THE NATIONAL DEFENSE COURSE: INTERDISCIPLINARY RELATIONSHIP IN THE ENGINEERING CAREER IN METALLURGY AND MATERIAL
Keywords:
National Defense, interdisciplinary, Curricular Map, metallurgy and material.Abstract
This work arises in the face of the necessity of solving the inadequacies interdisciplinary relationship of the National Defense course with the disciplines of the career of Engineering in Metallurgy and Material of the Superior Institute Metallurgical Miner “Dr. Antonio Núñez Jiménez”, it who limits the treatment of the contends that it is imparted in the disciplines concern to the contents of the National Defense course.
As path of solution to the problem proposes a methodological strategy to favor the interdisciplinary of the National Defense course with the disciplines of the career of Engineering in Metallurgy and Material on the base of the integration of the fundamental nucleuses of the knowledge of the National Defense course with those of the other disciplines for the integral analysis of the contends of the career.
The feasibility of the proposal introduced by means of the methodological work of the community of the. Has been demonstrated that with your application it contributes to the improvement of the methodological preparation of the teachers in the treatment to the interdisciplinary relationship of the National Defense course with the disciplines of the career, which conditions a favorable effect in the preparation of the professional metallurgical future.
Can be generalized, according to the context developed the formative process to any engineer career.
References
Addine, F. (2000). Un modelo para las relaciones interdisciplinarias en la formación del profesional de perfil amplio. Proyecto de Investigación. Facultad de Ciencias de la Educación. ISP “Enrique José Varona”. Ciudad de la Habana. p.132 Aliman, A. (1994). La enseñanza interdisciplinaria entre la Biología y otras ciencias en Checoslovaquia. Argentina: Editorial Patria Argentina. p.231 Álvarez De Zayas, C. M. (1996). Hacia una Escuela de excelencia. La Habana: Editorial Academia. p. 86.
Castro Ruz, F. (1979). Discurso pronunciado en el acto de graduación del Destacamento Pedagógico “Manuel Ascunce”. La Habana: Editorial Política. p.65 Chacón Arteaga, N. (1999). Formación de valores morales. PROMET. La Habana: Editorial Academia. p.67 Colado Ibarra, E. (2004). Propuesta de mapa curricular para la Licenciatura en administración de la UAM-Iztapalapa y contenidos mínimos. [en línea]. Disponible en: <http://desinuam.org/pdf/eic07.pdf> [Consultado: 2011/02/15]. Fernández De Alaiza, B. (2000). La interdisciplinariedad como base de una estrategia para el perfeccionamiento del diseño curricular de una carrera de ciencias teóricas y su aplicación a la Ingeniería en Automática en la República de Cuba. Tesis de Doctor en Ciencias Pedagógicas. La Habana. 175 h. Fernández Pérez, M. (1994). Las tareas de la profesión de enseñar: Siglo veintiuno [S.l.]: editorial México-España. p. 321 Fiallo Rodríguez, J. (1996). Las relaciones intermaterias: una vía para incrementar la calidad de la educación. La Habana: Editorial Pueblo y Educación. p. 123 Fiallo Rodríguez, J. (1998) La interdisciplinariedad en la escuela: de la utopía a la realidad. La Habana. Franco Manzano, A.; Carrasco Romo, S.; Morales Aguayo, D. (2004). Mapa curricular, evaluación y alternativas. [en línea]. Profesores–investigadores de la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. Disponible en: <http://buap.mx/visión/prepa/carrasco.doc> [Consultado: 2011/03/14]. Malagón, M. J.(1999). Esencia del modelo disciplina principal integradora. Departamento de Telecomunicaciones y Electrónica. Universidad de Pinar del Río. Revista Pedagogía Universitaria 4 (2). Portela F, R. (2004). La enseñanza de las ciencias desde un enfoque integrador, en Interdisciplinariedad, Editorial Pueblo y Educación. La Habana Salazar F, D. 2004. La interdisciplinariedad como tendencia en la enseñanza de las ciencias, en Interdisciplinariedad, Editorial Pueblo y Educación. La Habana. Sánchez, F. 2000. La interdisciplinariedad. www. Monografias.com.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Beatríz Martínez Palmero , Rolando Gamboa Rodríguez, Odalys Tamara Azahares Fernández
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.