Results of vocational guidance at the Luis Urquiza Pre-university using artificial intelligence

Authors

  • José Alberto Rogers Gómez Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas
  • Damys Batista Rodríguez Instituto Preuniversitario Vocacional de Ciencias Exactas de Las Tunas
  • Yamila Silva del Rosario Instituto Preuniversitario Vocacional de Ciencias Exactas de Las Tunas

Keywords:

vocational training, career guidance and artificial intelligence

Abstract

The results presented here respond to the research project: contextualisation of the professionalization of teachers in the Pre-university of Exact Sciences, which belongs to the Sectorial Programme of the Ministry of Education in Cuba. The scientific problem identified is: How to corroborate the attention to vocational training and professional orientation towards basic and technical science careers at the Luis Urquiza Jorge Pre-university of Exact Sciences? The objective is to evaluate the results achieved with the implementation of the strategy of vocational training and professional orientation in the Pre-university of Exact Sciences Luis Urquiza Jorge in the province of Las Tunas. In the study it was necessary to use the analysis-synthesis methods to determine progress, stagnation and setbacks of the variable with its dimensions, indicators and evaluation scale. At the empirical level, a survey of students, interviews with teachers and managers and observation of activities were used. By triangulating the information, the main results, limitations and potentialities are determined, which allows us to determine the solution to the problem and continue to improve the variable.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Alberto Rogers Gómez , Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas

Licenciado en Educación, especialidad Informática. Doctor en Ciencias Pedagógicas. 

Damys Batista Rodríguez , Instituto Preuniversitario Vocacional de Ciencias Exactas de Las Tunas

Licenciado en Educación, especialidad Biología. Profesora

Yamila Silva del Rosario , Instituto Preuniversitario Vocacional de Ciencias Exactas de Las Tunas

Ingeniera Informática. Profesora

References

Asún, R. A., Rdz-Navarro, K., & Alvarado, J. M. (2016). Developing multidimensional Likert scales using item factor analysis: The case of four-point items. Sociological Methods and Research, 45(1), 109- 133

Bollen, K.A. & Barb, K.H. (1981). Pearson's r and coarsely categorized measures. American Sociological Review, 46(2), 232-239.

Coronado, J. (2007). Escalas de medición. Paradigmas, 2(2), 104-125. https://publicaciones.unitec.edu.co/index.php/paradigmas/article/view/21/21

Gamboa, M. E. (2022). Escalas de medición estadística. Didasc@lia: Didáctica y educación, 13(1), 341–366. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1327/1376

Gamboa, M.E. (2018). Estadística aplicada a la investigación educativa. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 5(2), 104-115. https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/427/443

Gamboa, M.E. (2020). Escala estadística y software para evaluar coherencia didáctica en procesos de enseñanza-aprendizaje de Matemáticas. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 11(1), 140-165. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/936/933

Rogers, J.A., Téllez, L., Batista, D. (2024). Indagación empírica de la orientación profesional en el preuniversitario de Ciencias Exactas Luis Urquiza Jorge. Revista Didáctica y Educación, 15,(4) pp.199-221. http://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia

Sánchez, R., y Echeverry, J. (2004). Validación de escalas de medición en salud. Revista de Salud pública, 6, 302-318. https://www.scielosp.org/pdf/rsap/2004.v6n3/302-318/es

Solís, V. M. (2014). ¿Por qué algunos aún prohíben utilizar estadística paramétrica para analizar datos ordinales? Enseñanza e Investigación en Psicología, 19(2), 206-212. https://www.redalyc.org/pdf/292/29238007013.pdf

Velázquez, R. Y. (2024). La Inteligencia Artificial en la creación de materiales didácticos digitales para enseñar Matemática. Ponencia presentada al I Congreso Internacional de Inteligencia Artificial y Educación. Recuperado a partir de: https://www.researchgate.net/publication/388033406

Velázquez, R. Y., Bermúdez, M. & Castillo, E. (2025). La Inteligencia Artificial en la preparación matemática con vistas al ingreso a la Educación Superior. Ponencia presentada al Evento Provincial: Universidad 2026. Las Tunas

Published

2025-11-30

How to Cite

Rogers Gómez , J. A., Batista Rodríguez , D. ., & Silva del Rosario , Y. . (2025). Results of vocational guidance at the Luis Urquiza Pre-university using artificial intelligence. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 16(5), 277–299. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/2477

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK