The teacher as an actor of local development: a New perspective from inicial trainig

Authors

  • Elizabeth Gómez Gómez Universidad de Holguín
  • Yolanda Proenza Garrido Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Holguín
  • Iosvani Hernández Torres Universidad de Holguín

Keywords:

local development, primary teacher, initial training, conception

Abstract

The initial training of the Graduate in Primary Education has several challenges at present, among the most pressing is to participate in the development of their locality from their pedagogical functions. Its conception does not always favor this social task, limiting its professional pedagogical performance in order to solve these claims. Searching for new ideas in the scientific order to rethink this process becomes an urgent challenge and the objective of this work. Reason why it was investigated what potential it has to insert the new trends on local development; its relationship with sustainable local development as a development alternative; what theoretical arguments demonstrated the need to conceive it, from the University; and how it contributes to train a teacher who is an active participant from his pedagogical training, in the development of his country from the local level. The use of theoretical and empirical methods such as: the historical-logical, the analytical-synthetic, the inductive-deductive, the analysis and criticism of the source, as well as participatory and non-participatory observation, made it possible to obtain results that facilitated providing scientific arguments that support the training of this professional, facing the challenges of local development.

Author Biographies

Elizabeth Gómez Gómez, Universidad de Holguín

Licenciada en Educación Primaria. Especialista en docencia en Psicopedagogía. Profesora Auxiliar del Departamento de Educación Inicial y Primaria

Yolanda Proenza Garrido, Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Holguín

Licenciada en Educación, especialidades Matemática. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular

Iosvani Hernández Torres, Universidad de Holguín

Licenciado en Defectología. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular en el Departamento de Educación Especial

References

Almaguer, M., Jordán, A., Arias, C., & Carro, J. L. (2020). Gestión de la universidad en la contribución al desarrollo local Experiencia de la Filial Universitaria Municipal Cauto Cristo Granma. En A. Fernández, & N. J. (coordinadores), Creación de capacidades y desarrollo local: el papel de los centros universitarios (compilación) (pág. 452). La Habana: Félix Varela.

Ander-Egg, E. (1981). Metodología y práctica de la animación sociocultural. Madrid, España: CCS.

Arocena, J. (2001). El desarrollo local: un desafío contemporáneo. Montevideo, Uruguay: Ediciones Santillana. Universidad Católica de Uruguay.

Bourn, D., Hunt, F., Blum, N., & Lawson, H. (2016). Primary Education for Global Learning and Sustainability. Cambridge Primary Review Trust, 53.

Díaz-Canel, M (2010). Carta enviada por ministro del MES. Llevado a cabo en el Taller GUCID, La Habana, Cuba.

Díaz-Canel, M (2019). Presidencia del gobierno cubano. La Habana: Palacio de la Revolución. Recuperado de http://wwwpresidencia.gob.cu/es/noticias/salir-adelante-siempre/0

Díaz-Canel, M., & Fernández, A. (2020). Gestión del gobierno, educación superior, ciencia, innovación y desarrollo local. Revista Retos de la Dirección, 14(2), 5-32.

Escotet, M. (1986). Utopian planning of education and development. Prospects. Revista de la UNESCO, 16(4), 425-442.

Fernández, A., & Núñez, J. (2020). Creación de capacidades y desarrollo local: El papel de los centros universitarios. Félix Varela.

Fis de la Rosa, Y., Arzola de la Rosa, L., & Gonzáles, O. (2018). Educación para el Desarrollo Local en la Provincia de Ciego de Ávila. Universidad y Ciencia, 7(2), 208-219.

Formichella, M. M. (2004). El Concepto de Emprendimiento y su relación con la Educación, el Empleo y el Desarrollo local. Trabajo realizado en el marco de la Beca de Iniciación del INTA: ¨ Gestión del emprendimiento y la innovación¨.

Garbizo, N., Ordaz, M., & Lezcano, A. M. (2020). Aprendizaje social responsable del desarrollo local. En A. Fernández, & J. Núñez, Creación de capacidades y desarrollo local: el papel de los centros universitarios. La Habana.

Garbizo, N., Callaba, J., & Alfonso, Y. (2014). Impacto del graduado universitario formado en el entorno local (Estudio de caso de Consolación del Sur). [Ponencia] Congreso Internacional de Educación Superior. Universidad 2014, La Habana. Cuba.

Gómez-Gómez, E., Hernández, T, I. & Urive-Echevarría, G, G. (2022). El desarrollo local: un reto para la formación inicial del maestro primario. [Ponencia] Congreso Internacional Universidad 2022. La Habana. Cuba. https://repositorio.uho.edu.cu/mlui/handle/uho/7823

Hernández, C. A., Garcés, R., Perdomo, J. M., & Carrasco, A. (2017). Gestión universitaria del conocimiento para el desarrollo local. Lámpsakos, (18), 44-57.

Icihnose, T. (2019). The Effectiveness of the Methods and Approaches of EDS for 2030 Sustainable Development Goals; From Analysis of the Questionnaire Survey to the School Teachers. Journal of Physics: Conference Series, 14.

Instituto Central de Ciencias Pedagógicas. ICCP. (2016) ¿Cómo construir el currículo institucional? Folleto que sistematiza experiencias de la práctica educativa e investigativa, en el contexto del experimento pedagógico en Pinar del Río, Artemisa, La Habana, Mayabeque, Villa Clara y Santiago de Cuba

Instituto Central de Ciencias Pedagógicas. ICCP. (2016). Documentos para el Perfeccionamiento de Sistema Nacional de Educación.

Jing, L. & Yuto, K. (2019). The Role of Universities in Promoting Sustainability in Asia. Asian Universities Alliance, 13.

Juárez, G. (2013). Revisión del concepto de desarrollo local desde una perspectiva territorial. Revista Líder, 23, 9-28.

Laurie, R. Nonoyama-Tarumi, Y., Mckeown, R. & Hopkins, C. (2016). Contributions of Education for Sustainable Development (ESD) to Quality Education: A Synthesis of Research. Research, 10(2), 226-242.

López, F, Y., Moreno, H, M. & Martínez, C, E. (2021) Educación para el desarrollo local, investigación educativa y proyectos de mejoramiento educativo en la escuela. Revista Varela. 21(58), 60-68.

Lutgarda Hernández, A. (2007). Perfeccionamiento del vínculo escuela, familia y comunidad para el desarrollo de un proceso educativo de calidad en la escuela primaria. [Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas], Santa Clara. Cuba https://dspace.uclv.edu.cu/handle/13456789/819

Martín, M. (2017). Estrategia de gestión de la divulgación científica del desarrollo local orientada a profesores de los Centros Universitarios Municipales. [Tesis de Maestría] Ciencias de la Comunicación, Universidad de Oriente, Cuba.

Martínez-Odría, A. (2008). Service-Learning o Aprendizaje-Servicio. La Apertura de la Escuela a la Comunidad Local como Propuesta de Educación para la Ciudadanía. Bordón, 59(4), 627--640.

Mckeown, R. (2002). Manual de Educación para el Desarrollo Sostenible (Versión 2 ed.). (A. G. Villarreal, Trad.) Tennessee, U.S.A.

Murga-Menoyo, M. Á. (2009). Education for Local Development and Global Sustainability: An Overview in Spain. Sustainability, 15.

Nogueiras, L. M. (1996). La práctica y la teoría de desarrollo comunitario. Descripción de un modelo. Narcea, S.A.

Núñez, J., Armas, I., Alcázar, A., & Figuero, G. (2015). Educación Superior, innovación y desarrollo local: experiencias en Cuba. Congreso Universidad, 4(3), 21.

Orduna, G. (2003). Desarrollo local, educación e identidad cultural. P.67-83. ESE. http://revistas.unav.edu/index.php/estudios-obreeducación/article/view/25632/22364(004

Orduna, G, (1998). La educación para el desarrollo local. España

Palop, V. R. (2015). La Formación Profesional y su incidencia en el desarrollo local. [Tesis Doctoral], Universidad de Valencia. España.

Pierre, C. (1992). El desarrollo del hombre y de los pueblos. Santander, España: Sal terrae.

Pineda, M., González, Y., & Batista, R. (2019). La gestión sociocultural como herramienta del desarrollo local. REDEL. Revista Granmense de Desarrollo Local, 3(1), 154-13.

Quintero, N., & Núñez, J. (2020). Desarrollo local y creación de capacidades. El caso de San Antonio del Sur. Provincial de Guantánamo. En A. Fernández, & J. (. Núñez, Creación de capacidades y desarrollo local: el papel de los centros universitarios (pág. 452). Félix Varela.

Rodríguez, L. M. (2014). Retos educativos en el desarrollo local: Percepción educativa de alumnado, familias y agentes sociales en la Comarca de Verín. [Tesis Doctoral], Universidad de Vigo, Vigo.

Romano, S. A. (2017). El rol de la universidad en los procesos de desarrollo territorial. Experiencias comparadas y aportes para la UNIDF. [Tesis doctoral], Universidad de Deusto, Ushuania.

Sánchez, X., Rodríguez, Y., & Zamora, T. (2019). La formación y superación profesional en función del desarrollo local y comunitario. Revistas Dilemas Contemporáneos, 7(1).

Tauber, F. (2002). Universidad y sociedad, el cambio necesario. Reflexiones desde la Extensión Universitaria: Un área de relación con la comunidad.

Técnica, C. (12 de 04 de 2019). Ciencia y Técnica. http://www.cmhw.cu/nacionales/19096-resalta-diaz-canel-potencialidades-de-cuba-para-el-desarrollo-local

Torres, J. C., & Duque, H. (1994). El Proceso de Descentralización Educativa en Colombia. Red Académica (29), 32.

Venegas, G., La Calle, J. J., & Proaño, C. (2018). La Educación. Un factor determinante de la estabilización del desarrollo local sostenible. Revista de Investigación Sigma, 05(1), 18.

Vilches, A., & Gil Pérez, D. (2012). La Educación para la Sostenibilidad en la Universidad: El reto de la formación del profesorado. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 16(2), 10.

Yanes, B.I., Alegría, P, M. & Mc Donal, T, E. (2020). La educación: factor principal para el desarrollo local. Edusol, 20(72), 15-31.

Yusuf, L. A., & Alaka, A. A. (2018). An Assessment of Quality Primary Education in Kwara Metropolis: Issues and Implication for Sustainable Development. Islamic University Multidisciplinary, 5(2).

Published

2023-11-23

How to Cite

Gómez Gómez, E., Proenza Garrido, Y. ., & Hernández Torres, I. . (2023). The teacher as an actor of local development: a New perspective from inicial trainig. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 14(5), 352–372. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1826

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK

Most read articles by the same author(s)