Impacts of the graduate degree in the Municipal University Center of Majibacoa and their contribution to the local development
Keywords:
Municipal University Center, postgraduate studies, local developmentAbstract
This work contributed to the administration of graduates in the Municipal University Center Majibacoa, where it was conceived as a recurrent process to make effective and pertinent the administration, in the following stages were included: characterization of the entities and prioritized organisms of the territory, quantification of the potential of professionals, determination of necessities of formation graduate degree, conception of the graduate degree plan and development of this, evaluation of the impact of the graduate degree programs and a continuous feedback with the necessities of formation graduate degree. The investigation considered the results obtained in the diagnosis of the upgrading necessities and of the impact of the activity graduate degree carried out in the period 2016-2019. The biggest impacts demonstrated the satisfactory behavior of the indicators of professionals that you/they are overcome in different graduate degree figures; they were included, masters, courses and shops.
References
Arocena, J. (1997). Globalización, integración y desarrollo local. Apuntes para la elaboración de un marco conceptual. Persona y Sociedad, ILADES, 1-13.
Boisier, S. (2001). Desarrollo (Local): ¿De qué estamos hablando? En Transformaciones globales, Instituciones y Políticas de desarrollo local. Editorial Homo Sapiens.
Caballero, M. y M. Yordi, (2004). El trabajo comunitario: alternativa cubana para el desarrollo social. Ácana.
Concepción Toledo, D. (2020). El postgrado: aspecto clave para los proyectos de desarrollo local en el vínculo universidad – empresa. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000500272
Manual de Valencia. (2017). Manual Iberoamericano de Indicadores de Vinculación de la Universidad con el Entorno Socioeconómico. Observatorio Iberoamericano de la Ciencia, la Tecnología y la Sociedad (OCTS-OEI). Red Iberoamericana de Indicadores de Ciencia y Tecnología (RICYT)
Ministerio de Educación Superior (MES). (2004). Reglamento de la Educación de Postgrado de la República de Cuba. Félix Varela.
Ministerio de Educación Superior (2013). Objetivos de trabajo 2013 y hasta el 2016. Editorial Poligráfica Félix Varela.
Núñez Jover, J. et al. (2006). La gestión del conocimiento, la ciencia, la tecnología y la innovación en la Nueva Universidad: Una aproximación conceptual. [CD] Memorias “Universidad 2006”. La Habana, MES.
PNUD. (2009). Informe sobre Desarrollo Humano 2009. https://hdr.undp.org/system/files/documents//informe-sobre-desarrollo-humano-2009-resumo-espanol.informe-sobre-desarrollo-humano-2009-resumo-espanol
Zerate, R. y Artesi, L. (2007). Ciudadanía, territorio y desarrollo endógeno: resistencias y mediaciones de las políticas locales en las encrucijadas del neoliberalismo. Biblos.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2022 Jorge Velázquez Peña, Arturo Marrero Tamayo, Vilma Velázquez Ortega
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.