IMPACT OF CURRICULUM RESEARCH PROCESSES FOR TEACHER TRAINING

Authors

  • Álvaro Hugo Gómez Rosero Docente INVESTIGADOR UNIVERSIDAD MARIANA
  • Haydé Nira Sotelo Guerrero Docente INVESTIGADOR UNIVERSIDAD MARIANA

Keywords:

curriculum, integration of knowledge, teaching practice, action research

Abstract

This article is a product of a research project entitled "Evaluation of Problémica Curriculum Structure of the Faculty of Education at the University Mariana". It was carried out between 2010 - 2012 and it was done from a qualitative paradigm because it considered the reality of the subjects and their context, themselves and practical knowledge, under a social critical approach since it influenced reality improvement and from a type of evaluative research because its purpose was to evaluate the curriculum on its development phase. For information processing the tool Atlas Ti 6.0 was used applying a model of qualitative data analysis. This report is the analysis of the relationship between disciplinary, pedagogical, research and practice knowledge which allowed a reflection in the processes of teachers training assuming that pedagogical practice must be developed from a research approach affecting permanent task innovation in the classroom.

Author Biographies

Álvaro Hugo Gómez Rosero, Docente INVESTIGADOR UNIVERSIDAD MARIANA

Licenciado en Informática, Especialista en Educación y Pedagogía. Docente investigador de la Facultad de Educación de la Universidad Mariana. Pasto –Nariño. Colombia.

Haydé Nira Sotelo Guerrero, Docente INVESTIGADOR UNIVERSIDAD MARIANA

Licenciada en Filosofía y letras, especialista en Estudios Latinoamericanos, Educación e Investigación y especialista en Educación y Pedagogía. Docente investigadora de la Facultad de Educación de la Universidad Mariana. Pasto-Nariño. Colombia

References

Barcena Orbe, F. (1993). La estructura práctica de la acción educativa. Esbozo de un campo de investigación. TEORÍA DE LA EDUCACIÓN, VOL. V. Universidad Complutense de Madrid, (pp.59-85). Ebbut, D., & Elliot, J. (1985). ¿Por qué deben investigar los profesores? En J. Elliot, La investigación Acción en Investigación (p. 176). Madrid: Ediciones Morata. Elliot, J. (1985). Investigación Acción en Educación. Madrid: Ediciones Morata. Marroquín, H. (2011). Construcción del Modelo pedagógico de la universidad Mariana2007-2010:Compartir es multiplicar. En H. M. Yerovi, Construcción del Modelo pedagógico de la universidad Mariana2007-2010:Compartir es multiplicar (pp. 132-133). San Juan de Pasto: Publicaciones Unimar. Nicolescu, Basarab. (2002) “Les sciences exactes – Interaction avec les sciences humaines et rôle dans la société”. Conferencia en el Coloquio Les sciences exactes – Interaction avec les sciences humaines et rôle dans la société, Universidad Saint-Joseph, Beirut (Líbano), 13 de diciembre de 2002. Restrepo Gómez, B. (1999). La Investigación-acción educativa y la construcción de saber pedagógico. Medellín: Universidad de Antioquia.

Sacristan, J. (2007). El curriculum:una reflexión sobre la práctica. Ediciones Morata.

Stenhouse, L. (2003). El profesor como investigador. En L. Stenhouse, Investigación y desarrollo del Curriculum (pp. 193-194). Madrid: Ediciones Morata.

Strauss, A., & Corbin, J. (2002). Bases de la Investigación Cualitativa.Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Bogotá: CONTUS (2a.ed.). Universidad de Antioquia.

Taba, Hilda (1974),Cap 2 "Conceptos corrientes sobre la función de la escuela", Cap. 21"Modelos corrientes para la organización del Curriculo" y Cap.22 "Estructura conceptual para el planeamiento del Curriculo", en: Elaboración del currículum, Troquel, Buenos Aires, pp. 33-52 y pp. 499-575.

Tamayo & Tamayo, M. (2004) El proceso de la investigación cientifica (4ª ed). Balderas, México: Limusa.

Vasco, E. (1998). La investigación en el aula como factor de mejoramiento cualitativo de la educación. Bogotá: Colegio Cafam.

Published

2012-12-20

How to Cite

Gómez Rosero, Álvaro H. ., & Sotelo Guerrero, H. N. (2012). IMPACT OF CURRICULUM RESEARCH PROCESSES FOR TEACHER TRAINING. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 3(6), 141–152. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/147

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Especial