Reading. Way for the reinforcement of the national identity in the training of professionals

Authors

  • Maribel Torres Raventó Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte Loynaz
  • Lilia María Muñoz Muñoz Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte Loynaz, Camagüey
  • Luis Ortiz Hernández Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte y Loynaz

Keywords:

reading, identity, national identity

Abstract

The work tries to make an approach to the possibilities of Reading for the reinforcement of the national identity in order to raise the formation of values, the level of knowledge and the degree of participation of the students in the development of the profession linked to social processes facing the Cuban student body. Shows up as a problem: How to improve the Reading process for the reinforcement of the national identity based on professional performance? Its objective is to disseminate experiences that allow an approach from Reading to national identity. A bibliographic search was carried out that included diverse articles. Theorical and empirical methods were used, a comparative analysis was applied to material and the results obtained show insufficiencies in the awareness and culture of values with emphasis on national identity.

Author Biographies

Lilia María Muñoz Muñoz, Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte Loynaz, Camagüey

Licenciada en Educación, especialidad Español-Literatura. Máster en Cultura Latinoamericana. Profesora Auxiliar, investigadora

Luis Ortiz Hernández, Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte y Loynaz

Licenciado en Educación, especialidad Historia y Marxismo. Doctor en Ciencias Históricas. Profesor Titular e investigador

References

Cárdenas, J. C. (2022). Estrategias de lectura digital en los estudiantes de la universidad de Cuenca. En: Fierro, B. y Angela G. Las disciplinas humanísticas frente a los desafíos del mundo actual T.II. Lengua y Literatura. Matanzas, Cuba: UM.

Casaus, V. (1996). Memoria e identidad. La Gaceta de Cuba (5), 52- 53.

Cassany, D. (2006). Tras las líneas. Anagrama.

Castro, F. (1999, 30 de junio). Discurso pronunciado en la Universidad Estatal de Río de Janeiro.

de la Torre, C. (1997). La identidad nacional del cubano. Logros y encrucijadas de un proyecto. Revista Latinoamericana de Psicología, 223-241. https://www.redalyc.org/pdf/805/80529201.pdf

Díaz, H. (2008). A propósito del conocimiento de la historia como componente esencial de la cultura general e integral de todo educador. Tabloide formación de valores. Pueblo y Educación.

Domínguez, I. (2019). La lectura de textos en formato digital. http://www.cict.umcc.cu.

Flotts, M. Manzi, J., Pilar, P., Carrasco, M., Zambra, C., Abarzúa, A. (2016). UNESCO. Aportes para la enseñanza de la lectura. https://unesdoc.unesco.org

García, M. y Baeza, C. (1996). Modelo teórico para la identidad cultural. La Habana, Cuba: Centro de investigación y desarrollo de la cultura cubana “Juan Marinello”.

Guevara, E. (1965). Carta de despedida a sus padres. En Epistolario de un tiempo. Cartas1947- 1967. Centro de estudios “Ernesto che Guevara”.

Hernández, J. (2011). Introducción al estudio del análisis literario. Pueblo y Educación.

Hernández, R. (1996). La historia y su enseñanza en la concepción martiana de identidad. http://www.perfiles.cult.cu/articulos/factores_cubanidad.pdf

Henríquez, M. y Monserrate, F. (2020). Hábitos de lectura en alumnos universitarios de la carrera Educación. Revistas Cognosis, 5(2), https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Cognosis/article/view/2201/2580

Mora, D. y Suárez, D. (2019). El tratamiento de la lectura oral en idioma español en la educación superior. Ciencia e innovación Tecnológica. Volumen XIII,

http://www.edocunob.edu.cu

Pérez, V; Baute, M. y Luque, M. (2018). El hábito de lectura, una necesidad impostergable en el estudiante de ciencias de la educación. Universidad y sociedad. 10(3), 180-189 http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v10n3/2218-3620-rus-10-03-180.pdf

Pogolotti, G (2010, 5 de febrero). Para dialogar con los jóvenes. Juventud Rebelde, 2.

Pogolotti, G. (2021, 12 de diciembre). Caminos de identidad. http://www.cubadebate.cu/opinion/2021/12/12/caminos-de-la-identidad/

Rivas, R. (2005, 8 de octubre). Caballero sin miedo y sin tacha. Granma, 3.

Roméu, A. (2013). Didáctica de la enseñanza del español y la literatura. Pueblo y Educación.

Sánchez, M. y Dalama, J. (2012). Identidad cultural latinoamericana desde la perspectiva de José Martí. Contribuciones a las Ciencias Sociales, https://www.eumed.net/rev/cccss/20/sgdb.html

Ubieta, E. (1993). Ensayo sobre identidad. Letras Cubanas.

Ubieta, E. (19 de octubre de 2017). La identidad de una nación no se detiene en el tiempo.

. http://www.lajiribilla.cu

Published

2023-10-24

How to Cite

Torres Raventó, M., Muñoz Muñoz, L. M., & Ortiz Hernández, L. . (2023). Reading. Way for the reinforcement of the national identity in the training of professionals. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 14(4), 87–100. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1605

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK