógicas “Frank País García” de Santiago de Cuba

Profesora de Español y Directora de Extensión Universitaria de la Universidad de Ciencias Pedagógicas “Frank País García” de Santiago de Cuba. Imparte docencia en la Carrera Pedagogía – Psicología. Aspirante al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Pertenece al proyecto. Formación inicial del maestro primario (FORDEM).

Ángel Bravo Rodríguez, Universidad de Ciencias Pedagógicas “Frank País García” de Santiago de Cuba

Profesor Titular. Decano de la Facultad de Educación Infantil de la Universidad de Ciencias Pedagógicas “Frank País García” de Santiago de Cuba.

Marta Infante Villafañe, Universidad de Ciencias Pedagógicas “Frank País García” de Santiago de Cuba

Profesora Titular y Consultante. Universidad de Ciencias Pedagógicas “Frank País García” de Santiago de Cuba. Presidenta del Tribunal Permanente de Ciencias Pedagógicas con sede en la Universidad de Ciencias Pedagógicas de Santiago de Cuba.

References

Boris Mauri, Catherine (2000). Didáctica. Reflexión teórica. / Cc- Ec htm. Internet.

Lomas, Carlos y Andrés Osoro (1993). El enfoque comunicativo en la enseñanza de la lengua. Barcelona: Editorial Paidós.

Lomas, Tusón y Osoro. (2000). Ciencias de lenguaje, competencia comunicativa y enseñanza de la lengua. Valencia: Copyright Quaderns Digitals. Edita Centre d¨estudis Vall de segò.

Mañalich Suárez, Rosario (1999). Taller de la Palabra. La Habana: Editorial Pueblo Educación.

Martínez, María V. (2000) La construcción discursiva de la realidad: una perspectiva discursiva e interactiva de la significación. Escuela de Ciencias del Lenguaje. Universidad del Valle, Colombia.

Roméu Escobar, Angelina (1992). Aplicación del enfoque comunicativo: comprensión, análisis y construcción de textos. Ciudad Habana: IPLAC.

Roméu Escobar, Angelina (1995). Aplicación del enfoque comunicativo en la enseñanza de la lengua materna. Editorial Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño. Curso de Superación Pedagogía 95. La Habana.

Roméu Escobar, Angelina (1996). Comprensión, análisis y construcción de textos”. En: Lengua española. Universidad Amazónica de Pando. Bolivia.

Roméu Escobar, Angelina (1997). Cognición y Comunicación. Curso 62. Pedagogía 97. IPLAC. La Habana.

Roméu Escobar, Angelina (1987). Elevación de la efectividad de la enseñanza de la composición de 7mo. A 9no. Grados. Tesis de doctorado. Ciudad Habana: ICCP, 1987.

Roméu Escobar, Angelina (1987). Metodología de la Enseñanza del Español. Tomo I y II. Editorial Pueblo y Educación. La Habana.

Roméu Escobar, Angelina. (1990) Algunos problemas teóricos y metodológicos en la enseñanza de la lengua. Curso Pedagogía 90. La Habana.

Roméu Escobar, Angelina (2003). Teoría y práctica del análisis del discurso. Su aplicación en la enseñanza. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Sánchez Miguel, Emilio (1998). Comprensión y redacción de textos. Barcelona: EDEBE.

Van Dijk, Teun A. (1996). Macroestructuras semánticas. En: Lengua española. Bolivia: Universidad Amazónica de Pando.

Van Dijk, Teun A. (1980). Estructuras y funciones del discurso, México: Edit Siglo XXI.

Van Dijk, Teun A.(1983). La ciencia del texto. Barcelona: Editorial Paidós.

Van Dijk, Teun A (2000). El discurso como interacción social. Estudios sobre discurso II. Barcelona: Gedisa.

Vigotsky, Lev S (1982). Pensamiento y Lenguaje. Editorial Pueblo y Educación. La Habana.

Published

2015-12-23

How to Cite

Álvarez Castillo , Y. L., Bravo Rodríguez, Ángel, & Infante Villafañe, M. (2015). THE ABILITY OF COMPREHENSIVE ANALYSIS OF TEXTUAL DIVERSITY IN THE TEACHING LEARNING PROCESS FROM A COGNITIVE, COMMUNICATIVE AND SOCIOCULTURAL APPROACH. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 6(6), 45–56. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/434

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Especial

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.