Activities for the treatment of local history in elementary school in Puerto Padre municipality

Authors

  • Dianik Alonso Machado Universidad Las Tunas
  • Lidira Rivera Centro Universitario Puerto Padre
  • Yeni Sera García Universidad Las Tunas

Keywords:

local history; historical sources; Ernesto

Abstract

ABSTRACT

This work illustrates how the use of local historical sources for the teaching of local history, from the Cuban History program for the sixth grade, contributes to the vocational and comprehensive training of the school. The objective is to provide Primary Education teachers with a proposal of activities whose essential characteristic is interdisciplinarity, as well as constituting a methodological alternative for the treatment of this content based on the

study of the historical personality of Ernesto “Che” Guevara./RESUMEN (no más de 250 palabras)

KEYWORDS: local history; historical sources; Ernesto "Che" Guevara; Primary Education; historical personality.

Author Biographies

Dianik Alonso Machado, Universidad Las Tunas

Licenciada en Educación, especialidad Primaria y Máster en Orientación Educativa. Profesora Asistente. Coordinadora de Carrera Licenciatura en Educación Preescolar en el Centro Universitario Municipal Puerto Padre. 

Yeni Sera García, Universidad Las Tunas

Estudiante de 5to año de la carrera Licenciatura en Educación Primaria en el Centro Universitario Municipal Puerto Padre.

References

Acebo, W. (1991). Apuntes para una metodología de la enseñanza de la historia local en su vinculación con la historia patria. Editora Pueblo y Educación.

Bonilla, A. L. y Pereda, D. (2017). Propuesta de actividades para la enseñanza de la Historia de Cuba con el uso de fuentes históricas locales en Pinar del Río. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 5(2), 195-211.

Calvas, M., Espinoza, E., y Herrera, L. (2019). Fundamentos del estudio de la historia local en las ciencias sociales y su importancia para la educación ciudadana. Revista Conrado, 15(70), 193-202.

Castro, F. (1968). Discurso pronunciado en la velada conmemorativa de los cien años de lucha, efectuada en La Demajagua. http://www.cuba.cu/gobierno/discursos/1968/esp/f101068e.html

Díaz, H. (1989). Acerca de la clasificación de los medios de enseñanza de la historia. Editorial Pueblo y Educación.

Díaz, H. (2002). La enseñanza de la Historia en la Secundaria Básica en las actuales transformaciones de esta educación. Editora Pueblo y Educación.

Funes, A. G. (2010). La enseñanza de la historia y las finalidades identitarias. Enseñanza de las ciencias sociales: Revista de investigación, (9), 87-96.

Martí, J. (1975). Obras Completas. Editorial de Ciencias Sociales.

Montanares, E. y Llacavil, D. (2015) Uso de las fuentes históricas en la formación inicial de profesores. file:///tmp/mozilla_profesores0/Dialnet-UsoDeFuentesHistoricasEnFormacionInicialDeProfesor-5381711.pdf

Plasencia, A., Zanetti, O. y García, A. (1985). Metodología de la investigación histórica (1era Edición). Editorial Pueblo y Educación.

Reyes, J. (1999). La historia familiar y comunitaria como vía para el aprendizaje de la historia nacional. (Tesis doctoral. Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero).

Rico, P. (2000). Hacia el Perfeccionamiento de la Escuela Primaria. Editorial Pueblo y Educación.

Rodríguez, Y., Jevey, L. y Reyes, J. (2014). Enseñar y aprender historia local total en la educación superior. Opuntia Brava, 6 (4).

Rodríguez, L. (29 de abril de 2018). Asistió presidente cubano a jornada final del Seminario de Preparación del Curso Escolar 2018-2019. Granma digital. https://www.granma.cu/cuba/2018-04-29/hacer-de-la-educacion-un-esfuerzo-de-todos-29-04-2018-20-04-41

Telles, L. (2020) El tratamiento de la historia local en los escolares de la Educación Primaria. https://www.medigraphic.com/pdfs/epsicologia/epi-2020/epi203a.pdf.

Published

2022-04-23

How to Cite

Alonso Machado, D. ., Rivera, L., & Sera García, Y. . (2022). Activities for the treatment of local history in elementary school in Puerto Padre municipality . Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 13(2), 48–61. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1280

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK