This is an outdated version published on 2022-01-31. Read the most recent version.

OPERATIONAL DEFINITION OF THE TUTOR'S PEDAGOGIC PROFESSIONAL PERFORMANCE

Authors

  • Manuel Capote Castillo Centro Universitario Municipal de Consolación del Sur, Universidad de Pinar del Río
  • Ildefonso Robaina Acosta Facultad de Educación Media de la Universidad de Pinar del Río
  • Enma Gallardo Barroso Facultad de Educación Infantil de la Universidad de Pinar del Río

Keywords:

Tutor's pedagogic professional acting; dimensions, subdimensions and indicators of the tutor's pedagogic professional acting.

Abstract

The practice labor it occupies a special place in the university initial formation. In the pedagogic careers this it is developed in the educational centers linked to the object of their profession. The tutors constitute fundamental socializing agents in the relationship school university in the initial formation in the way of the professional's of the education performance. The objective of the work is to propose an operacionalization of the tutor's pedagogic professional performance with suggestions of the use of the statistic that contributes to measure the effectiveness of the tutor's work in the graduate's initial formation in the education.  They were used as fundamental investigative methods documental analysis, systematizing, modelation and systemic structural.  They were used as resources material computers, paper and pencils. It was possible to determine the dimensions, subdimensiones and indicators of this acting type that contribute to perfect consulted works. It was been  suggestion of how to measure with a statistical resource the tutor's pedagogic professional performance when considering this like a dependent variable. The proposal that one makes in this work it is consistent and coherent with the established conceptual definition and it overcomes the other works consulted to the effect.      

Author Biographies

Manuel Capote Castillo, Centro Universitario Municipal de Consolación del Sur, Universidad de Pinar del Río

Licenciado en Educación, especialidad Matemática. Doctor en Ciencias Pedagógicas, Profesor Titular y Consultante.

Ildefonso Robaina Acosta , Facultad de Educación Media de la Universidad de Pinar del Río

 Licenciado en Educación, especialidad Matemática. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Auxiliar.

Enma Gallardo Barroso, Facultad de Educación Infantil de la Universidad de Pinar del Río

Licenciada en Educación, especialidad Matemática. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Auxiliar.

References

Bello, M. y Núñez, M. R. (2017). La profesionalización del tutor en la carrera Licenciatura en Educación Preescolar: exigencias y direcciones principales en el CUM, Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo (agosto 2017). Recuperado en: https://www.eumed.net/rev/atlante/2017/08/tutor-preescolar-cuba.html

Blanco, A. y Recarey, S.C. (2019). Acerca del rol profesional del maestro. Material impreso. ISPEJV. La Habana.

Comicel, O. et al (2017). Proyecto sobre el perfeccionamiento del desempeño de los tutores en las escuelas como microuniversidades pedagógicas. Folleto digital del Instituto Superior Pedagógico “José Martí”. Camagüey.

Fuentes, H.C. (2001). Didáctica de la educación superior. Escuela Superior Profesional. INPAHU. Santafé de Bogotá.

Fuxá, M. (2004). Un modelo didáctico curricular para la auto preparación docente de los profesores en formación de licenciatura en Educación Primaria. Tesis doctoral. Universidad “Hnos. Saíz”. Pinar del Río.

Gallardo, E. (2018). La superación del tutor del centro de práctica del estudiante de la Licenciatura en Educación Primaria. Tesis doctoral. profesores en formación de licenciatura en Educación Primaria. Tesis doctoral. Universidad “Hnos. Saíz”. Pinar del Río.

Gallardo, E., Varcárcel, N., Castillo, T. (2018). Caracterización de la superación del tutor del centro de práctica en la Licenciatura en Educación Primaria en Pinar del Río. Revista Mendive, 16(4), 497-516.

Martínez, M. (2007). La competencia tutoral de los docentes de la educación media en la formación de profesores generales integrales en el contexto de la universalización pedagógica. Tesis doctoral. Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique J. Varona”, La Habana.

Mazorra, O. y León, M. de (2017). Dimensiones e indicadores para el estudio del desempeño profesional pedagógico del tutor de práctica preprofesional. YACHANA, Revista Científica, 6(3), 49-62.

MES; (2006). El tutor en la universidad nueva. La Habana, Cuba: Editorial Universitaria Félix Varela.

Parra, J. (2007). Estrategia pedagógica dirigida a la formación inicial del modo de actuación profesional pedagógico en la universalización. Tesis doctoral. Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona, La Habana.

Ponce, Z. (2005). El desempeño profesional pedagógico del tutor del docente en formación en la escuela primaria como microuniversidad. Tesis doctoral. Universidad de Matanzas.

Rodríguez, M. A. (2009). La competencia tutoral y su desarrollo mediante un sistema de acciones de superación en el contexto de la Universalización en la Educación Técnica y profesional. Tesis doctoral. La Habana.

Published

2022-01-31

Versions

How to Cite

Capote Castillo, M. ., Robaina Acosta , I. ., & Gallardo Barroso, E. . (2022). OPERATIONAL DEFINITION OF THE TUTOR’S PEDAGOGIC PROFESSIONAL PERFORMANCE. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 13(1), 190–215. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1303

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK

Most read articles by the same author(s)