THE DYNAMICS OF THE CIVIC FORMATION OF THE CUBAN UNIVERSITY STUDENT OF THE XXI CENTURY: REFERENTS IN THE STRATEGIC THOUGHT OF THE CUBAN REVOLUTION

Authors

  • María de Jesús Calderíus Fernández Escuela Provincial “Hermanos Marañón”
  • Noemí Martínez Sánchez Universidad de Oriente

Keywords:

civic formation, formative dynamics, university citizen

Abstract

The civic formation becomes a topic of renovated importance in the scientific debate among the educators from all over the world. However, the proposed alternatives are not frequently coherent with the purposes of the Cuban social project, neither with the peculiarities of our regional and national identity, what is erected in challenge for the national pedagogic work. The objective of the present paper is to reveal the main contribution of the Strategic Thought of the Cuban Revolution and to connote its articulating condition of diverse sources that allow to re-signify the dynamics of the formation of the Cuban university citizen of the XXI century in full correspondence with the originality of the ideas and principles that guide, organize and regulate the process of construction of a new type of society, as well as of the Cuban citizen's formation under the current conditions.

Author Biographies

María de Jesús Calderíus Fernández, Escuela Provincial “Hermanos Marañón”

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular de la Escuela Provincial “Hermanos Marañón”. Santiago de Cuba, Cuba.

Noemí Martínez Sánchez, Universidad de Oriente

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular de la Universidad de Oriente. Santiago de Cuba, Cuba.

References

CALDERIUS, María. (2006). Formación ciudadana desde la óptica de José Martí, Simón Rodríguez y Eugenio María de Hostos. (CD ROM). II Taller Nuestro Caribe en el Nuevo Milenio. Santiago de Cuba. Ediciones Universitarias.

CASTRO, Fidel. (1965). “En una Revolución se enseña haciendo y se hace enseñando”. La Habana: Ediciones EIR.

CASTRO, Fidel. (1999). Una revolución sólo puede ser hija de la cultura y las ideas. Discurso en la Universidad de Caracas. La Habana: Editora Política, 1999.

CASTRO, Fidel. (2000a). Discurso en la Tribuna Abierta por el Día Internacional de los Trabajadores: En Granma, (La Habana) 2 de mayo de 2000: p. 4.

CASTRO, Fidel. (2000b). Discurso en ocasión del acto de reconocimiento a jóvenes de las BUTS el 26 de julio 2000. En Granma (La Habana) 27 de julio de 2000: pp. 4 y 5.

CASTRO, Fidel. (2005). Podemos construir la sociedad más justa del mundo. Discurso en el Aula Magna de la Universidad de La Habana en ocasión del 40 aniversario de su ingreso a la Universidad. En Tabloide Especial (La Habana) No 11. 17 de noviembre de 2005.

CASTRO, Fidel. (2006). Entrando en política. En Cien horas con Fidel. Conversaciones con Ignacio Ramonet. Oficina de Publicaciones del Consejo de Estado, La Habana, 2006: pp. 121-145.

CASTRO, Fidel. (2008). Discurso en el aula magna de la Universidad de La Habana 4 de septiembre de 1995. En: Habla Fidel. Compilación de Álvarez Tabío, Pedro. La Habana: Oficinas del Consejo de Estado.

CASTRO, Raúl. (2008). Discurso en el 55 aniversario del asalto a los cuarteles Moncada y Carlos Manuel de Céspedes el 26 de julio de 2008. En Granma (La Habana) 28 de julio 2008: pp. 4-6.

Constitución de la República de Cuba.

Guevara, Ernesto (1970). Discurso en la Universidad de Oriente y en la Universidad Central. El Socialismo y el Hombre en Cuba .En Escritos y Discursos. Ediciones Revolucionarias-La Habana.

GUEVARA, Ernesto. (1965). El Socialismo y el hombre en Cuba; La Habana: Ediciones Revolucionarias.

HART, Armando. (2006a). El antiimperialismo de José Martí. Seminario Internacional. La Habana.

HART, Armando. (2006b). Ética, Cultura y Política. La Habana: Editorial Orbe Nuevo, 2006.

HART, Armando. (2010). Síntesis histórica cultural de la Patria grande. En Bohemia (La Habana) 1(2): pp. 18-19. 1 de enero de 2010.

LUZ y CABALLERO, José. (1992). El ideario pedagógico. (Compilación de Justo Chávez) Editorial Pueblo y Educación. La Habana, 1992.

MARTÍ, José. (2000). Obras Completas Tomos 2, 12, 13, 7 y 21. Edición Crítica. La Habana: Centro de Estudios Martianos, 2000.

MATOS, Eneida; Jorge Montoya y Homero Fuentes. (2007). Eje y niveles epistémicos de la construcción científica. Santiago de Cuba: Centro Manuel F. Gran, 2007.

Ministerio de Educación Superior. (2009). Reforzamiento del Trabajo político ideológico en los CES. CUBA. Documento de Trabajo, 19 de junio de 2009.

NIEVES, Concepción. (2005). Las relaciones de dirección en Cuba. Editorial Academia. La Habana, 2005.

RODRÍGUEZ, Carlos Rafael. (1987). La Universidad en el Socialismo. En su: Letra con Filo .Tomo 3. La Habana: Editorial Ciencias Sociales, 1987.

VARELA, Félix. (2002). Varias proposiciones para el ejercicio de los bisoños en Instituciones de filosofía ecléctica. En Torres Cuevas, Eduardo. Biografía de Félix Varela. La Habana: Editorial Ciencias Sociales, 2002.

Published

2014-09-30

How to Cite

Calderíus Fernández, M. de J. ., & Martínez Sánchez, N. (2014). THE DYNAMICS OF THE CIVIC FORMATION OF THE CUBAN UNIVERSITY STUDENT OF THE XXI CENTURY: REFERENTS IN THE STRATEGIC THOUGHT OF THE CUBAN REVOLUTION . Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 5(3), 145–162. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/305

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos