Conceptions about working whit the map in the Cuban school

Authors

  • Josbel Gómez Torres Universidad de Artemisa ¨Julio Díaz González¨ https://orcid.org/0000-0002-3500-4373
  • Ivette Mirabal Amador Universidad de Ciencias Pedagógicas ¨Enrique José Varona
  • Pedro Alvares Cruz Universidad de la Habana

Keywords:

Conception, Education, Teaching learning, Geography, Geographic map

Abstract

Working with the map constitutes an essential element in the teaching-learning process of school geography. Its insertion into the different programs and study plans in the Cuban educational system has brought about controversies, points of view, ideas and conceptions regarding its way of proceeding. This article has the objective of revealing the different conceptions that have existed about working with the map in the teaching of geography in Cuba in the different improvements of the Cuban Educational System. For this, a deep systematization was carried out in the investigative, normative and practical order of the existing literature in Cuba, which undoubtedly contributes a significant contribution in the epistemological order to the work with the map and its didactics.

Author Biographies

Josbel Gómez Torres, Universidad de Artemisa ¨Julio Díaz González¨

Licenciado en Educación, especialidad Geografía. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Decano de la Facultad de Ciencias Agropecuarias, Técnicas y Económicas

Ivette Mirabal Amador , Universidad de Ciencias Pedagógicas ¨Enrique José Varona

Licenciado en Educación, especialidad Geografía. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Auxiliar. Departamento de Ciencias Naturales

Pedro Alvares Cruz , Universidad de la Habana

Licenciado en Educación, especialidad Geografía. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular.  Facultad de Geografía.

References

Afonso, M. M. (2015). La preparación de los docentes que imparten Geografía para el trabajo con el mapa en la escuela del segundo ciclo de la enseñanza secundaria en Luanda, República de Angola. [Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas]. La Habana.

Barraqué Nicolau, G. (1991). Metodología de la enseñanza de la Geografía. Ciudad de La Habana Editorial Pueblo y Educación.

Caner, A. (1996). La creatividad en el trabajo con mapas. [Tesis de Maestría, Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”]. Ciudad de La Habana.

Gómez, J. (2014). El trabajo con el mapa como método para el desarrollo de la educación ambiental en la Educación Secundaria Básica. [Tesis de Doctorado]. Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona”. La Habana.

Materno, F. (1976). Metodología de la Geografía. Ciudad de La Habana: Editorial Pueblo y Educación

Mirabal, I. (2022). La dimensión educativa del trabajo con el mapa. [Tesis de Doctorado]. Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona”. La Habana.

Panchesnikova, L.M. (1989). Metodología de la Enseñanza de la Geografía. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Pérez, C., Álvarez, P., Betancourt, M. Z., Hernández, R. y Cuétara R. (2018). Didáctica de la Geografía. Editorial Universitaria Félix Varela, La Habana. Cuba.

Jerez García, Ó (2011). El lenguaje cartográfico como instrumento para la enseñanza de una geografía crítica y para la educación ambiental. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.

Recio, P. P. (2006). Estrategia didáctica de trabajo con el mapa con enfoque desarrollador en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Geografía en la educación Secundaria Básica. [Tesis de Doctorado]. Universidad de Ciencias Pedagógicas "Enrique José Varona". La Habana.

Recio, P.P., Gómez, J., Díaz, M., Areces, M. V. y Feria, H. (2018). Cartografía. La Habana. Cuba Editorial Félix Varela.

Published

2024-12-19

How to Cite

Gómez Torres, J., Mirabal Amador , I., & Alvares Cruz , P. (2024). Conceptions about working whit the map in the Cuban school . Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 15(6), 77–94. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1924

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK