WORKING OUT OF EXAMS AND THEIR GRADING KEY
Keywords:
elaboration of exams; qualification approaches; nail of qualification; global qualificationAbstract
Taking into account that it is necessary to reach the fulfillment off the objectivity principle of evaluation and to guarantee the fairness of the grading given, this work was developed with the objective to prepare the main methodological and theoretical criteria to work out of exams and their grading key. There were analyzed documents; a bibliography revision was also made. There were stated some experiences, valuations and reflections about the topic. The principles that guide the assessment of learning are defined in this work. There are also stated the ideas about grading criteria and the characteristics that should have the buy, concluding that assessment should have components of the teaching – learning process and that the steps and requirements of working out of exams are given in: the selection of the objective and the contents to be assessed, establishing the relationship between the objective and content when working out of the questions and the grading key. The working out of the grading key allows to define objectively the level of knowledge of the students in each assessment activity, and there must be clearly stated in these keys: the objective of the questions their possible answer, grading criteria (norm), the score given to each answer according to the learning quality level, and the instructions to work the whole exam. The methodological work is a key factor to better the working out of assessments and their grading key.
References
González, M.(2000) La evaluación del aprendizaje en la enseñanza universitaria. CEPES. Universidad de la Habana. MES (1985). Sistema de evaluación del aprendizaje de los estudiantes en la educación superior. Dirección Docente Metodológica. MES. MES (2007). Reglamento Trabajo Docente y Metodológico (Resolución No. 210/2007). MES (2012). Exámenes de Ingreso a la Educación Superior. MES (2012).Objetivos de trabajo para el año 2013 y hasta 2016. Editorial Universitaria “Félix Varela”, La Habana._ 127p. MINED (1986). Indicaciones Metodológicas y de Organización para el desarrollo del trabajo en el Ministerio de Educación 1886-87 y 1887-88. Tomo I: Trabajo Técnico Docente. Editorial Pueblo y Educación, La Habana, 1986._328 p. PCC (2012) Resolución sobre los lineamientos de la política económica y social del Partido y la Revolución. En: DOCUMENTOS. pp.34-78. Impreso en la Empresa Poligráfica de Holguín, ARGRAF, 2012._78p. Syr Salas-Perea, R. (2000). La evaluación en la educación superior contemporánea. (selección de los capítulos, 1,3,4,5,6). Edit. Dpto. de Lit. Doc. e impresiones. ELAM, La Habana.75 p.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Francisco Ernesto Salcedo Iglesias, Aurora Ramos de las Heras, Migdalia Esperance Matamoros, Oraymy González Rivero
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.