Usefulness of the Chronicles of Santiago de Cuba (1902-1920) by Carlos E. Forment for study of the local history of neocolonial period

Authors

  • Julieta Aguilera Hernández Profesora Asistente. Universidad de Oriente Cuba
  • Israel Escalona Chádez Universidad de Oriente. Santiago de Cuba.

Keywords:

chronicles, local history, didactic proposal.

Abstract

The teaching of Cuban History in Cuban higher education is a challenge for professors. The following didactic proposal allows its insertion within the system of contents of the discipline from the use of Crónicas de Santiago de Cuba. Era republicana (1902-1920) by Carlos E. Forment Rovira a group of students in the third year of the degree in Social Communication. The objective of the historical source is to demonstrate its feasibility for the study of events, personalities and processes that occurred in the locality at the beginning of the neo-colonial period as a way to enrich historical knowledge. Its responds to use of methodological practices for the systematization of knowledge and favors the integral formation of the students with the increase of their general culture, the development of their professional skills and their patriotic education.  

Author Biography

Israel Escalona Chádez, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba.

Licenciado en Historia. Doctor en Ciencias Históricas. Profesor Titular del Centro de Estudios Sociales Cubanos y del Caribe Dr. José Antonio Portuondo Valdor (CESCA). Facultad de Ciencias Sociales. 

References

ACEBO, H. (1991). Apuntes para una metodología de la enseñanza de la Historia local en su vinculación con La Historia Patria. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

ADDINE, F. et al, (2007). Didáctica: teoría y práctica. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

AGUILERA, J. (2016). Carlos Enrique Forment Rovira: un hombre de su tiempo (1886-1960). CARLOS E. FORMENT ROVIRA: Crónicas de Santiago de Cuba. Continuación de la obra de don Emilio Bacardí. Era Republicana, t. I. Santiago de Cuba: Ediciones Caserón, Colección Clásicos de Oriente, Comité Provincial de la UNEAC [Edición anotada. Ensayo introductorio y notas de Julieta Aguilera Hernández], ISBN 978-959-7188-54-4, pp. 13-41.

GÓMEZ ÁVILA, P. M. (2018). Criterios de conceptualización, clasificación, selección y caracterización de los métodos de enseñanza. OLYMPIA. Revista de la Facultad de Cultura Física de la Universidad de Granma, 15 (47), 168-182. ISSN: 1817-9088. RNPS: 2067.

JIMÉNEZ, C.; N. TEJEDA, Y A. QUINCOSES (2018). Alternativa didáctica para la vinculación de la historia nacional y local. Educación y Sociedad, 16 (2), 66-78. ISSN: 1811-9034. RNPS: 2073.

MÁRQUES, C. J.; M. CASTAÑEDA Y B. RODRÍGUEZ (2018). Propuesta de actividades y objetivos para la vinculación de la historia local con la historia nacional. EduSol, 8 (65), 58-69. ISSN 1792-8091. Disponible en: http://edusol.cug.co.cu [Consultado el 20 de noviembre de 2019].

MINISTERIO DE EDUCACIÓN SUPERIOR (MES) (2016). Plan de Estudios E. Licenciatura en Comunicación Social. La Habana: Universidad de La Habana, Facultad de Comunicación.

________ (2018). Resolución No. 2/2018. Reglamento del Trabajo Docente y Metodológico de la Educación Superior. Gaceta Oficial de la República de Cuba, CXVI, 25, 647-709.

UNIVERSIDAD DE ORIENTE (2018). Programa analítico de la asignatura Historia de Cuba. Santiago de Cuba: Dirección de Marxismo-Leninismo, Departamento de Historia de Cuba.

REYES, J. I. (1999). “La historia familiar y comunitaria como vía para el aprendizaje de la historia nacional y de la vinculación del alumno de secundaria básica en su contexto social” (Tesis doctoral). La Habana: Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”.

REYES, J. I., et al, (2011). Enseñanza de la Historia de Cuba: un enfoque desde lo local. La Habana: Sello Editor EDUCACIÓN CUBANA, Ministerio de Educación, ISBN 978-959-18-0676-5.

TORRES FUMERO, C. (2007). Selección de lecturas de Metódica de la Enseñanza de la Historia. La Habana: Editorial Universitaria Félix Varela.

Published

2023-04-27

How to Cite

Aguilera Hernández, J., & Escalona Chádez, I. . (2023). Usefulness of the Chronicles of Santiago de Cuba (1902-1920) by Carlos E. Forment for study of the local history of neocolonial period. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 14(2), 167–195. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1690

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK