Activities for the development of geographic information in professional training

Authors

  • Luis Manuel Socarras Benítez Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”
  • Enrique Loret de Mola López Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”
  • Yandry González Cámbara Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”

Keywords:

Geographic Information Systems, activities, climate change, environmental problems.

Abstract

The integration of information and the computer tools with which they are carried out make it possible to identify environmental problems and work on their prevention, therefore, geographic information systems contribute to the prevention of their effects. The objective of the research is to develop activities for students of the Bachelor of Education major in Geography in the prevention of the effects of environmental problems through the use of geographic information systems. The effects of climate change on the community, seen through drought, deforestation, and loss of biodiversity, are taken as examples of environmental problems. In the research, theoretical methods such as analysis-synthesis, induction-deduction and empirical methods such as surveys, interviews, documentary review were used. The statistical data from the Camagüey Statistical Yearbook were also consulted, as well as the climatic data provided by the Camagüey Meteorological Center. It was important to obtain information about the main environmental problems that arise in the community. Activities are presented in which the use of computer databases and spatial geographic information are integrated that allow the participation of students of the Bachelor of Education major in Geography and the integration of computer science and Geography content.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luis Manuel Socarras Benítez , Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”

Licenciado en Educación. Máster en Ciencias y Profesor Auxiliar.

Enrique Loret de Mola López, Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”

Licenciado en Educación. Profesor Titular Doctor en Ciencias Pedagógicas. 

Yandry González Cámbara , Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”

Licenciado en Educación. Máster en Ciencias y Profesor Asistente. 

References

Adlakha, S., Chhabra, D., Shukla, P. (2020). Effectiveness of gamification for the rehabilitation of neurodegenerative disorders. Chaos, Solitons & Fractals, 140, 1-11. Recuperado de: https://doi.org/10.1016/j.chaos.2020.110192

Alonso, L., Cruz, M. & Olaya, J. (2020). Dimensiones del proceso de enseñanza-aprendizaje para la formación profesional. Revista Luz (19), 2, 7-29. Recuperado de http://www.luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1032

Alcívar, V. G., Carrera, E. H., & Yépez, A. J. (2019). Los proyectos integradores de saberes y su incidencia en la producción, gestión del conocimiento y desarrollo de habilidades investigativas de los Docentes en Formación. Opuntia Brava, 11(3), 34-47. Recuperado de https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/794

Álvarez, P., Pérez, C. & Recio, P. (2015). La formación del profesor de Geografía en Cuba ante la pluralidad de enfoques epistemológicos de la ciencia geográfica: retos y perspectivas actuales. VARONA, Revista Científico-Metodológica, 61(8), 1-17. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/3606/360643422010.pdf

Crespo, J. M., Rodríguez, A., y Mateo, M. R. (2021). Trends and perspectives in education for sustainable development in the teaching of geography in Spain. Sustainability, 13(23), 1-15. Recuperado de https://doi.org/10.3390/su132313118

Chapé, R. (2023). La formación de competencias en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Geografía. Cognosis, 8(3),1-8. Recuperado de https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Cognosis/

Cruz, M.R. (2016). El Sistema de Información Geográfica como herramienta de disección y síntesis desde la perspectiva lógico-metodológica del proceso de investigación, Anuario de la División Geografía 2007-2008, Departamento de Ciencias Sociales, Universidad Nacional de Luján, Luján, Argentina.

Márquez, J.A., Loret de Mola, E., y Mejías, R. (2023). El lugar, categoría geográfica en la formación del profesor de geografía. En A. Tirado, O. Nieves, O. Fonseca, Y. Castillo, A. Urquiza; M. G. Vega y E. C. Gutiérrez (Eds.). Universidad, conocimiento e innovación para el desarrollo sostenible Editorial Académica Universitaria, VI (p. 124-132). EDACUN. Recuperado de: https://www. edacunob.ult.edu.cu

Nieves, V. (2024). Potencial educativo de los Sistemas de Información Geográfica como herramienta para la educación superior. El reto de la innovación docente en los grados de ingenierías eléctrica e industrial. Revista d’Innovació Docent Universitaria, 16(8), 49-66. Recuperado de http://revistes.ub.edu/index.php/RIDU

Rodríguez Gregorich, A., García Acevedo, Y., & García Ruiz, J. (2024) La superación pedagógica en el perfeccionamiento de la formación profesional continua del docente universitario. Opuntia Brava, 16(1), 34-46. Recuperado de https://revistarepe.org/index.php/repe/article/view/1339/2810

Ronquillo, L. E., Cabrera, C. C., & Barberán, J. P. (2019). Competencias profesionales: Desafíos en el proceso de formación profesional. Opuntia Brava, 11. Monográfico Especial. Recuperado de opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/issue/view/49

Published

2025-07-22

How to Cite

Socarras Benítez , L. M. ., Loret de Mola López, E. . ., & González Cámbara , Y. . (2025). Activities for the development of geographic information in professional training. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 16(3), 267–285. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/2261

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)