Corrective-compensatory tools and strategies for the treatment of behavioral disorders: a challenge for undergraduate students in Elementary Education
Keywords:
tools, correction, compensation, behavioral disordersAbstract
The article summarizes a psychopedagogical proposal to guarantee the educational attention that should be provided to schoolchildren with behavioral disorders, since this problem constitutes a challenge and a theoretical-methodological need for undergraduate students in Primary Education. It is proposed to develop tools and strategies for the correction and compensation of these disorders in primary school children. For this, methods of the theoretical level were used, such as analytical-synthetic and inductive - deductive and of the empirical level, observation, interview, survey, document review and projective techniques, obtaining satisfactory results that show in the teacher the mastery of corrective-compensatory tools and strategies. to achieve transformation in these schoolchildren. Correction and compensation constitute ways to generate the stimulation and crystallization of potentiality.
References
Alonso Álvarez, A., Cairo Valcárcel, E. y Rojas Manresa, R. (2003). Psicodiagnóstico: selección de lecturas. Félix Varela.
Arias, B. G. (2008). La dinámica causal de las alteraciones del proceso de formación de la personalidad (2da edición). Editorial Félix Varela.
Arias, B. G. (2009). La atención a menores con trastornos de la conducta en Cuba (2da edición). Editorial Pueblo y Educación.
Bell, R.R. (1991). Dinámica del desarrollo mental en el escolar con trastornos de la conducta (1ra edición). Pueblo y Educación.
Bell Rodríguez, R. y López Machín, R. (2002). Convocados por la diversidad. Pueblo y Educación.
Betancourt Torres, J. V. y González Urra, A. O. (2007). Dificultades en el aprendizaje y trastornos emocionales y de la conducta. Pueblo y Educación.
Betancourt, T. J. (2001). Estudio de las vivencias en menores con trastornos de la conducta (1ra edición). Editorial Nueva.
Caballo, V. G. (2000). La multidimensionalidad conductual de las habilidades sociales (1ra edición). Editorial Colombus.
Gamboa, M.E. (2019a). Axiología en los contenidos como organizador de la Pedagogía Desarrolladora. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 10(6), 195-211.
Gamboa, M.E. (2019b). La Zona de Desarrollo Próximo como base de la Pedagogía Desarrolladora. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 10(4), 30-50.
García, T. I. (2003). Valor terapéutico del juego en escolares con trastornos de conducta (2da edición). Pueblo y Educación.
González, F. (1989). La personalidad: su educación y desarrollo (1ra edición). Pueblo y Educación.
Hernández Botello, L. J., Gamboa Graus, M. E. y Castro Miranda, G. (2022). Potencialidades del psicopedagogo en el sistema de salud cubano. Didasc@lia: Didáctica y educación, 13(1), 367–383.
Pérez Martín, L. M. y Bermúdez Morris, Raquel. (2004). La personalidad: su diagnóstico y su desarrollo. Pueblo y Educación.
Torres, G. M. (1989). Experiencia en el diagnóstico y atención a los menores con trastornos en la conducta (1ra edición). Editorial Pueblo y Educación.
Downloads
Published
Versions
- 2023-01-30 (2)
- 2023-01-27 (1)
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2023 Consuelo Marciana Lominchar Ceruto, Caridad Isora Blanco Figueredo, Idelsis de las Mercedes Vázquez Estrada
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.