WORKING OUT OF EXAMS AND THEIR GRADING KEY

Authors

  • Francisco Ernesto Salcedo Iglesias Universidad de Las Tunas. Cuba.
  • Aurora Ramos de las Heras Universidad de Las Tunas. Cuba.
  • Migdalia Esperance Matamoros Universidad de Las Tunas. Cuba.
  • Oraymy González Rivero Universidad de Las Tunas. Cuba.

Keywords:

elaboration of exams; qualification approaches; nail of qualification; global qualification

Abstract

Taking into account that it is necessary to reach the fulfillment off the objectivity principle of evaluation and to guarantee the fairness of the grading given, this work was developed with the objective to prepare the main methodological and theoretical criteria to work out of exams and their grading key. There were analyzed documents; a bibliography revision was also made. There were stated some experiences, valuations and reflections about the topic. The principles that guide the assessment of learning are defined in this work. There are also stated the ideas about grading criteria and the characteristics that should have the buy, concluding that assessment should have components of the teaching – learning process and that the steps and requirements of working out of exams are given in: the selection of the objective and the contents to be assessed, establishing the relationship between the objective and content when working out of the questions and the grading key. The working out of the grading key allows to define objectively the level of knowledge of the students in each assessment activity, and there must be clearly stated in these keys: the objective of the questions their possible answer, grading criteria (norm), the score given to each answer according to the learning quality level, and the instructions to work the whole exam. The methodological work is a key factor to better the working out of assessments and their grading key.

Author Biographies

Francisco Ernesto Salcedo Iglesias, Universidad de Las Tunas. Cuba.

Máster en Ciencias de la Educación. Asesor del Departamento Docente-Metodológico.

Aurora Ramos de las Heras, Universidad de Las Tunas. Cuba.

Máster en Dirección. Vice-Rectora Docente

Migdalia Esperance Matamoros, Universidad de Las Tunas. Cuba.

Máster en Educación Superior. Asesora del Departamento Docente-Metodológico.

Oraymy González Rivero, Universidad de Las Tunas. Cuba.

Asesora del Departamento Docente-Metodológico.

References

González, M.(2000) La evaluación del aprendizaje en la enseñanza universitaria. CEPES. Universidad de la Habana. MES (1985). Sistema de evaluación del aprendizaje de los estudiantes en la educación superior. Dirección Docente Metodológica. MES. MES (2007). Reglamento Trabajo Docente y Metodológico (Resolución No. 210/2007). MES (2012). Exámenes de Ingreso a la Educación Superior. MES (2012).Objetivos de trabajo para el año 2013 y hasta 2016. Editorial Universitaria “Félix Varela”, La Habana._ 127p. MINED (1986). Indicaciones Metodológicas y de Organización para el desarrollo del trabajo en el Ministerio de Educación 1886-87 y 1887-88. Tomo I: Trabajo Técnico Docente. Editorial Pueblo y Educación, La Habana, 1986._328 p. PCC (2012) Resolución sobre los lineamientos de la política económica y social del Partido y la Revolución. En: DOCUMENTOS. pp.34-78. Impreso en la Empresa Poligráfica de Holguín, ARGRAF, 2012._78p. Syr Salas-Perea, R. (2000). La evaluación en la educación superior contemporánea. (selección de los capítulos, 1,3,4,5,6). Edit. Dpto. de Lit. Doc. e impresiones. ELAM, La Habana.75 p.

Published

2013-09-04

How to Cite

Salcedo Iglesias, . F. E. ., Ramos de las Heras, A., Esperance Matamoros, M., & González Rivero, O. (2013). WORKING OUT OF EXAMS AND THEIR GRADING KEY. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 4(6), 171–184. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/238