Computer resources in elementary education teacher’ formation
Keywords:
Computer resources, elementary education teacher’ formationAbstract
Educators of the Bachelor's Degree in Primary Education must be prepared to face with initiatives and incorporate scientific and technological advances to the training process. By elaborating the methodology based on the pedagogical conception that enables the use of computer resources in the training process of the elementary school teacher, the demands to be met are modified to make the quality of the graduate more effective. With its use, professional problems are solved, knowledge is accessed and the process leads to the level demanded by society, based on the integration between the university and the Primary Education subsystem. The contribution lies in the revelation of the subsystems: informatics pedagogical professional and informatized pedagogical scenario, and their dialectical relationships that make possible the assumption of informatics resources in their diversity and use. The methodology, with its methods: appropriation and pedagogical transference, offers a concrete and applicable answer in practice to raise the quality of the graduate and his professional performance. The viability of the conception and methodology was revealed through the workshops of critical opinion and collective construction and the experiential pedagogical experience. The transformations obtained with the introduction in practice, allowed corroborating its feasibility.
References
De Armas, N. y Valle, A. (2012). Resultados científicos en la investigación. La Habana: Pueblo y Educación.
Cala Pequero, T. Y., y Breijo Worosz, T. (2018). La formación de profesionales competentes desde una perspectiva desarrolladora.
Vigotsky, L. S (1988). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Grijalbo.
Ramos, G. (2011). Estudio del proceso histórico-pedagógico y sus categorías para la determinación de regularidades y tendencias históricas.
Ministerio de Educación Superior (MES) (2016). Plan de estudio “E”. Documentos rectores carrera Licenciatura en Educación Primaria. Comisión Nacional de Carrera.
Ministerio de Educación Superior (MES) (2016). Documento Base para la implementación del plan de estudio E. La Habana.
Gutierrez, E. del C. (2018). La plataforma docente Moodle como recurso informático en la formación inicial del maestro primario. Evento Nacional EDUSOC 2018, Las Tunas.
Gutierrez, E. del C. (2021). Los recursos informáticos en la formación inicial del maestro primario. Tesis Doctoral Inédita. Universidad de Las Tunas. Las Tunas. Cuba.
Lima, S. y Fernández, F. (2016). La Educación a distancia en entornos virtuales de enseñanza aprendizaje. Reflexiones didácticas. XVIII Evento Internacional: La Matemática, la Estadística y la Computación: su enseñanza y aplicaciones, Matanzas.
Published
Versions
- 2022-04-25 (2)
- 2022-04-24 (1)
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2022 Elsa del Carmen Gutierrez Báez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.