ETHICS, AN ESSENTIAL COMPONENT OF CITIZEN TRAINING: ROLE OF THE CUBAN UNIVERSITY

LA ÉTICA COMPONENTE ESENCIAL DE LA FORMACIÓN CIUDADANA

Authors

  • Gretchen Ramil MES
  • Odalis González Hernández Universidad "Jesús Montané Oropesa"
  • Roberto Francisco Unger Pérez Universidad "Jesús Montané Oropesa"

Keywords:

Ética; normas; moral; comportamiento; valores

Abstract

The article addresses the role of ethics in the construction of a more just and equitable society, essential in civic education, in dialectical unity with humanism and values. The performance of the universities in the positive transformation of the Cuban socialist social project in the face of a global problem regarding morality and the regulation of human behavior. Throughout history, behavioral parameters have been established, codes to evaluate the performance of individuals, which has been the subject of multiple theories and conceptions that make it possible to adjust individual performance with what society demands (historical moment), in addition to identify what might be called a morally responsible citizen.

Author Biographies

Odalis González Hernández, Universidad "Jesús Montané Oropesa"

Licenciada en Educación, especialidad Marxismo Leninismo e Historia, Máster en Educación. Mención Estudio-Trabajo, Doctora en Ciencias Pedagógicas, Profesora Titular, Universidad Jesús Montané Oropesa. Isla de la Juventud, Cuba. E-mail: oghernandez@uij.edu.cu, ORCID:  http://orcid.org/0000-0002-2498-4388

Roberto Francisco Unger Pérez, Universidad "Jesús Montané Oropesa"

Licenciado en Educación, especialidad  Historia y Ciencias Sociales,  Máster en Gerencia de la Ciencia y la Innovación. Profesor Auxiliar. Historiador de la Ciudad. Universidad Jesús Montané Oropesa. Isla de la Juventud, Cuba. E-mail: roberto.unger@nauta.cu   ORCID: http://orcid.org/0000-0003-2853-6379

References

Aristóteles. (1993). Ética a Nicómaco. Universidad de València.

Chacón, N. L. (2006). Dimensión ética de la Educación Cubana. La Habana: Edición corregida y ampliada. Editorial Pueblo y Educación.

Chacón, N. L. (s.f.). Curso de Ética y Sociedad. Un acercamiento al estudio de la Ética, la moral y los valores humanos. La Habana: Universidad para todos.

Chacón, N. L. (s.f.). Curso Ética y Sociedad.

Colectivo de autores. (2013). CEPES.

Colectivo de autores. (2017). Pedagogía 2017. Curso 8: Educación en valores para la vida ciudadana.Estrategías metodológicas Curriculares.

Española, R. A. (2001). Diccionario de la lengua española(22.a ed.). Madrid, España.

Horruitiner, P. (2008). La universidad cubana: el modelo de formación.

López, L. (2004). La Ética como disciplina filosófica. En el saber ético de ayer a hoy. p.25-42.

López, L. (2004). La ética como disciplina filósofica. En el saber ético de ayer a hoy. p.28.

Martí, J. (1975). El hombre antiguo de América y sus artes primitivas. O. C, T. 8, p. 332.

Silva, R. (2006). Ética y Sociedad. Tabloide Curso Universidad para todos. . La Habana: Juventud Revelde.

UNESCO. (2007). Desafíos éticos de las tecnologías emergentes-estudios de casos. En Tecnologías emergentes: Un estudio sobre sus consecuencias éticas. París: UNESCO.

Published

2021-11-29 — Updated on 2021-11-29

Versions

How to Cite

Ramil, G., González Hernández, O. ., & Unger Pérez, R. F. (2021). ETHICS, AN ESSENTIAL COMPONENT OF CITIZEN TRAINING: ROLE OF THE CUBAN UNIVERSITY: LA ÉTICA COMPONENTE ESENCIAL DE LA FORMACIÓN CIUDADANA. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 12(5), 62–71. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1217

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos