METHODOLOGICAL PROPOSAL OF THE LITERARY ANALYSIS TO THE DEVELOPMENT OF THE CULTURE

Authors

  • José Antonio Ramírez Batista Centro Mixto “Rafael Cruz Pérez”. Domínguez. Municipio Calixto García. Holguín

Keywords:

methodological proposal; literary analysis; culture.

Abstract

Culture is known as a main factor in the whole personal formation. This theme emerged due to deepen of the studies in the Senior High School. The objective stated was to offer a methodological proposal of the literary analysis to favor the development of the general culture of 10th, 11th and12th graders. For this work some methods were use such as analysis – synthesis, induction – deduction and the historical – logical. These permitted the choosing of the gist, critics and the establishment of the generalizations, inferences and wrapping – up. This methodological proposal contributed to the student’s formation of the Senior High School.

Author Biography

José Antonio Ramírez Batista , Centro Mixto “Rafael Cruz Pérez”. Domínguez. Municipio Calixto García. Holguín

Licenciado en Educación en la especialidad de Español - Literatura. Máster en Ciencias de la Educación. Profesor de Español - Literatura en el Centro Mixto “Rafael Cruz Pérez”. Domínguez. Municipio Calixto García. Holguín. Cuba. Aspirante a Doctor en Ciencias Pedagógicas.

References

Altavaz, A. (2008). La educación y la cultura general integral. En Chacón, N. (coord.), EDUCACIÓN, CIENCIA Y CONCIENCIA, p. 113-118. Ciudad de La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Carpentier, A. (2012). El reino de este mundo. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Chacón, N. y otros. (2008). Educación, ciencia y conciencia. Ciudad de La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Marrero, J.R. (2012). El desarrollo de la educación estético-literaria en estudiantes de preuniversitario. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Holguín: Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero”.

Ministerio de Educación. (2004). Software Pedagogía a tu Alcance, Santiago de Cuba.

Ministerio de Educación. (2010). Programa de Duodécimo Grado de la Educación Preuniversitaria. Ciudad de La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Ministerio de Educación. (2012). Orientaciones Metodológicas para el Desempeño Profesional del Director de Preuniversitario (en soporte magnético).

Pupo, Y. (2010). El desarrollo del gusto estético desde el componente análisis literario en la asignatura Español - Literatura en décimo grado. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Holguín: Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero”.

Published

2015-07-13

How to Cite

Ramírez Batista , J. A. . (2015). METHODOLOGICAL PROPOSAL OF THE LITERARY ANALYSIS TO THE DEVELOPMENT OF THE CULTURE. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 6(5), 37–50. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/422