The study guide: an essential didactic-methodological resource at the University of the Communist Party of Cuba “Ñico López”

Authors

  • Arnaldo Gálvez-Zaldívar Universidad del Partido Comunista de Cuba “Ñico López”
  • Yoandra Betancourt Almaguer Universidad del Partido Comunista de Cuba “Ñico López”

Keywords:

study guide, didactic-methodological resource, student-cadres, independent work, cognitive independence

Abstract

The main objective of this article is to make a proposal that supports the study guide as a didactic-methodological resource to develop teaching, mainly in the semi-face-to-face modality of the undergraduate degree taught at the University of the Communist Party of Cuba “Ñico López”. For this purpose, the historical-logical study and bibliographic review were developed about the main theoretical concepts that have addressed the importance and need of the study guide in the different types and levels of teaching; In addition, the peculiarities that identify the teaching-learning process at this university were taken into account. The different feedback instruments applied to the student-cadres who are studying the Bachelor's Degree in Social Sciences at the “Jesús Suárez Gayol” Faculty of Las Tunas, as well as the controls and visits made to the teaching process; The offices and the development of the different methodological groups carried out made it possible to diagnose insufficiencies in the treatment of the study guide as a didactic-methodological resource, based on the independent work for the self-preparation of the student-cadres and its potential to promote the development of skills in the specialized work of political leadership that they perform. As a result of the above, a definition of a didactic-methodological resource is provided to understand the guide as such and a study guide is exemplified where the dimensions are integrated: curricular, university extension and socio-political activities, educational strategy and on the other hand. . On the other hand, the requirements of the Study Plan “E” of the degree are articulated.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Arnaldo Gálvez-Zaldívar, Universidad del Partido Comunista de Cuba “Ñico López”

Licenciado en Educación, especialidad Marxismo-Leninismo e Historia. Máster en Cultura Económica y Política. Doctor en Ciencias Políticas, Profesor Titular, Facultad “Jesús Suárez Gayol” 

Yoandra Betancourt Almaguer, Universidad del Partido Comunista de Cuba “Ñico López”

Licenciada en Educación, especialidad Matemática-Computación. Máster en Tecnología para la Educación. Doctor en Ciencias Pedagógicas, Profesor Titular, Facultad “Jesús Suárez Gayol” 

References

Alonso Betancourt, L. A. (s.f). Alternativa metodológica para el diseño de Guías Didácticas de Estudio (en soporte digital).

Ballester Gouraige, A. y Martínez Martínez, F. (s.f). La guía de estudio para los encuentros presenciales (en soporte digital).

Bells, M. (2005): En Técnicas didácticas de capacitación. http://www.monografias.com/trabajos16/tecnicas-didacticas/tecnicas-didacticas.shtml

Casadevall, R. E. e Infante, I. (2016). Las guías de estudio de las asignaturas: Material metodológico para su elaboración en la Universalización de la Educación Superior Cubana. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores.; Año: IV. (1). Artículo no.7, 1-16. http://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/

De Jesús, A., Cecilia, M., Jimena, S. y Azucena A. (2017). Guía didáctica interactiva para la enseñanza-aprendizaje del idioma inglés. Didasc@lia: didáctica y educación. VIII. (2), 183-192.

Domínguez, O., Rodríguez, G. C., & Milián, I. (2016). Análisis de la triada: Clase-Orientación del Estudio Independiente-Sistema de Evaluación. Revista Conrado [seriada en línea], 12(53), pp. 93-100. Recuperado de http://conrado.ucf.edu.cu/

Escuela Superior del Partido “Ñico López” (2022). Plan de estudio E, Carrera Licenciatura en Ciencias Sociales (modalidad semipresencial para cuadros políticos). En soporte digital.

García, I., de la Cruz, G. M. (2014). Las guías didácticas: recursos necesarios para el aprendizaje autónomo. Revista EDUMECENTRO [Internet]. 6(3): 162-175. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077)28742014000300012&lng=es

García, L. (2011). La educación a distancia. De la teoría a la práctica. Barcelona: Ariel.

Garriga, N. E., Salabert, I., García, J., Mestre, V. A., Naipe, M. C. y Alfonso, J. C. (2019). Guías en función del trabajo independiente para estudiantes de las Ciencias Médicas. Revista Médica Electrónica. 41 (5).

González, J. F., Cárdenas, A. B. y Peña, A. (2019): “Las guías de estudio como una vía para el desarrollo del trabajo independiente”. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. En línea: https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/09/guias-estudio-trabajo.html

Guerra Jiménez, N. (2006). Modelo pedagógico para la concepción del trabajo independiente integrado en la asignatura de biología [Tesis doctoral, Instituto Superior Pedagógico José Martí] Ciencias Pedagógicas. http://revistas.mes.edu.cu

Ministerio de Justicia (2022). Resolución 47 del Ministerio de Educación Superior. Gaceta Oficial de la República de Cuba Ordinaria No. 129, pp. 3747-3890.

Portuondo, M., Méndez, G. M. (2018). La formación docente del alumno ayudante en la carrera de periodismo: una guía didáctica para su perfeccionamiento. Didasc@lia: didáctica y educación. IX. (1), 1-26.

Rodríguez, R., Rego, N. y Rodríguez, I. (2023). Diseño de guías de estudio para orientar el trabajo independiente en cursos por encuentro (Original). ROCA. Revista Científico-Educacional de la provincia Granma; 19 (1), 1-16.

Vega Serrano, J. A., Regueira Batista, K., Hernández Batista, R. y Martínez Pérez, C. M. (2015). Esencia y perspectiva del trabajo independiente en la secundaria básica. Didasc@lia: didáctica y educación. VI. (1), 219-242.

Zilberstein Toruncha, J. y Collazo Delgado, R. (2004). Los medios de enseñanza y aprendizaje. En J. Zilberstein y M. Silvestre. Didáctica desarrolladora desde el enfoque histórico-cultural; Capítulo X. Ediciones CEIDE, México.

Published

2025-10-31

How to Cite

Gálvez-Zaldívar, A., & Betancourt Almaguer, Y. . (2025). The study guide: an essential didactic-methodological resource at the University of the Communist Party of Cuba “Ñico López”. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 16(4), 116–143. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1865

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK