TOWARDS A FLEXIBLE CURRICULUM: INTERMEDIATE EXITS AND OPTIONAL COURSES

Authors

  • Carlos Ortigoza Garcell Universidad de Holguín Oscar Lucero Moya
  • Eduardo Fernández Flores Universidad de Holguín Oscar Lucero Moya
  • Olga Bonachea Montero Universidad Pedagógica de Santa Clara, Villa Clara

Keywords:

Curriculum; intermediate exits; optional courses.

Abstract

Traditionally, the curricula of the university degree courses have been focused on the formation of professionals within the required period for their graduation (5-6 years), with a single exit to the labour market. This research is aimed at contributing, from the Labour and Professional Formation of the students, to the definition of their formative process, according to their needs and interests. This paper also analyses the advantages of the intermediate exits in a university degree course, and how they allow students to obtain a college degree without affecting the continuation of the higher education studies or the quality of the formation of the university graduate. Such reality favours the insertion of the students in the labour market under conditions that suit the qualifications and experience related to the degree they are doing. From the curricular perspective, the proposal is based on flexible curricula with intermediate exits, where optional and/or elective courses can be of great importance.

Author Biographies

Carlos Ortigoza Garcell, Universidad de Holguín Oscar Lucero Moya

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular de la Universidad de Holguín, Cuba. Especializado en temas sobre Diseño Curricular.

Eduardo Fernández Flores, Universidad de Holguín Oscar Lucero Moya

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular de la Universidad de Holguín, Cuba. Especializado en temas sobre Evaluación y Acreditación de la Calidad.

Olga Bonachea Montero, Universidad Pedagógica de Santa Clara, Villa Clara

Master en Ciencias. Profesora Auxiliar de la Universidad Pedagógica de Santa Clara, Cuba. Especializada en temas sobre pedagogía.

References

Carreras con salidas intermedias: ¿En busca de un modelo más flexible?. (2012, 2 de abril). El Mercurio. Recuperado de http://psu.elmercurio.com/carreras-con-salidas-intermedias-en-busca-de-un-modelo-mas-flexible/

Fernández Flores, E. (2013). La formación laboral como constituyente de la permanencia: perspectiva pedagógica y curricular. http://revistas.mes.edu.cu/Pedagogía-Universitaria/artículos/2009/numero-2/189409203.pdf/view se encuentra localizada en la revista Pedagogía Universitaria, Vol. XIV, No 2, 2009, con ISSN: 1609-4808. 2009.

Horruitiner Silva, P. (2008). La universidad cubana: el modelo de formación. La Habana: Editorial Félix Varela.

MES (2007). Reglamento del Trabajo Docente y Metodológico en la Educación Superior (Resolución No. 210/2007). La Habana: ENPSES

Ortigoza Garcell, C. (2006). El currículo: diseño, desarrollo y evaluación en la educación superior. Centro de Estudios sobre Ciencias de la Educación Superior. Universidad de Holguín, Cuba. Recuperado de www.libreroonline.com

Zazzali C. (2013, noviembre). Un nuevo modelo en educación. Tell Magazine. Recuperado de http://www.tell.cl/magazine/11109/antofagasta/noviembre/2013/entrevistas/un-nuevo-modelo-en-educacio%CC%81n.html

Published

2015-03-30

How to Cite

Ortigoza Garcell, . C. ., Fernández Flores, E., & Bonachea Montero, O. (2015). TOWARDS A FLEXIBLE CURRICULUM: INTERMEDIATE EXITS AND OPTIONAL COURSES. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 6(1), 305–310. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/357

Conference Proceedings Volume

Section

Reflexiones