¿HOW TO STIMULATE AND OPTIMIZE THE TEACHING AND THE LEARNING OF SPANISH AS A FOREIGN LANGUAGE IN SECONDARY SCHOOL STARTING FROM THE TEACHER HIMSELF?

Authors

  • Georges Moukouti Onguedou ESCUELA NORMAL SUPERIOR - UNIVERSIDAD DE MAROUA (CAMERÚN)

Keywords:

Didactic, Teacher, E/LE, Optimization, Performance

Abstract

The low efficiency observed in the educational milieu is not only the responsibility of some inoperative educative systems; of the resignation of parents to follow up their children; of the lack or poor infrastructures in some countries; the socio politics, sociocultural and socioeconomic realities; the laziness or weakness of learners; etc. There are reasons inherent in the activity of the teacher and which does not permit to optimize the performance. In this study we'll slow down on the teacher whose responsibility in the process of teaching / Learning is undeniable. We interrogate in the first place his training which globally becomes weak and voluntary, and at times the consequence of social and economical circumstances. In the second place we interrogate the exploitation of knowledge. We are alluding to the teaching of E/LE through music, songs, tales, clothes, gastronomy etc. It is a matter not only of transmission of cultural items, but also other didactic mechanisms of motivation which help indubitably to ameliorate the output of the teachers as well as that of the learners of Spanish as a Foreign Language. Consequently, we are thinking that the well training of a teacher reveals the grade of education that the learners can receive and the failure in the function of the first leads to the failure of the last one.

Author Biography

Georges Moukouti Onguedou, ESCUELA NORMAL SUPERIOR - UNIVERSIDAD DE MAROUA (CAMERÚN)

Dr Moukouti Onguédou GeorgesProfesor Titular de Filología Hispanoamericana Jefe del Departamento de Lenguas Extranjeras Escuela Normal Superior / Universidad de Maroua (Camerún)

References

Belinga Bessala, S. (2004). Didáctica de la cultura en el aula de E/LE en Camerún. CUADERNOS CERVANTES DE LA LENGUA ESPAÑOLA, 49. (pp.42-44). Ediciones Cuadernos Cervantes (en línea). Disponible en http://www.cuadernoscervantes.com/em_49_camerun.html [Consultado el 15 de octubre de 2012]. Betti, S. (2004). La canción moderna en la clase de E/LE. CUADERNOS CERVANTES DE LENGUA ESPAÑOLA, 50 (en línea). Disponible en http://www.cuadernoscervantes.com/art_50_cancionmoderna.html [Consultado el 27 de septiembre de 2012]. Brasey, E. (1999). Vivir la magia de los cuentos: cómo lo maravilloso puede transformar nuestras vidas. Madrid: Edaf. Bryant, S. C. (1992). El arte de contar cuentos. Barcelona: Hogar del Libro. Castilla del Pino, C. (1989). Teoría del personaje. Madrid: Alianza Editorial. Franco, J. (1975). Historia de la literatura hispanoamericana. Barcelona: Ariel. Jadue, G. (1999). Hacia una mayor permanencia en el sistema escolar de los niños en riesgo de bajo rendimiento y de deserción. ESTUDIOS PEDAGÓGICOS, 25, (pp. 83-90). Valdivia: Universidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades, Instituto de Filosofía y Estudios Educacionales. Jean, G. (1998). El poder de los cuentos. Madrid: Pirene. Mato, D. (1998). Cómo contar cuentos. Venezuela: Monte Ávila. Editores Latinoamericana. Mbarga, J.-C. (2010). Traité de Sémiotique vestimentaire. Paris: L'Harmattan.

Mbiti, N. (2012). El impacto de la música en español sobre el proceso Enseñanza-Aprendizaje del español como Lengua Extranjera en los jóvenes de Enseñanza Secundaria de Mokolo. Universidad de Maroua: Escuela Normal Superior. Tesis de Máster inédita. Ofogo Nkama, B. (2006). Una vida de cuento. Madrid: CIDE-CREADE. Colección Palabras con Voz. Rodari, G. (1996). Gramática de la fantasía: introducción al arte de inventar historias. Barcelona: Ediciones de Bronce. Ruíz García, R. (2005). De los baúles de la Píquer a las maracas de machín. La canción como contenido cultural en la clase de ELE. REDELE (RED ELECTRÓNICA DE LA DIDÁCTICA DEL ESPAÑOL COMO LENGUA EXTRANJERA).Disponible en http://www.mec.es/redele/biblioteca2005/ruiz.shtml [Consultado el 27 de septiembre de 2012]. Song, A. (2011). Perspectiva de la enseñanza de la cultura hispánica y propuestas didácticas para la interculturalidad en el aula de español en Corea del Sur FIAPE. IV CONGRESO INTERNACIONAL: LA ENSEÑANZA DEL ESPAÑOL EN UN MUNDO INTERCULTURAL. JORNADAS PEDAGÓGICAS. Santiago de Compostela, 17-20/04-2011.

Published

2013-04-10

How to Cite

Moukouti Onguedou, G. . (2013). ¿HOW TO STIMULATE AND OPTIMIZE THE TEACHING AND THE LEARNING OF SPANISH AS A FOREIGN LANGUAGE IN SECONDARY SCHOOL STARTING FROM THE TEACHER HIMSELF? . Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 4(2), 153–162. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/176

Conference Proceedings Volume

Section

Reflexiones

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.