TOWARDS A FLEXIBLE CURRICULUM: INTERMEDIATE EXITS AND OPTIONAL COURSES
Keywords:
Curriculum; intermediate exits; optional courses.Abstract
Traditionally, the curricula of the university degree courses have been focused on the formation of professionals within the required period for their graduation (5-6 years), with a single exit to the labour market. This research is aimed at contributing, from the Labour and Professional Formation of the students, to the definition of their formative process, according to their needs and interests. This paper also analyses the advantages of the intermediate exits in a university degree course, and how they allow students to obtain a college degree without affecting the continuation of the higher education studies or the quality of the formation of the university graduate. Such reality favours the insertion of the students in the labour market under conditions that suit the qualifications and experience related to the degree they are doing. From the curricular perspective, the proposal is based on flexible curricula with intermediate exits, where optional and/or elective courses can be of great importance.
References
Carreras con salidas intermedias: ¿En busca de un modelo más flexible?. (2012, 2 de abril). El Mercurio. Recuperado de http://psu.elmercurio.com/carreras-con-salidas-intermedias-en-busca-de-un-modelo-mas-flexible/
Fernández Flores, E. (2013). La formación laboral como constituyente de la permanencia: perspectiva pedagógica y curricular. http://revistas.mes.edu.cu/Pedagogía-Universitaria/artículos/2009/numero-2/189409203.pdf/view se encuentra localizada en la revista Pedagogía Universitaria, Vol. XIV, No 2, 2009, con ISSN: 1609-4808. 2009.
Horruitiner Silva, P. (2008). La universidad cubana: el modelo de formación. La Habana: Editorial Félix Varela.
MES (2007). Reglamento del Trabajo Docente y Metodológico en la Educación Superior (Resolución No. 210/2007). La Habana: ENPSES
Ortigoza Garcell, C. (2006). El currículo: diseño, desarrollo y evaluación en la educación superior. Centro de Estudios sobre Ciencias de la Educación Superior. Universidad de Holguín, Cuba. Recuperado de www.libreroonline.com
Zazzali C. (2013, noviembre). Un nuevo modelo en educación. Tell Magazine. Recuperado de http://www.tell.cl/magazine/11109/antofagasta/noviembre/2013/entrevistas/un-nuevo-modelo-en-educacio%CC%81n.html
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Carlos Ortigoza Garcell, Eduardo Fernández Flores, Olga Bonachea Montero
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.