Educational innovation: Systematization of the development and evaluation of the "Tamímetro" application

Authors

  • Marcos Iván Vílchez-Ruiz Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua
  • Exequiel López-Gutiérrez Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua
  • Cliffor Jerry Herrera-Castrillo Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua https://orcid.org/0000-0002-7663-2499

Keywords:

scientific innovation, intervention, technology, computer application

Abstract

This paper focuses on the systematization of experiences in teaching physics to students in Nicaragua, with special emphasis on the lack of effective digital tools. To address this problem, the application "Tamímetro" is presented as an innovative intervention aimed at improving the understanding and application of the principle of conservation of energy. The methodology adopted involves quantitative background research in a positivist or naturalistic paradigm with a quantitative approach. The evaluation of the intervention reveals a significant transformation in conceptual understanding achieving 76 % of satisfactory learning followed by 12 % of fundamental learning being these the highest standards marked, evidenced by tangible academic improvements and the development of digital skills among students. Valuable lessons are drawn from this process, highlighting the importance of continuous feedback and the need to proactively manage technological limitations and resistance to change.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcos Iván Vílchez-Ruiz, Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua

Profesor de Educación media en Física-Matemática.

Exequiel López-Gutiérrez, Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua

Profesor de Educación media en Física-Matemática.

Cliffor Jerry Herrera-Castrillo, Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua

Doctor en Matemática Aplicada. Máster en Docencia Universitaria con Énfasis en Investigación. Licenciado en Ciencias de la Educación con mención en Física-Matemática. Docente

References

Adelantado-Renau, M. (2021). Aplicaciones móviles como recurso didáctico en las asignaturas de Física y Química. Revista de Innovación Didáctica de Madrid, 1(67), 23-33.

Ayuso-del Puerto, D., & Gutiérrez-Esteban, P. (2022). La Inteligencia Artificial como recurso educativo durante la formación inicial del profesorado. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(2), 347-358.

Camargo, J. Aplicativo móvil como estrategia pedagógica para fortalecer la resolución de problemas en el conjunto de los números naturales dirigida a estudiantes del grado quinto. [Tesis de Grado]. Universidad Pontificia Bolivariana.

Cardona Rendón, M. C. (2017). A propósito del Principio de Conservación de la Energía: Una Propuesta de Reorganización Conceptual para su Enseñanza desde la Perspectiva de Robert Mayer. [Tesis de Grado]. Repositorio Institucional Universidad de Antioquia.

GOBIERNO DE RECONCILIACIÓN Y UNIDAD NACIONAL. (19 de Julio de 2021). https://www.pndh.gob.ni/documentos/pnlc-dh/PNCL-DH_2022-2026(19Jul21).pdf

Hernández, N. A., & Mercado, F. O. (2016). Influencia que tiene el uso de celulares en las relaciones interpersonales de los estudiantes de la carrera de Comunicación Social de cuarto año de la Universidad Centroamericana (UCA), en el periodo del año 2016. [Tesis de Grado]. Universidad Centroamericana Facultad de Humanidades y Comunicación Comunicación Social.

Herrera Castrillo, C. J., & Córdoba Fuentes, D. J. (2023). Prácticas Educativas en la formulación de proyectos extensionistas realizadas por estudiantes de IV año de la carrera de Física-Matemática de FAREM-Estelí. Revista Compromiso Social, 6(10), 95–104.

Herrera Castrillo, C. J., & Jarquín Matamoro, R. F. (2024). Sistema de evaluación para el aprendizaje en educación media nicaragüense desde un modelo por competencia. Revista Multi-Ensayos, 10(19), 28–63.

Muñoz Vallecillo, L. O., Martínez González, Y. Y., Medina Martínez, W. I., & Herrera Castrillo, C. J. (2023). Uso de simuladores y asistente matemático en la demostración del principio de Pascal al aplicarse integrales y vectores. Revista Científica Tecnológica, 2(6), 48-60.

UNAN-Managua. (2017). Líneas de Investigación – Dirección de Educación a Distancia Virtual. Obtenido de https://dedv.unan.edu.ni/lineas-investigacion/

Vílchez Ruiz, M. I., López Gutiérrez, E., Hernández Bustamante, P. B., & Herrera Castrillo, C. J. (2023). Aplicación móvil “Tamímetro” para el aprendizaje de la energía en estudiantes de educación secundaria. Revista Científica Ciencia Y Tecnología, 23(40), 1–15.

Published

2024-12-19

How to Cite

Vílchez-Ruiz, M. I. ., López-Gutiérrez, E. ., & Herrera-Castrillo, C. J. (2024). Educational innovation: Systematization of the development and evaluation of the "Tamímetro" application. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 15(6), 110–136. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1995

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK