Development of techno-creative skills in high school students while learning mathematics

Authors

  • Idania Paulina Velasquez Cañar Unidad Educativa Emiliano Ortega Espinoza
  • Karem Lilibeth Ramón Saraguro Unidad Educativa Fiscal Provincia de Loja
  • Gladys María Chamba Yaguana Unidad Educativa Fiscomisional Nuestra Señora del Rosario
  • Merci Mariana Paltín Macas Unidad Educativa Fiscomisional Nuestra Señora del Rosario

Keywords:

Competition, techno-creative competition, learning, baccalaureate, mathematics

Abstract

The skills required by citizens to assume an active role in today's society are considered skills for the 21st century. In this sense, this article offers interesting theoretical-methodological reflections on the development of techno-creative skills in high school students while learning mathematics. To achieve this objective, a qualitative documentary research was developed, through a state of the art on competency-based training as an educational strategy based on a heuristic and hermeneutic procedure, in order to reflect on how to develop competencies. techno-creative during the learning of mathematics, from its referents and theoretical and methodological foundations, which allow assuming for its implementation the approach of Learning Based on Problems (ABP). Correspondingly, techno-creative competencies were considered transversal, which are configured from the interrelation, convergence, and synergy of the use of digital technologies and creativity for problem solving in the learning process of mathematics in the Baccalaureate; where, it is suggested to teachers for their development, the PBL approach as an active methodology that produces significant effects.

Author Biographies

Idania Paulina Velasquez Cañar , Unidad Educativa Emiliano Ortega Espinoza

Máster Universitario en Formación del Profesorado de Educación Secundaria de Ecuador Especialidad Matemáticas; Magíster en Educación a Distancia.

Karem Lilibeth Ramón Saraguro , Unidad Educativa Fiscal Provincia de Loja

Maestra en Administración de la Educación; Ingeniera Agrícola Mención agroindustrial.

Gladys María Chamba Yaguana, Unidad Educativa Fiscomisional Nuestra Señora del Rosario

Máster Universitario en Competencias Docentes Avanzadas para Niveles de Educación Infantil, Primaria y Secundaria, Especialidad Matemáticas.

Merci Mariana Paltín Macas, Unidad Educativa Fiscomisional Nuestra Señora del Rosario

Licenciada en Ciencias de la Educación en la Especialidad de Físico Matemáticas.

References

Alonso, L. A., Carrera, P. D., Baquero, M. F., Salguero, A. X. y Rodríguez, Y. P. (2023). Método de aprendizaje móvil (M-Learning) en estudiantes universitarios basado en proyectos. Revista de Resultados Negativos Farmacéuticos 14 (3), pp. 2525-2532. https://www.pnrjoumal.com/index.php/home/article/view/8873

Alonso, L. A., Cruz, M. A. y Aguilar, V. (2022). La formación profesional de los estudiantes universitarios a través de las aulas invertidas. Revista Mendive, 20 (2). https://www.mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2781

Alonso, L. A., Cruz, M. A. y Olaya, J. (2020). Dimensiones del proceso de enseñanza – aprendizaje para la formación profesional. Revista Luz, (19) 2, p. 17-29, https://www.luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1032

Alonso, L. A., Gamboa, R. y Zaldívar, L. (2019). Formación de la competencia comunicativa profesional en los estudiantes de Ingeniería Mecánica en el contexto laboral. Formación y Calidad Educativa (REFCalE), 7 (2) 1-10. Acceso: 3/12/2019. Disponible en: http://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/2743/1820

Alonso, L. A., Larrea, J. J. y Moya, C. A. (2020). Metodología para la formación de competencias profesionales en estudiantes universitarios mediante proyectos formativos. Revista Transformación, 16 (3). 418-434. http://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/e3366

Candolfi, N., Chan, M., & Rodríguez, B. (2019). Technological competences: A systematic re-view of the literature in 22 years of study. International Journal of Emerging Technologies in Learning (ijet), 14(04), 4-30. https://doi.org/10.3991/ijet.v14i04.9118

Cuny, J., Snyder, L., & Wing, J. (2010). Demystifying computational thinking for non-computer scientists. Unpublished manuscript in progress. https://www.cs.cmu.edu/link/research-notebook-computational-thinking-what-and-why.

Davidson, A.-L. & Naffi, N. (2019). Faire face à un futur incertain à travers les activités “maker”. Spectre, 47(1), novembre 2019, p.11-15.

Eggen, P., & Kauchak, D. (2015). Estrategias docentes. Enseñanza de contenidos curriculares y desarrollo de habilidades de pensamiento. México: Fondo de Cultura Económica.

Foro Económico Mundial (2016). The Future of Jobs. Global Challenge Insight Report. http://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs.pdf

Machado, E. F., Montes de Oca, N. (2020). Competencias, currículo y aprendizaje en la universidad. Motivos para un debate: Antecedentes y discusiones conceptuales. Revista Transformación, 16 (1), 1-12. https://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/2817/2969

OECD. (2019). OECD Skills Strategy 2019. Skills to Shape a Better Future. OECD Publishing, París. doi: http://dx.doi.org/10.1787/eag-2017-en.

Parra, J. F., Ramayo, Y. y Santiesteban, Y. (2017). Las competencias de dirección en educación. Una aproximación a su definición, estudio e interrelaciones en un contexto moderno, globalizado y complejo. Opuntia Brava 9(1). Recuperado de http://opuntiabrava.ult.edu.cu

Romero, M. (2016). Fabrication techno-créative à l’EspaceLab junior à Sainte-Foy Québec numérique. Available at http://www.quebecnumerique.com/espacelab/

Romero, M., Laferriere, T., & Power, T. M. (2016). The Move is On! From the Passive Multime-dia Learner to the Engaged Co-creator. eLearn, 2016 (3), 1.

Sanabria, J., & Romero, M. (2018). Competencias del siglo XXI en proyectos co-tecnocreativos. Revista Mexicana de Bachillerato a Distancia, 10(19), 10.

Tejeda, R. y Sánchez, P. (2012). La formación basada en competencias profesionales en los contextos universitarios. Ecuador: Mar Abierto.

Velázquez, K. y Santiesteban, E. (2017). Dicotomía entre habilidad y competencia. Opuntia Brava 9(1). Recuperado de http://opuntiabrava.ult.edu.cu

Published

2023-10-24

How to Cite

Velasquez Cañar , . I. P., Ramón Saraguro , K. L. ., Chamba Yaguana, G. M. ., & Paltín Macas, M. M. . (2023). Development of techno-creative skills in high school students while learning mathematics. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 14(4), 316–336. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1843

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK

Most read articles by the same author(s)