Improvement of the planning of the teaching-learning process of Mathematics in Didactics of Mathematics
Keywords:
planning, teaching-learning process, procedure, Didactics of MathematicsAbstract
This article presents a novel methodological proposal, which introduces a new instruction-planning procedure in the Ethical/Formative dimension of the Didactic Analysis method, with the purpose of improving the teaching-learning process of Mathematics in the subject Didactics of Mathematics, aimed at students of the Bachelor's Degree in Education. Mathematics at the University of Las Tunas. The proposal responds to the demands of the Third Improvement promoted by the Ministry of Education in Cuba, integrating the new ways of working and the components of the educational content. Detailed guidelines are offered for the implementation of actions and operations for each of the stages, which allowed a greater effectiveness in the training of future teachers. This study is part of the project “Continuous training of Mathematics professionals for the development of mathematical competences in children, adolescents and young people” and combines theoretical and empirical methods that helped to diagnose the pedagogical problems, design solutions and validate them in the educational environment. The results show a dynamic interaction between students and the didactic environment, promoting not only an academic improvement, but also the integral development of planning skills, contributing a valuable practical resource to the field of Didactics of Mathematics.
Downloads
References
Alfonso, O. (2009). Conjunto de ejercicios para favorecer la resolución de problemas en el preuniversitario. [Tesis de Maestría, Universidad de Ciencias Pedagógicas Pepito Tey]. Inédita.
Alonso, L. A., Leyva, P. A., y Mendoza, L. L. (2019). La metodología como resultado científico: alternativas para su diseño en el área de ciencias pedagógicas. Opuntia Brava, 11(Especial 2), 231-247.
Domínguez, A. (2008). La preparación del Profesor General Integral de Secundaria Básica para formular problemas matemáticos. [Tesis de Maestría, Universidad de Ciencias Pedagógicas Pepito Tey]. Inédita.
Domínguez, A. (2021). La formulación de problemas para el proceso de enseñanza aprendizaje de la Matemática en la Secundaria Básica. [Tesis de doctorado, Universidad de Las Tunas]. Inédita.
Gamboa, M. E. (2023). ESCODI ordinal 2023. [Software para el cálculo individual y grupal de variables ordinales, plantilla de Excel]
Gamboa, M. E. (2024). Guía práctica para redactar tu tesis doctoral. Editorial Académica Española.
Gamboa, M. E., Barrero, R. I., y Velasco, A. (2024). Planificación didáctica en Educación Secundaria. Estudio de caso en la formación de docentes de Física, Química y Matemática. Editorial Académica Española. https://mega.nz/file/mQNTnZwb#e6alhDpInscHWXgQTO7bSM6OVEKyYr1dmdJgmOOstqk
Ochoa, E. (2014). Procedimiento didáctico para favorecer el aprendizaje de las funciones reales de una variable real en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la disciplina análisis matemático. [Tesis presentada en opción al título académico de Máster en Educación. Universidad de Ciencias Pedagógicas Pepito Tey]. Inédita.
Pérez, A. (2015). La integración de las invariantes de la habilidad profesional planificar el proceso de enseñanza-aprendizaje desde la Didáctica de la Matemática. [Tesis de doctorado, Universidad “José Martí Pérez”]. Inédita.
Remedios, J. M. (2005). Desempeño profesional y evaluación de los docentes del Instituto Superior Pedagógico: propósitos y perspectivas. [Universidad de Ciencias Pedagógicas “Silverio Blanco Núñez”, Sancti Spíritus].
Rodríguez, N. (2014). Procedimiento didáctico para la resolución de ecuaciones en la disciplina fundamentos de la matemática escolar. [Tesis presentada en opción al título académico de Máster en Educación. Universidad de Ciencias Pedagógicas Pepito Tey]. Inédita.
Ruiz, J. M. (2011). Fundamentos teóricos y metodológicos de la dirección y la gestión científica de los procesos universitarios. En J. M. Ruiz (Ed.) La gestión universitaria y el rol del profesor, (pp. 11-12). Editorial Félix Varela.
Valenzuela, M., Ramos, E., González, L. I, y Portugal, J. L. (2018). El análisis didáctico como base de un curso en la formación inicial de profesores de educación primaria. Revista Iberoamericana de Educación Superior, IX(25), 18-137.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2025 Ýohania Yoppiz Fuentes, Olga Lidia Ortíz Pérez, Ania Domínguez Reyes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.