LEARNING MATHEMATIC PROBLEMS FROM LIFE AND FOR LIFE IN PRIMARY STUDENTS
Keywords:
mathematic problems; education from life; education for lifeAbstract
The Students´s integral formation, on the base of the existent educational scenarios, is the challenge that the primary teachers assume at the present time, since it guarantees it to maintain and to perpetuate the Cuban Revolution values, This project is related with the understands working toward the understanding of the reality for the solution of mathematic problems, and its later practical application in the different areas of the student, labor and social life. The objective of this investigation is to improve of the solution of mathematic problems from the structuring and contextualizing of cultural, ideological, political and social thematic that the students will have to face in the future. The validity of the proposal was verified with the use of different methods, procedures and alternative in favor of the application of the proposal for the development of the objective that intends.
References
Ballester, S. y Cols (1994). Metodología de la Enseñanza de la Matemática, Tomo II, Editorial Universitaria, México. Ballester, S. y Cols. (1992). Metodología de la Enseñanza de la Matemática, Tomo I, Editorial Pueblo y Educación, Habana, Cuba. Campistrous, L. (1999). “Didáctica y resolución de problemas”, Pedagogía 99, C. Habana., Campistrous, L. A. (1993). Lógica y procedimientos lógicos de aprendizaje. ICCP, La Habana. Campistrous, L. Y Rizo, C. (1996). Aprende a resolver problemas aritméticos. Editorial Pueblo y Educación, La Habana, Cuba. Campistrous. L. y C. Rizo. (1999). “Estrategias de resolución de problemas en la escuela”, Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, Vol. 2, nov, México. Capote, M. (2003). “Una estructuración didáctica para la etapa de orientación en la solución de problemas aritméticos con texto en el primer ciclo de la escuela primaria”. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas, Pinar del Río. Capote, M. (2005). “La etapa de orientación en la solución de problemas aritméticos para la escuela primaria”, Editorial Pueblo y Educación, C. Habana. Cruz R., M. (2002). Estrategia Metacognitiva en la Formulación de Problemas para la Enseñanza de la Matemática. Tesis en Opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas, Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero, Holguín, Cuba. Hernández, H. (1993). Didáctica de la Matemática. Artículos para el Debate, Impresión Ligera, Ecuador. Hernández, H. y Cols. (1997). Un recurso Metacognitivo para Resolución de Problemas en Matemática: el Autocontrol. Ponencia en Pedagogía´97. Ciudad de la Habana, Cuba. Jungk, W. (1982). Conferencias sobre Metodología de la Enseñanza de la Matemática, Tomo 2, primera parte, Editorial Pueblo y Educación, Habana, Cuba Jungk, W. (1983): Conferencias sobre Metodología de la Enseñanza de la Matemática II Primera Parte, Editorial Pueblo y Educación, La Habana, Cuba. Labarrere, A. (1987). Bases psicopedagógicas de la enseñanza de la solución de problemas matemáticos en la escuela primaria. Editorial Pueblo y Educación, La Habana. Labarrere, A. (1987). La formación de procedimientos generales para la solución de problemas matemáticos en la escuela primaria. Revista Ciencia Pedagógicas # 14, enero – junio, Ciudad de la Habana, Cuba. Labarrere, A. (1988). Cómo enseñar a los alumnos de primaria a resolver problemas. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de la Habana, Cuba. Majmutov, M. (1983). La enseñanza problémica, Editorial Pueblo y Educación, La Habana, Cuba.
MINED (2001): Seminario Nacional para Educadores. Editorial Pueblo y Educación, La Habana, Cuba. Palacio P., J. (1988). Propuesta para una Nueva Estructura en el Tratamiento del Cálculo Diferencial e Integral en la Enseñanza Preuniversitaria en Cuba. Tesis en Opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas, La Habana, Cuba. Palacio P., J. (2000). Contextualización de Problemas Matemáticos. Impresión Ligera, Holguín, Cuba. Rizo, C. (1989). Sistema de Conocimientos, Hábitos y Habilidades. Su Comprobación. En: III Seminario Nacional del MINED. La Habana, Cuba. Suárez, C. (2004). La identificación de problemas matemáticos en la Educación Primaria. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona. La Habana. Torres, P. (2000). La Enseñanza de la Matemática en Cuba en los Umbrales del Siglo XXI: Logros y Retos. ISP Enrique José Varona, La Habana, Cuba.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Rosell Ramón Hidalgo Herrera, Orlando Montero Ramírez, Yolanda Cruz Proenza Garrido, Luis Manuel Leyva Leyva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.