Mobile learning in primary school students: a current approach in the post-pandemic era
Keywords:
Mobile learning, mobile devices, primary education, modalities of education, meaningful learningAbstract
This article presents interesting theoretical reflections on how to implement mobile learning styles in primary school students, as a current and contemporary approach to the teaching-learning processes that are used in a post-pandemic era. An analytical documentary study was carried out through a critical - reflective exercise and a state of the art as a methodological strategy, which allowed an assessment of mobile learning, in relation to its referents and theoretical and methodological foundations, as well as its advantages, trends and pedagogical projections. Correspondingly, an analysis of the perspectives of mobile learning in primary school students is offered, with a sense of suggestions that contribute to teaching and learning strategies, as well as how to implement this approach based on meaningful learning theories.
Downloads
References
Afzali, P., Shabani, S., Basir, Z., y Ramazani, M. (2017). Mobile-assisted vocabulary learning: A review study. Advances in Language and Literary Studies, 8(2), 190-195. http://dx.doi.org/10.7575/aiac.alls.v.8n.2p.190
Agostini, D. (2022). Methodologies and strategies for a mixed reality mobile learning. En F. Santoianni, C. Petrucco, A. Ciasullo, & D. Agostini, Teaching and mobile learning: Interactive educational design (pp. 236-263). CRC Press, an imprint of Taylor & Francis Group, an informa business.
Área, M. (2017). Aprendizaje significativo como un referente para la organización de la enseñanza. Archivos de Ciencias de la Educación, 11(12). Recuperado de: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/ library?a=d&c=arti&d=Jpr8290
Cortez, D, (2019). “El uso del M-learning para la enseñanza-aprendizaje en primaria”, Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo (febrero 2019). En línea:https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/02/mlearning-primaria.html
CEPAL. (2020). “América Latina y el Caribe ante la pandemia del COVID-19: efectos económicos y sociales”, Informe Especial COVID-19, N° 1, Santiago, 3 de abril.
Fullan, M., Quinn, J., Drummy, M. y Gardner, M. (2020). Remote to Hybrid Learning: A position paper on a paradigm shift for education. Microsoft Education. http://aka.ms/hybridlearningpaper
González, A., y Sosa, M. J. (2021). Aspectos pedagógicos, tecnológicos y de interacción social del aprendizaje móvil: Revisión Sistemática de Literatura. Educatio Siglo XXI, 39(1), 257–280. https://doi.org/10.6018/educatio.469271
González, R., y Medin, G. (2018). Uso de dispositivos móviles como herramientas para aprender Píxel-Bit. [Using mobile devices as tools to learn Pixel-Bit]. Revista de Medios y Educación, 0(52), 217-227. http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2018.i52.15
McCartney, K. (2021). Mobile education: Personalised learning and assessment in remote education: A guide for educators and learners (pp. 20-21). New York: Peter Lang Ltd, International Academic Publishers.
Pozo, J.I. (2020). ¡La escuela está desnuda! Lo que deberíamos aprender de la escuela confinada. Biblioteca Innovación Educativa.
Rodríguez, M. L. (2008).La Teoría del Aprendizaje Significativo en la perspectiva de la psicología cognitiva. Barcelona: Octaedro.
Ruiz, J. (2017). TIC En Educación Primaria: una propuesta formativa en la asignatura didáctica de la medida basada en el uso de la tecnología. Tendencias pedagógicas, (30), 53 – 70.
Salgado, M., Sevilla, M., y Ramírez, H. (2016). Evaluación pedagógica de la aplicación móvil “Buscando letras”, un recurso didáctico innovador en educación primaria. Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa. Universidad Autónoma de Baja California, México.
UNESCO. (2013). Directrices para las políticas de aprendizaje móvil: París, Francia.
UNESCO. (2020). Evaluación Formativa: ¿Cómo evaluamos y retroalimentamos para promover aprendizajes en contexto COVID? https://es.unesco.org/sites/default/files/carlos_henriquez-unesco-santiago.pdf
UNESCO. (2021). Aprendizaje móvil. UNESDOC. https://es.unesco.org/themes/tic-educacion/aprendizaje-moviln
UNICEF. (2017). Niños en un mundo digital. El Estado Mundial de la Infancia. Disponible en: https://www.unicef.org/media/48581/file/SOWC_2017_ESP.pdf
Villalobos, K. (2021). ¿Cómo es el trabajo de los profesores de educación básica en tiempos de pandemia? Modalidades de aprendizaje y percepción del profesorado sobre la educación a distancia. Perspectiva Educacional, 60(1), 107–138. https://doi.org/10.4151/07189729-Vol.60-Iss.1-Art.1177
Viteri, A. (2020). Los sistemas educativos de América Latina y el Caribe ante COVID-19. Washington: Banco Interamericano de Desarrollo.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2023 Martha Margarita Lazo Condo , Isabel del Rocío Velastegui Galarza

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.