Evaluation of the impact of the learning results of the students of the Nutrition and Dietetics career

Authors

  • Wilma Guillermina Campoverde Celi Universidad Técnica de Babahoyo, Ecuador. https://orcid.org/0000-0002-8585-8502
  • Karla Gisella Velásquez Paccha Universidad Técnica de Babahoyo, Ecuador
  • Walter Adalberto González García Universidad Técnica de Babahoyo, Ecuador

Keywords:

nutrition, dietetics, evaluation, impact, learning

Abstract

This article proposes a procedure for the evaluation of the impact of the learning results of the students of the Nutrition and Dietetics career at the Technical University of Babahoyo in Ecuador, which takes into account the objective or distorted effects of academic training, and during the rotating internship in the clinical and community health cycle that the student is reaching. A qualitative descriptive documentary research was carried out, using the methods of analysis, synthesis, induction, deduction, document review and the system approach. The procedure is based on the method of professional training of workers in the health field and can be generalized at the national level with flexibility and adaptability to the context in which the Nutrition and Dietetics career takes place.

Author Biographies

Wilma Guillermina Campoverde Celi , Universidad Técnica de Babahoyo, Ecuador.

Doctora en Nutrición y Dietética; Magíster en Nutrición Clínica.

Karla Gisella Velásquez Paccha , Universidad Técnica de Babahoyo, Ecuador

Magíster en Nutrición Clínica; Nutricionista Dietista.

Walter Adalberto González García , Universidad Técnica de Babahoyo, Ecuador

Doctor en Nutrición y Dietética, Magíster en Nutrición Clínica; Diploma Superior en Sistemas de Educación Superior Modular Basados en Créditos Acumulables y Transferibles.

References

Alonso, L A., Cruz, M. A. y Aguilar, V. (2022). La formación profesional de los estudiantes universitarios a través de las aulas invertidas. Revista Mendive 20 (2). https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2781

Alonso, L. A., Cruz, M. A. y Moya, C. A. (2020). Metodología para la obtención de resultados científicos en una tesis de maestría en pedagogía profesional. Revista de Formación y Calidad Educativa, 8 (2). http://www.refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/3220

Alonso, L. A., Ortiz, A. L. Cruz, M. A. (2021). Método de aprendizaje profesional basado en proyectos para la formación de los trabajadores. Revista de Investigaciones Andina 22 (1). http://revia.areandina.edu.co/index.php/IA/article/view/1832/1739

Alonso, L. A.; Cruz, M. A., Olaya, J. (2020). Dimensiones del proceso de enseñanza – aprendizaje para la formación profesional. Revista Luz (19), 2, 7-29. Disponible en: http://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1032

Alonso, R, Pacheco, J, Vigoa, L, León, M. Y. (2017). Experiencia en la adaptación de actividades a los estilos de aprendizaje desde la educación de posgrado a distancia. Revista de Educación Médica Superior 31 (2): 1-14. http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v31n2/ems13217.pdf

Ballesteros, V. (2020). Una aproximación inicial a los resultados de aprendizaje en educación superior. Revista científica 2 (39), 259-261. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-22532020000300259&lng=en&tlng=es.

Bravo, B; Fernández, C y Mainegra, D. (2017). La evaluación del impacto de la formación de profesores. Revista Mendive 2 (4), 41-56. http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1002

Díaz, P. (2018). ¿Por qué evaluar el impacto? http://www. guia.oit.cinterfor.org/por-que-evaluar-impacto25

Fontalvo, J., Delahoz, E. J., y De la Hoz, G. (2022). Resultados de aprendizaje y mecanismos de evaluación en los programas académicos de educación superior en Colombia. Revista de Formación universitaria, 15 (1), 105-114. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062022000100105

Hernández R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014): Metodología de la investigación. (5ta Ed.) Edamsa Impresiones S.A. de C.V.: http://www.esup.edu.pe/descargas/dep_investigacion/Metodologia%20de%20la%20investigaci%C3%B3n%205ta%20Edici%C3%B3n.pdf

Larrea, J. J. y Alonso, L. A. (2019). Procedimiento para la evaluación de las competencias profesionales de los estudiantes de carreras universitarias. Revista Luz, 18 (2), 94-108. https://www.luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/970.

Meneses, Olga, & Gutiérrez Maydata, Alfredo. (2016). La evaluación del aprendizaje: nuevas tendencias y retos para el profesor. Revista EDUMECENTRO, 8 (4), 191-205. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742016000700014&lng=es&tlng=es

Mirabal, M. N., J. Rodríguez, M. Guerrero y M. Álvarez. (2013). Modelo teórico para la evaluación de impacto en programas de Salud Pública. Universidad de Ciencias Médicas. Camagüey. http://files.sld.cu/boletincnscs/files/201 4/01/26-respub-modelo-teorico.pdf

Ortiz, E. (2015). La evaluación del impacto científico en las investigaciones educativas a través de un estudio de caso. Revista de Investigación Educativa 3 (5). http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=15537098009

Rodríguez, D. (2008). El aprendizaje de la nutrición y dietética desde una perspectiva desarrolladora en los estudiantes de la familia de los servicios. [Tesis de maestría en Ciencias de la Educación, Universidad de Holguín]

Rogers, P. J. (2012). Introducción a la evaluación de impacto. Universidad RMIT (Australia) y Better Evaluation: The Rockefeller Foundation. https://www.interaction.org/sites/defaul t/files/3%20- %20Introduction%20to%20Impact%20 Evaluation%20-%20Spanish_0_0.pdf

Salas, R. (1999). Educación en Salud. Competencia y desempeño profesionales. La Habana: Ciencias Médicas

Tejeda, R. (2011) La evaluación del impacto formativo en contextos universitarios. Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación 4 (2) 45-57.

Universidad Técnica de Babahoyo (UTB) (2019). Perfil del egresado. Carrera de Nutrición y Dietética. https://www.universidades.com.ec/universidad-tecnica-de-babahoyo/carrera-nutriciónydietetica

Vanclay, F, Estevez, A. M., Aucamp, I. y Franks D. M. (2015). La evaluación de impacto social: lineamientos para la evaluación y gestión de impactos sociales de proyectos. IAIA Asociación Internacional para la Evaluación de Impactos. http://www.iaia.org/uploads/pdf/Evaluacion-Impacto-Social-Lineamientos.pdf

Vega, O. (2021). Resultados de aprendizaje: contexto normativo y conceptual en el marco actual del aseguramiento de la calidad. Revista Cienc. Ciudad 18 (2), 5-7.

Published

2022-10-20

How to Cite

Campoverde Celi , W. G. ., Velásquez Paccha , K. G. ., & González García , W. A. . (2022). Evaluation of the impact of the learning results of the students of the Nutrition and Dietetics career. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 13(4), 302–323. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1512

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK

Most read articles by the same author(s)