Developmental actions of pedagogic competitions in professionals of the Municipality Majibacoa
Keywords:
Actions, pedagogic competitions, higher educationAbstract
Numerous studies have defined the term competence, how to develop and to evaluate it in diverse contexts. This investigation delimits as the problem: how to contribute to the development of pedagogic competences in professionals of Majibacoa Municipality, and the objective is to implement guided actions for the development of such competences in professionals of the above mentioned municipality. Methods such as analysis, syntheses, deduction and induction were used in the theoretical level. A study on the theories that hold the development of pedagogic competences in higher education teachers of distance modality courses, as well as the diagnosis of those professionals for overcoming existing needs they have. Finally, the actions designed for the development of pedagogic competences for Majibacoa's municipality professionals, allowed solving the problems which are inherent to the object of their profession in that determined specific context, in correspondence with their tasks and professional functions aligned to requests of social development.
References
Aguiar Santiago, X. M. y Rodríguez Pérez, L. (2018). La formación de competencias pedagógicas en los profesores universitarios. EDUMECENTRO, 10(2), 141-159.
Braslavsky, C. (1999). Bases, orientaciones y criterios para el diseño de programas de formación de profesores. Revista Iberoamericana de Educación, (19), 7-21.
Castellanos Simón, B., Fernández González, A. M., Llivina Lavigne, M. J., Arencibia Sosa, V. y Turner Martí, L. (2005). Esquema conceptual, referencial y operativo sobre la investigación educativa. Pueblo y Educación.
Cueva Pérez, G. D., Ortega Cabrejos, M. Y. y Medina Carbajal, R. M. (2022). Un acercamiento al rol del liderazgo docente. Revista Científica de la UCSA, 9(3), 72-84. http://scielo.iics.una.py/pdf/ucsa/v9n3/2409-8752-ucsa-9-03-72.pdf
Íñigo, E., Sosa, A., y Vega J. (2006). Acercamiento de una propuesta de relación y clasificación de competencias profesionales para la evaluación del desarrollo profesional de los egresados de la educación superior en Cuba. CEPES.
Luna Álvarez, D. R. (2021). Formación de competencias pedagógicas en los docentes de la carrera de Administración de Empresa. Universidad Y Sociedad, 13(2), 538-543. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1995
Pizarro, M. (2022). Un modelo de prácticas docentes para la acreditación basada en resultados en carreras de ingeniería. Educare, 26(3), 1-20. http://dx.doi.org/10.15359/ree.26-3.30
Romel, I. y Varga, M. (2022). Necesidades de cualificación docente de la EFTP costarricense: primeros resultados del Proyecto CoRiVET. Innovaciones Educativas, 24(37). http://dx.doi.org/10.22458/ie.v24i37.4295
Vargas Solís, M. A. y Chinchilla Madrigal, A. M. (2022). Competencias pedagógicas necesarias para la evaluación de las matemáticas: Un estudio de caso durante la pandemia por COVID-19. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 22(3), 1-27. https://doi.org/10.15517/aie.v22i3.50614
Saavedra Infante, M., Hernández Peña, H. F. y Fernández Reyes, E. V. (2018). Fortalecimiento de la orientación profesional pedagógica en los estudiantes de secundaria básica. Revista: Atlante. Cuadernos de Educación y Desarrollo. https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/06/orientacion-profesional-pedagogica.html
Tejada, J. y Ruiz, C. (2016). Evaluación de competencias profesionales en educación superior: retos e implicaciones. Educación XXI, 19(1), 17-38. DOI:10.5944/educxx1.12175
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2024 Oniria Labrada Labrada , Vilma Velázquez Ortega , Yenis Katia Rodríguez Labrada
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.