Development of techno-creative skills in high school students while learning mathematics
Keywords:
Competition, techno-creative competition, learning, baccalaureate, mathematicsAbstract
The skills required by citizens to assume an active role in today's society are considered skills for the 21st century. In this sense, this article offers interesting theoretical-methodological reflections on the development of techno-creative skills in high school students while learning mathematics. To achieve this objective, a qualitative documentary research was developed, through a state of the art on competency-based training as an educational strategy based on a heuristic and hermeneutic procedure, in order to reflect on how to develop competencies. techno-creative during the learning of mathematics, from its referents and theoretical and methodological foundations, which allow assuming for its implementation the approach of Learning Based on Problems (ABP). Correspondingly, techno-creative competencies were considered transversal, which are configured from the interrelation, convergence, and synergy of the use of digital technologies and creativity for problem solving in the learning process of mathematics in the Baccalaureate; where, it is suggested to teachers for their development, the PBL approach as an active methodology that produces significant effects.
References
Alonso, L. A., Carrera, P. D., Baquero, M. F., Salguero, A. X. y Rodríguez, Y. P. (2023). Método de aprendizaje móvil (M-Learning) en estudiantes universitarios basado en proyectos. Revista de Resultados Negativos Farmacéuticos 14 (3), pp. 2525-2532. https://www.pnrjoumal.com/index.php/home/article/view/8873
Alonso, L. A., Cruz, M. A. y Aguilar, V. (2022). La formación profesional de los estudiantes universitarios a través de las aulas invertidas. Revista Mendive, 20 (2). https://www.mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2781
Alonso, L. A., Cruz, M. A. y Olaya, J. (2020). Dimensiones del proceso de enseñanza – aprendizaje para la formación profesional. Revista Luz, (19) 2, p. 17-29, https://www.luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1032
Alonso, L. A., Gamboa, R. y Zaldívar, L. (2019). Formación de la competencia comunicativa profesional en los estudiantes de Ingeniería Mecánica en el contexto laboral. Formación y Calidad Educativa (REFCalE), 7 (2) 1-10. Acceso: 3/12/2019. Disponible en: http://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/2743/1820
Alonso, L. A., Larrea, J. J. y Moya, C. A. (2020). Metodología para la formación de competencias profesionales en estudiantes universitarios mediante proyectos formativos. Revista Transformación, 16 (3). 418-434. http://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/e3366
Candolfi, N., Chan, M., & Rodríguez, B. (2019). Technological competences: A systematic re-view of the literature in 22 years of study. International Journal of Emerging Technologies in Learning (ijet), 14(04), 4-30. https://doi.org/10.3991/ijet.v14i04.9118
Cuny, J., Snyder, L., & Wing, J. (2010). Demystifying computational thinking for non-computer scientists. Unpublished manuscript in progress. https://www.cs.cmu.edu/link/research-notebook-computational-thinking-what-and-why.
Davidson, A.-L. & Naffi, N. (2019). Faire face à un futur incertain à travers les activités “maker”. Spectre, 47(1), novembre 2019, p.11-15.
Eggen, P., & Kauchak, D. (2015). Estrategias docentes. Enseñanza de contenidos curriculares y desarrollo de habilidades de pensamiento. México: Fondo de Cultura Económica.
Foro Económico Mundial (2016). The Future of Jobs. Global Challenge Insight Report. http://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs.pdf
Machado, E. F., Montes de Oca, N. (2020). Competencias, currículo y aprendizaje en la universidad. Motivos para un debate: Antecedentes y discusiones conceptuales. Revista Transformación, 16 (1), 1-12. https://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/2817/2969
OECD. (2019). OECD Skills Strategy 2019. Skills to Shape a Better Future. OECD Publishing, París. doi: http://dx.doi.org/10.1787/eag-2017-en.
Parra, J. F., Ramayo, Y. y Santiesteban, Y. (2017). Las competencias de dirección en educación. Una aproximación a su definición, estudio e interrelaciones en un contexto moderno, globalizado y complejo. Opuntia Brava 9(1). Recuperado de http://opuntiabrava.ult.edu.cu
Romero, M. (2016). Fabrication techno-créative à l’EspaceLab junior à Sainte-Foy Québec numérique. Available at http://www.quebecnumerique.com/espacelab/
Romero, M., Laferriere, T., & Power, T. M. (2016). The Move is On! From the Passive Multime-dia Learner to the Engaged Co-creator. eLearn, 2016 (3), 1.
Sanabria, J., & Romero, M. (2018). Competencias del siglo XXI en proyectos co-tecnocreativos. Revista Mexicana de Bachillerato a Distancia, 10(19), 10.
Tejeda, R. y Sánchez, P. (2012). La formación basada en competencias profesionales en los contextos universitarios. Ecuador: Mar Abierto.
Velázquez, K. y Santiesteban, E. (2017). Dicotomía entre habilidad y competencia. Opuntia Brava 9(1). Recuperado de http://opuntiabrava.ult.edu.cu
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2023 Idania Paulina Velasquez Cañar , Karem Lilibeth Ramón Saraguro , Gladys María Chamba Yaguana, Merci Mariana Paltín Macas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.