ASSUMPTIONS FOR A VISION OF THE CIVIC FORMATION IN HIGHER EDUCATION

Authors

  • María de Jesús Calderíus Fernández Correo Escuela Provincial “Hermanos Marañón”. Santiago de Cuba, Cuba.
  • Noemí Martínez Sánchez Universidad de Oriente.

Keywords:

civic formation, university citizens, civic formation dynamics.

Abstract

The present analysis has as purpose to show the specific expressions of the Cuban revolutionary citizen's paradigm in the case of the citizens with higher education, starting from the determination of the qualities that should characterize the university professional in his/her performance as a citizen. This definition becomes an orientating element for the understanding of the particularities of the process of civic formation at the universities. It is based that the fundamental quality that distinguishes the university student in his/her citizen role is the one of being an active agent of civic alternatives for the social transformation. It is expressed through his/her qualities as a committed and sensitive creative carrier of the civic culture, cultured social educator and educational socializer of the society, specialized citizenship promoter and flexible person in the civic performance within different contexts.

Author Biography

Noemí Martínez Sánchez, Universidad de Oriente.

Licenciada en Física y Master en Física Experimental, graduada en 1984, en la Universidad Estatal de Odesa, República de Ucrania. Defendió el Doctorado en Ciencias Pedagógicas en la Universidad Estatal de Rostov del Don, República Rusa en 1989. Profesora de la Universidad de Oriente desde 1984. Actualmente se desempeña como asesora de la Vicerrectoría Académica de la Universidad de Oriente. Colaboradora del Centro de Estudios de la Educación Superior "Manuel F. Gran". Secretaria del Tribunal Nacional de defensas de Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas para la región oriental. Integra el claustro de varias maestrías y programas de doctorados en diferentes instituciones de educación superior. Ha sido profesora invitada en universidades de Nicaragua y Venezuela

References

Calderíus, M. (2010). La formación ciudadana en la actividad sociopolítica de los estudiantes universitarios cubanos. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Calderíus, M., Martínez, N. (2009). La formación ciudadana del estudiante universitario. Acercamiento a su singularidad desde un enfoque psicopedagógico. (CD ROM) Aportes del CeeS a la Pedagogía Moderna. Santiago de Cuba: Ediciones Universidad de Oriente, 2009. Castro; F. (2003). Discurso en la Facultad de Derecho de Buenos Aires; Argentina 26 de mayo de 2003 en Fidel Castro La batalla de ideas es nuestra arma política más poderosa.. La Habana, Editora Política Castro; F. (2005). Reunión con dirigentes del PCC el Estado y organizaciones de masa 31 de marzo 2005 :trascripción taquigráfica de Transmisión televisiva.

Castro, R. (2008). “Discurso en el 55 aniversario del asalto a los cuarteles Moncada y Carlos Manuel de Céspedes el 26 de Julio de 2008” Diario Granma 28 de Julio de 2008.pp 4-6 Domínguez, M. (2008). La subjetividad de la juventud en Cuba-Informe de Investigación. Cuadernos del CIPS. La Habana: Editorial Caminos, Dussú, R. (2004) Estrategia para la formación científica profesional del estudiante de Lic. en Psicología en la UO. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Fuentes, H. (2008) La formación de los profesionales en la contemporaneidad Santiago de Cuba. CeeS. Fuentes, H. (2009). La concepción científica holístico configuracional. Una alternativa en la construcción del conocimiento científico. Su aplicación en la formación de los profesionales de la Educación Superior en la contemporaneidad. Presentación de resultados en opción al grado de Doctor en Ciencias. Santiago de Cuba. González, A. (2002). Nociones de Sociología, Psicología y Pedagogía. La Habana: Editorial Pueblo y Educación. Gramsci, A. (1997). Lenguaje y cultura en Acanda J y Ramos G (Comp) Gramsci y la filosofía de la praxis. La Habana. Editorial Ciencias Sociales Martí, J. (2000). Obras Completas Tomos 2, 12, 13, 7 y 21. Edición Crítica. La Habana: Centro de Estudios Martianos. Nieves, C. (2005). Las relaciones de dirección en Cuba. Editorial Academia. La Habana. Núñez, J- (2006). Universidad: Conocimiento y desarrollo social basado en el conocimiento Cátedra CTS Universidad de La Habana, Ojalvo, V. (2003). La Educación en Valores en el contexto universitario. La Habana: Editorial Félix Varela Ortiz, E. (2008). Fundamentos psicológicos del proceso educativo universitario. La Habana: Editorial Universitaria Roa, R. (2001). Historia de las doctrinas Sociales. La Habana. Editorial Pablo de la Torriente Brau. Romero, C. y otros (2000). Conocimiento sobre características psicológicas de la edad juvenil. En La formación de valores en la Universidad. Exigencias teóricas metodológicas. Matanzas AESES.

Published

2012-10-24

How to Cite

Calderíus Fernández Correo, M. de J. ., & Martínez Sánchez, N. (2012). ASSUMPTIONS FOR A VISION OF THE CIVIC FORMATION IN HIGHER EDUCATION. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 3(4), 1–16. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/109

Conference Proceedings Volume

Section

Investigaciones