Pedagogic strategy for the formation of the civic tributary in Basic Secundaria's pupils

Authors

  • Orlando Fonseca Báez Dirección Provincial de Educación, Granma

Keywords:

formation, culture, civic, tributary, agents

Abstract

The present article represents the instrument of concretion of a pedagogic model of formation of the civic-tributary culture in the pupils of the Basic Secondary education. It is summed up in the stages of Diagnostic, Implementation and Evaluation of the strategy for the formation of the civic-tributary culture in the formative sociocultural context with what contributes to the appropriation and application of civic qualities in the social practice of the pupils. It constitutes a pedagogic tool for the training of the agents and agencies that intervene in the process of cultural formation of the pupils in a certain community.

Author Biography

Orlando Fonseca Báez, Dirección Provincial de Educación, Granma

Licenciado en Educación. Doctor en Ciencias de la Educación. Profesor Instructor en la Universidad de Granma.

References

Chacón, N. (2022). La formación ciudadana en las carreras pedagógicas. Retos y experiencia cubana. Academia de Ciencias de Cuba, 12(1).

Cordero, J. (2008) Presencia de la Educación Cívica en la Preparación para la Defensa. Actualidad de su desarrollo. Memorias del VI Coloquio de experiencias educativas en el contexto universitario. Universidad de La Habana.

Fonseca, O. (2021) La formación ciudadana en las nuevas generaciones. Congreso Internacional de Pedagogía 2021. La Habana. Cuba. CD-2. No. 207.

Fonseca, O. (2022). Fundamentos epistémicos de la formación de la cultura cívico-tributaria en las escuelas deportivas. Revista Olimpia, 19(4).

Gamboa, M.E. (2019a). Axiología en los contenidos como organizador de la Pedagogía Desarrolladora. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 10(6), 195-211.

Gamboa, M.E. (2019b). La Zona de Desarrollo Próximo como base de la Pedagogía Desarrolladora. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 10(4), 30-50.

García, L. y Otros. (2016). Propuesta curricular para la escuela secundaria básica actual. Fundamentos teóricos y metodológicos. Pueblo y Educación.

Gómez, M. (2022) La educación ciudadana como dimensión del proceso de enseñanza aprendizaje en la formación de profesionales en Cuba. Revista Conrado, 18(84).

Rodríguez, R. et al. (2019). Programa Provisional de Educación Moral y Ciudadana. Pueblo y Educación.

Sáez, A. (2001). Historia de la Educación Cívica en Cuba de 1899 hasta 1989. [Tesis doctoral, Instituto Superior Pedagógico José Martí].

Sierra, J. (2003). Selección de Lecturas para Maestros y Profesores. Pueblo y Educación.

Sierra, J. et al. (2013). Compendio de trabajos de postgrado. Pueblo y Educación.

Silva, R. (2005). Concepción teórica de la Educación Cívica en la formación inicial de los maestros primarios. [Tesis doctoral, Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero].

Venet, R. (2003). La cultura de paz en la formación ciudadana de la Educación Primaria. [Tesis doctoral, Instituto Superior Pedagógico Frank País García].

Venet, R. (2005). La formación ciudadana desde la relación escuela-comunidad. Revista IPLAC, curso No. 33. Ciudad de La Habana, Cuba.

Published

2023-01-27 — Updated on 2023-01-30

Versions

How to Cite

Fonseca Báez, O. (2023). Pedagogic strategy for the formation of the civic tributary in Basic Secundaria’s pupils. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 14(1), 306–326. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1581 (Original work published January 27, 2023)

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK