Methodological guidelines for designing contextualized evaluation situations.
Keywords:
orientations, design, situations, evaluative, contextualized.Abstract
This work presents the procedure to evaluate students in the teaching-learning process of Mathematics in the Bachelor of Education degree. Primary as a solution to the scientific problem being investigated, with the demands of its study plan in correspondence with the current needs to contextualize the evaluation. The laws, principles, categories, premises, models, conceptions and training approaches that are assumed as theoretical postulates that support it are exposed. These elements were specified in the theoretical systematization and constitute essential aspects for the contextualized evaluation of the mathematical content based on the diagnosis of needs and potentials, the mastery of theoretical, methodological and technological resources on evaluation and evaluative situations.
Downloads
References
Álvarez, C. M. (2014). Didáctica General. La escuela en la vida (Décima edición). Cochabamba: Grupo Editorial Kipus.
Álvarez, C. (2000). La formación del profesor contemporáneo currículum y sociedad. En Ministerio de Educación Superior (Ed.), Formación Profesional del Docente (pp. 24-35). Universitaria.
Ballester, S. (1992). Metodología de la enseñanza de la Matemática tomo I. La Habana, Cuba. Pueblo y Educación.
Camero, Y., Alpizar, F.Martínez, L. (2019). La contextualización del análisis matemático en la Matemáticas escolar. Revista Cubana de Educación Superior. Vol 38 no. 3. La Habana Sep-Dic. 2019
Feria, H., Blanco, M. R., y Valledor, R. F. (2019). La dimensión metodológico del diseño de la investigación científica. Las Tunas: Editorial Académica Universitaria EDACUN.
Gamboa, M. E. (2020). Escala estadística y software para evaluar coherencia didáctica en procesos de enseñanza-aprendizaje de Matemáticas. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 11(1), 140-165.
Smith, M.C. (2021). La orientación profesional en el proceso formativo de la disciplina Didáctica de las Lenguas Extranjeras. [Tesis Doctoral Inédita]. Universidad de Las Tunas 2021.
Valledor, R. (2020). La innovación en la Investigación Educacional. Parte II, La Innovación Práctica. Didasc@lia: Didáctica y Educación(X), 1-22.
Vera, M. P. (2019). La evaluación de los aprendizajes: un marco de referencia para su reflexión y aplicación. Revista Boletín Redipe, 8(8), 28-36. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/797
Zilberstein, J. (2002). Reflexiones acerca de los principios didácticos para un proceso de enseñanza aprendizaje desarrolladora. En M. Silvestre & Zilberstein (Eds.), Hacia una didáctica desarrolladora (PP. 24-44). La Habana: Ed. Pueblo y Educación.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2025 Yordany Eugenio Monteagudo Nireves, Isabel Alfonso Cruz, Ania Domínguez Reyes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.