VIRTUALITY THE OPPORTUNITY TO INNOVATE IN EDUCATION: A MODEL FOR THE DESIGN OF VIRTUAL LEARNING ENVIRONMENTS
Keywords:
Informational comunication technologies, virtual learning environment, e-learning, collaborative work, virtual platform.vocational training, tutorial.Abstract
The use of information technology and media, especially the most popular Learning Management Systems such as LMS or learning management systems, make it possible to expand the teaching in undergraduate and graduate students at universities, along with staff training in enterprises, beyond the boundaries of the classroom. The LMS have enhanced the design of virtual learning environments, supporting, complementing, or substituting for face class completely online training. Low socio-constructivist pedagogical models, these training scenarios teaching approach to training informal spaces allowing innovation in teaching. Thus, this article seeks to answer questions like What are virtual learning environments (EVA)? How to enrich and innovate the educational experience incorporating EVA? What elements should be considered a model for designing an EVA? How to implement this model on a platform like MOODLE?
References
Adell, J. (1997). Tendencias en educación en la sociedad de las tecnologías de la información. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, www.uib.es/depart/gte/revelec7.html.
Adell, J., & Gisbert, M. (1997). Educació a Internet: l'aula virtual. Temps d'Educació(18,), 363-278.
Adell, j., Castellet, J., & Gumbau, J. (2004). Selección de un entorno virtual de enseñanza/aprendizaj de código fuente abierto para la Universitat Jaume I. Centre d´Educació i Noves Tecnologies de la UJI con la colaboración del Servei d´informática y del Gabinet Técnic del Rectorat.
Aretio LG (1997) Unidades didácticas y guias didácticas en la UNED:(orientaciones para su elaboración). Universidad Nacional de Educación a Distancia
Barbera, E. & Badia, A. (2004) Educar con aulas virtuales: Orientaciones para la innovación en el Proceso de enseñanza y aprendizaje, Madrid: A. Machado.
Bautista, G., Borges, F., Forés A. (2006), Didáctica Universitaria en Entornos Virtuales de Enseñanza Aprendizaje, Madrid: Narcea.
Contreras, J., Favela, J. Pérez, C & Santamaría, E. (2004) Informal interactions and their implications for online courses, Computers & Education 42, 149–168
Dillenbourg, P. (2000). Introduction: What Do You Mean By “Collaborative Learning”?. En: Dillenbourg, P. (Ed.). Collaborative learning. Cognitive and Computational Approaches (pp. 1-19), Amsterdam: Pergamon.
Duart, J.M. & Sangrà, A. (2000). Aprender en la virtualidad. Barcelona: Gedisa/EDIUOC.
Duart, J, Gil. M., Pujol, M & Castaño, J. (2008), La Universidad en la sociedad RED, usos de la internet en educación superior, Barcelona: Ariel
Dougiamas, M & Taylor P. (2002) Interpretive analysis of an internet-based course constructed using a new courseware tool called MOODLE. Conferencia HERDSA 2002. Recuperado http://www.ecu.edu.au/conferences/herdsa/main/papers/nonref/pdf/MartinDougiamas.pdf
García Aretio, L. (COORD.), Ruiz, M. & Domínguez, D. (2007), De la educación a distancia a la educación virtual, Ariel: Barcelona.
Garrison, D.R & Anderson, T. (2005), El e-learning en el siglo xxi: Investigación y práctica, Barcelona:Octaedro (Versión original: E-learning in the 21 st century, RoutledgeFalmer, 2003)
Gros (2004) La construcción del conocimiento en la red: límites y posibilidades. Revista Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, Vol. 5. Recuperado de http://www3.usal.es/~teoriaeducacion/rev_numero_05/n5_art_gros.htm
Gros, B. (2008). Tramas, conexiones y artefactos. Barcelona: Gedisa.
Gros, B. & Silva, J. (2005). La formación del profesorado como docentes en los espacios virtuales de aprendizaje, Revista Iberoamericana de Educación, Número 36(1). Recuperado de http://www.campus-oei.org/revista/tec_edu32.htm
Harmon, W. & Jones, M.G. (1999). The five levels of web use in education: Factors to consider in planning online course. Educational Technology, 39(6), p. 28-32.
Hathorn, L. & Ingram, A. (2002). Online collaboration: Making It work, Educational Technology, 42 (1), 33-40
Lipponen, L., Rahikainen, M., Hakkarainen, K., & Palonen, T. (2002). Effective participation and discourse through a computer network: Investigating elementary students computer supported interaction. Journal of Educational Computing Research, 27,355-384.
Pedró, F. (2006). Aprender en el nuevo milenio: Un desafío a nuestra visión de las tecnologías y la enseñanza. OECD-CERI.
Pérez, A. (2004) Comunicación mediada por ordenador, estrategias instructiva y tutoría. En Salinas, J., Aguaded, J. & Cabero, J. (Coords), Tecnologías para la educación: Diseño, producción y evaluación de medios para la formación docente (pp. 295-319), Madrid:Alianza.
Prensky, Marc. (2009) Digital Wisdom (H. Sapiens Digital) --Moving beyond Natives and Immigrants (in Innovate, Feb-Mar 2009). Recuperado de http://www.marcprensky.com/writing/default.asp
Prensky, Marc. (2001). Digital natives, digital immigrants. On the Horizon, 9(5), 1-6. Recuperado de http://goo.gl/4oYb
Macdonald, J. (2003). Assessing online collaborative learning: process and product. Computer & Education. 40 (4), 377-391Ryan, S., Scott, B., Freeman, H. & Patel, D. (2000). The virtual university: the Internet and resoursce-based learning. London: Kogan Page.
Ryan, S., Scott, B., Freeman, H. & Patel, D. (2000). The virtual university: the Internet and resoursce-based learning, London: Kogan Page.
Salinas, J., Pérez, A. & De Benito, B. (2008), Metodologías centradas en el alumno para el aprendizaje en red, Madrid: Síntesis.
MASON, R. (1998, octubre). “Models of online courses”. ALN Magazine [artículo en línea] (vol. 2, n.º 2). Sloan Consortium.<http://www.aln.org/alnweb/magazine/vol2_issue2/masonfinal.htm>
Salmon, G. (2004), E-Actividades, El factor clave para una formación en línea activa, Barcelona:Editorial UOC.
Salmon, G. (2000). E-moderating: The key to teaching and learning online, London: Kogan Page.
Silva, J. (2009). Un modelo para el diseño de entornos virtuales de aprendizaje. En: Revuelta Francisco y Francis Susan (Coordinadores) La docencia universitaria en los espacios virtuales. (pp. 45-67).Costa Rica: Universidad de Costa Rica, AECI y Universidad de Salamanca.
Silva J. (2011). Diseño y moderación de entornos virtuales de aprendizaje. Barcelona: Editorial Universitat Oberta de Cataluña.
Silvio, J. (2004) ¿Cómo transformar la educación superior con la tecnología digital? En Martínez, F. y Prendes, M. (Coord) Nuevas tecnologías y Educación (pp 93-112), Madrid: Pearson.
Stacey E. & Rice, M. (2002,) Evaluating an online learning environment, Australian Journal of Educational Technology, 18(3), 323-340.
Tapsscot, D (1998). Growing up digital: the risen if the Net generation, New York:McGraw-Hill
Tolmie, A. & Boyle, J. (2000). Factors influencing the success of computer mediated communication (CMC) environments in university teaching: a review and case study, Computers & Education, 34 (2), 119-140.
Wallace, P. (2001). La Psicología de Internet. Barcelona/Buenos Aires/México: Paidós. [Versión Original: The Psychology of the Internet, Cambridge University Press: Reino Unido, 1999)
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Juan Eusebio Silva Quiroz, Marcela Rosa Romero Jeldres
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.