Learning by projects in Computer Education: a commitment to the development of creativity
Abstract
Within the scenarios related to the study of computational sciences, project-based learning (PBL) acquires great importance today for the professional training of the student. With the article, through a bibliographic search, it is intended to assess the potential offered by this type of methodology for the development of creativity in students of the Bachelor's degree in Computer Education from the subjects of the discipline Languages and Programming Technique. It also explains how through the development of a year project it is possible to overcome the difficulties traditionally manifested by students during the teaching-learning process of the subjects of the discipline.
References
Ambrosio, R. y Hernández Mosqueda, J. S. (2018). Aprendizaje por proyectos, una experiencia socioformativa. Revista Voces de la Educación. 3(5), 3-19.
Arias-Sandoval, L. (2017). El aprendizaje por proyectos: una experiencia pedagógica para la construcción de espacios de aprendizaje dentro y fuera del aula. Revista Ensayos Pedagógicos, 12(1), 51-68.
Botella, A. y Ramos, P. (2019). Investigación-Acción y aprendizaje basado en proyectos. Una revisión bibliográfica. Revista Perfiles Educativos, 41(163), 127-141.
Cobo, G., Valdivia C. y Silvana M. (2017). Aprendizaje basado en proyectos. Colección de materiales en apoyo a la docencia. Universidad católica del Perú. http//idu.pucp.edu.pe/wp-content/uploads/2017/07/5.-aprendizaje.pdf
Fajardo Pascagaza, E. y Gil Bohórquez, B. (2019). El aprendizaje basado en proyectos y su relación con el desarrollo de competencias asociadas al trabajo colaborativo. Revista Amauta, 17(33), 103-118.
Revelo, O., Collazos C. y Jiménez, J. (2018). El trabajo colaborativo como estrategia didáctica para la enseñanza/aprendizaje de la programación: una revisión sistemática de literatura. Tecnológicas, 21(41), 115-134.
Santaella, M. (2006). La evaluación de la creatividad. Sapiens. Revista Universitaria de Investigación, 7(2), 89-106.
Loja Tocuri, H. J. y Calderón Solis, P. M. (2021). El aprendizaje basado en proyectos desde la perspectiva docente. Revista de experiencias pedagógicas MAMACUNA, (17), 49-56.
López de Sosoaga, A., Ugalde, A., Rodríguez, P. y Rico, A. (2015). La enseñanza por proyectos: una metodología necesaria para los futuros docentes. Opción, 31(1), 395-413.
Medina Peña, R., Franco Gómez, M. del C., Gallo González, M. E. y Torres de Cádiz Hernández, A. (2019). El desarrollo de la creatividad en la formación universitaria. Revista Cubana de Medicina Militar, 48(2sup), 374-388.
Travieso-Valdéz, D. y Ortiz-Cárdenas, T. (2018). Aprendizaje basad en problemas y enseñanza por proyectos: altenativas diferentes para enseñar. Revista Cubana de Educación Superior, 37(1), 124-133.
Zambrano Yalama. N. I. (2019). El desarrollo de la creatividad en estudiantes universitarios. Revista Conrado, 15(67), 355-359.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2022 Osmel Peña Báez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.