Emotional self-regulation of the student for the attention to pupils with aggressive manifestations
Keywords:
Emotional self-regulation, Aggressive behavior, Initial trainingAbstract
The shortcomings in the initial training of future primary school teachers limit their ability to attend to students with manifestations of violence and affect their professional performance. Therefore, the development of socio-emotional skills in students of Early Childhood Education allows the future teacher to self-regulate emotionally. The main objective of this research is to evaluate the effectiveness of a pedagogical intervention program, based on a similar model, aimed at the development of emotional self-regulation in students of the Bachelor's Degree in Primary Education for the attention of students with manifestations of violence. The validation of the proposal was carried out through the application of expert criteria using a variant of the Delphi method, for which the criteria of specialists from various backgrounds were consulted, demonstrating the validity and relevance of the proposal in favoring the initial training of these students in the aforementioned area.
References
Bell, R. (1997). Educación especial: Razones, visión actual y desafíos. Pueblo y Educación.
Bisquerra, R. (2020). Educación socioemocional y bienestar. Memorias del Quinto Congreso de Investigación en Habilidades Socioemocionales, Coaching y Talento (CIGETH-2020), Cuernavaca, México. https://cife.edu.mx/recursos
Bisquerra, R., y Pérez-Escoda, N. (2015). ¿Pueden las escalas Likert aumentar en sensibilidad? Reire, 8(2), 129-147.
Giné, C., & Duran, D. (2011). Les funcions del professor de suport en el marc d'una escola per a tots. ÀÁF Àmbits de Psicopedagogia i Orientació, (31), 13-17.
Campistrous, L., y Rizo, C. (2006). El criterio de expertos como método en la investigación educativa. Instituto Superior de Cultura Física “Manuel Fajardo”, La Habana, 1-31.
Colunga Santos, S. (2022). Pautas para la delimitación y empleo de los resultados científicos en la investigación educativa. Humanidades Médicas, 22(2), 207-232.
Colunga, S., y García, J. (2015). Descripción conceptual de la competencia de autonomía emocional. Primeras aproximaciones. Memorias de la XIII Conferencia Internacional de Ciencias de la Educación, La Habana, Cuba (pp. 4-6).
Colunga, S., y García, J. (2016). Intervención educativa para desarrollar competencias socioemocionales en la formación académica. Humanidades Médicas, 16(2), 317-335.
Fonseca Báez, O. (2023). Estrategia pedagógica para la formación cívico-tributaria en los educandos de Secundaria Básica. Didáctica y Educación, 14(1).
Machado Martínez, G., Rojas López, A. J., y Martínez Santiesteban, H. (2023). Los recursos tecnológicos digitales, su uso con conciencia tecnológica en la formación del bachiller: una aproximación teórica. Didáctica y Educación, 14(1).
Marulanda, Á. (2010). El desarrollo del autocontrol. Recuperado el 5 de mayo de 2011 de http://www.udea.edu.co/portal/page/portal/bibliotecaSedesDependencias/unidadesAcademicas/FacultadMedicina/BilbiotecaDiseno/Archivos/…/BoletinPrincipioActivo/81_la_agresividad_en_la_ninez.pdf
Ortega, L. (2002). Visión actual y perspectiva de la escuela para alumnos con trastorno de la conducta. CELAEE, La Habana, Cuba.
Pérez, J. (1980). Etapas del desarrollo y trastorno emocionales del niño. Edición Revolucionaria.
Suárez, N. T., Herrera, M. S., y Peláez, S. Y. G. (2022). Necesidad social de la regulación emocional en estudiantes al iniciar la práctica estomatológica. Humanidades Médicas, 22(2), 454-470.
Saiz, Y., Urquiza, W. y Fernández, E. (2023). Modelo de orientación profesional pedagógica hacia la Licenciatura en Educación Matemática en Preuniversitario. Didáctica y Educación, 14(1), 378–395. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1590
Tenorio, S. (2011). Formación inicial docente y necesidades educativas especiales. Estudios pedagógicos (Valdivia), 37(2), 249-265.
Ynerarity Castro, O. y Sánchez Sánchez, D. (2013). El enfoque humanista en la enseñanza de la matematica en la educación especial. Didáctica y Educación, 4(4), 229–236. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/207
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2023 Lismaida Agüero Rodríguez , María Jesús Hernández Carballé , Yoan Martínez López
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.