Local history and formation of the professional of the Services: focus didactic innovative and profesionalizado
Keywords:
focus didactic innovative, training of service professionals, local historyAbstract
The innovative didactic Focus and profesionalizado of the local history in the formation of the professional of the Services, it is been scientific of the doctoral thesis in Sciences of the Education The profesionalización of the local history in the Technical Education and Professional", (2021), derived of the project The local history to promote the matanceridad. It programs educational for the schools of the CHU of the city of Matanzas" (2017-2020) of the University of Matanzas, associated to the National Program of Education current Problems of the Cuban Educational System. Development perspectives". Responds to the problematic situation: in the process of teaching learning in the formation of the professional of the Services the history of the occupations and the professions are not inserted in the national neither local history, the profesionalización of the historical content is not assumed, that which denotes integration lack among: tendencies historiográficas, the didactics of the History, the professional pedagogy. The results of their implementation and the evaluation of the impacts, it evidences demonstrated achievements and the positive valuation of the beneficiaries. It is considered their social impact on the base of the services as regards information, superación and advice to directive and professors, and even to other sectors of the society.
References
Addine Fernández, F. et al. (1999). Didáctica y optimización del proceso de enseñanza-aprendizaje. La Habana (soporte digital).
Addine Fernández, F. (2002a). Modelo para el diseño de las relaciones interdisciplinarias en la formación del profesional de perfil amplio. La Habana (soporte digital).
Addine Fernández, F. (2002b). Principios para la dirección del proceso pedagógico. En: Compendio de Pedagogía. (pp. 80-101). Pueblo y Educación.
Addine Fernández, F. (2004). La interacción: núcleo de las relaciones interdisciplinarias en la formación de profesionales de perfil amplio. Una propuesta. La Habana (soporte digital).
Addine Fernández, F. (2007). Didáctica: teoría y práctica. Pueblo y Educación.
Gamboa, M.E. (2019a). Axiología en los contenidos como organizador de la Pedagogía Desarrolladora. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 10(6), 195-211.
Gamboa, M.E. (2019b). La Zona de Desarrollo Próximo como base de la Pedagogía Desarrolladora. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 10(4), 30-50.
González, M. y Gamboa, M.E. (2020). Sistema de acciones para captar información en Oficina Nacional de Estadística e Información del municipio Manatí. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 11(2), 168-192.
Hernández, Y. (2020). La profesionalización de la historia local en la Educación Técnica y Profesional. [Tesis Doctoral. Universidad de Matanzas. Matanzas].
Hernández, Y., Jiménez, L. y Hernández, T. (2021). Enfoque didáctico innovador y profesionalizado de la historia local en la formación del profesional de los Servicios en la Educación Técnica y Profesional matancera. Premio CITMA Territorial.
Lage, A. (2021). La ciencia y sus nuevas responsabilidades. Cubadebate.
Reyes, J. I. (2009). La Didáctica de la Historia Social Integral. Principales presupuestos teóricos y metodológicos. Conferencia sobre Didáctica de la Historia en la ENAH. México.
Downloads
Published
Versions
- 2023-01-30 (2)
- 2023-01-27 (1)
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2023 Yanko Hernández Cruz, Lissette Jiménez Sánchez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.