INNOVATION IN TEACHING-LEARNING PROCESSES IN PUBLIC ADMINISTRATION CAREER: THE WORKSHOP PROFESSIONAL EXPERIENCE
Keywords:
Public Administration; skills; experience; innovation; workshops.Abstract
This article reviews an innovative experience the career of Public Administration imparted by the University of Chile, an initiative implemented from 2009 in the professional training workshops included in the curriculum. This innovation process consisted of four phases: (i) diagnosis of the changes the political and institutional environment have faced in which future Public Administrators will develop, and the skills needed to understand this environment and make decisions; (ii) design, incorporating a sequential and concatenated logic in the five workshops included in the curriculum, making a commitment with participative methodologies to develop or strengthen skills previously diagnosed; (iii) implementation, creating a teaching team that discusses the program, the activities, and then agrees on a “script” for all sections of the same workshop, achieving a coordinated and consistent work across levels; and (iv) evaluation, the teaching team has to be particularly careful to utilize the same evaluations tools, facilitating the aggregation of data to make improvements in subsequent versions of the same workshop. In this document the first two phases will be portrayed, in order to make evidente the possibilities of innovation that can be created by using the promotion of competences strategy in rigid and professionalizing curriculums. This innovation acquires value and stability over time, as they interact with a complex environment and the citizen demands that new Public Administrators must face.
References
Araya, E. (2002). El proceso de redefinición de la malla curricular de la carrera de Administración Pública en la Universidad de Chile. En: Los Administradores Públicos que el país necesita (pp.47-53).Valparaíso, Chile.
Delors, J. (1996) La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión internacional sobre educación para el siglo XXI, presidida por Jacques Delors, Ediciones UNESCO, Santillana, España. Disponible en: http://www.unesco.org/education/pdf/DELORS_S.PDF (revisado el 05/07/2011).
Díaz, F. y Hernández, G. (1999).Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista”, en Constructivismo y Aprendizaje significativo, Capítulo 2, Mc Graw Hill, México. Disponible en: http://www.antropologia.uady.mx/avisos/frida_gerardo.pdf (revisado el 05/07/2011).
Ducci, M.A. (1997).El enfoque de competencia laboral en la perspectiva internacional, en Formación basada en competencia laboral: situación actual y perspectivas, Organización Internacional del Trabajo, Montevideo. Disponible en: http://www.cinterfor.org.uy/public/spanish/region/ampro/cinterfor/publ/competen/pdf/mexc1.pdf (revisado el 05/07/2011).
Guillén, J. (2008), “Estudio crítico de la obra: `La educación encierra un tesoro`”, Revista Laurus, Vol. 14, número 26, enero-abril, pp. 136-167, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Venezuela. Disponible en: http://redalyc.uaemex.mx/pdf/761/76111491007.pdf (revisado el 10/07/2011). Hernández Pina, Fuensanta, Maquilón Sánchez, Javier J. (2011). Las creencias y las concepciones. Perspectivas complementarias. REIFOP, 14 (1), 165-175. (Enlace web: http//www.aufop.com (revisado el 08/09/ 2012).
Hernández, E. (2008), “Técnicas didácticas en la enseñanza de la negociación y la resolución de conflictos”, Revista Actualidades investigativas en Educación, enero-abril, volumen 8, Universidad de Costa Rica, Costa Rica. Disponible en: http://redalyc.uaemex.mx/pdf/447/44780110.pdf (revisado el 05/07/2011). Howlett, M. ( 2012).The Lessons of failure learning and blame avoidance in public policy making, En International Political Science Review, volume 33, número 5, pp Kingdom, J. (1995) Agendas, Alternatives, and Public Policies. New York: Harper Collins
Mertens, L. (1997). “Competencia Laboral: sistemas, surgimiento y modelos”, en Formación basada en competencia laboral: situación actual y perspectivas, Organización Internacional del Trabajo, Montevideo. Disponible en: http://www.cinterfor.org.uy/public/spanish/region/ampro/cinterfor/publ/competen/pdf/mexc1.pdf (revisado el 05/07/2011). Monereo, C. (2001) “Estrategias de enseñanza aprendizaje”. Barcelona 1999, Editorial Graó, 10ª Edición, 09
Navío Gámez, A. (2005), Propuestas conceptuales en torno a la competencia profesional, Revista de Educación, número 337, pp. 213-234, España. Disponible en: http://www.revistaeducacion.mec.es/re337/re337_11.pdf (revisado el 05/07/2011). PNUD – OEA. (2010) Nuestra democracia, primera edición. México: FCE. Rey, B. (1999).De las competencias transversales a una pedagogía de la intención”. Santiago: Dolem Ediciones S.A. Rodríguez, M.L. (2006).Evaluación, Balance y Formación de Competencias Laborales”. Barcelona: Laertes S.A. de Ediciones. Sladogna, M. (2000).La recentralización de diseño curricular, el perfil profesional y la definición de competencias profesionales, Buenos Aires: CINTEFOR (Centro Interamericano para el desarrollo del conocimiento en la formación profesional).
Serrano, J.M. y Pons, R.M. (2011).El constructivismo hoy: Enfoques constructivistas en educación. En Revista Electrónica de Investigación Educativa 13 (01).Disponible en: http://redie.uabc.mx/vol13no1/contenido-serranopons.html. (Consultado el 23 de Marzo 2013)
Tejeda, R. (2011). Las competencias y su relación con el desempeño y la idoneidad profesional”.En Revista Iberoamericana de Educación, número 55, Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI-CAEU). Disponible en: http://www.rieoei.org/deloslectores/3478Tejeda.pdf (revisado el 05/07/2011). Tomassini, L. (1994). La Reforma del Estado y las Políticas Públicas. Santiago: Centro de Análisis de Políticas Públicas Universidad de Chile. Zabalza, M. (2004).Competencias docentes del profesorado universitario, España: Nancea, S.A de Ediciones, Colección Universitaria. SITIOS WEB
Página Universidad de Chile: http://www.uchile.cl/portal y http://www.uchile.cl/portal/presentacion/institucionalidad/39635/mision-y-vision (revisada el 16/03/2012).
Página Instituto de Asuntos Públicos, Universidad de Chile. http://www.inap.uchile.cl/plan-pregrado.html (revisada el 16/03/2012).
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 María Francisca Quiroga, Sofía Schuster
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.