ROLE STRESS: CONSTRIBUTIONS FROM EDUCATIONAL PSYCHOLOGICAL INTERVENTION TO THE ACHIEVEMENT TO HEALTHY LABOR ORGANIZATIONS
Keywords:
Role stress; psychosocial intervention; healthy labor organizations; management of formative potentialities.Abstract
This research is part of a study currently being carried out on doctors and nurses from Santiago de Cuba. This article aims to systematize theoretical-methodological aspects to build an educational psychosocial intervention to promote the effective management of role stress in these professionals, with special emphasis on the approach of healthy labor organizations. The main methods used were analysis-synthesis, inductive-deductive, and dialectical-hermeneutic, for the interpretation and clarification of different relationships that exist between the different models, conceptions and constructs. An educational psychosocial intervention is planned to amplify the positive core and effective subjective resources of doctors and nurses, thus contributing to the achieving prevention and mastering of role stress of these workers. The main results allow us to note that in order to achieve this intention, important nuclei are revealed in the contributions of positive organizational psychology, the management of formative potentialities and the psychologist's interventional competence, which is stimulated by a formative method of their professional practice. The organizational culture of psychosocial risk prevention is also revealed as a success factor for the effective management of role stress and the achievement of healthy work organizations.
References
Camacho, A. & Mayorga, D. R. (2017). Riesgos laborales psicosociales. Perspectiva organizacional, jurídica y social. Revista Prolegómenos Derechos y Valores, 20(40), pp. 159-172. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/pdf/prole/v20n40/v20n40a11.pdf
Carrillo García, C., Ríos Rísquez, M. I., Escudero Fernández, L., Martínez Roche, M. E. (2018). Factores de estrés laboral en el personal de enfermería hospitalario del equipo volante según el modelo de demanda-control-apoyo. Revista Enfermería Global, 17(50), pp. 304-314. Recuperado de: http://scielo.isciii.es/pdf/eg/v17n50/1695-6141-eg-17-50-304.pdf
CEPTA (2017). Cultura preventiva y buenas prácticas. Recuperado de: https://www.cepta.es/dynamic_mega_menu/static/src/img/manual_cultura_preventiva.pdf
Cooperrider, D. (2009). The discovery and design of positive institutions. Ponencia pre-sentada en el First Congress of Positive Psychology. Philadelphia, Estados Unidos de América. Recuperado de: http://refhub.elsevier.com/S0123-5923(14)00046-1/sbref0065
Dávila, C. y Jiménez, G. (2014). Sentido de pertenencia y compromiso organizacional: Predicción del bienestar. Revista de Psicología, 32(2), pp. 271-302. Recuperado de: http://www.scielo.org.pe/pdf/psico/v32n2/a04v32n2.pdf
Deroncele, A. (2015). Estrategia educativa para la formación profesional integral del psicólogo en el contexto organizacional. (Tesis doctoral). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba. Recuperado de: https://cutt.ly/pysfd1N
_______ (2017).Dinámica de la intervención psicosocial en el contexto organizacional. En elLibro: “Herramientas para la Intervención Psicosocial en el Desarrollo Humano en el Oriente Cubano, desde una Perspectiva Integradora”. ISBN: 978-3-6685-0565-0. Editorial GRIN VERLAG. Alemania, p.174. URL: http://www.grin.com/es/e-book/372153/herramientas-para-la-intervencion-psicosocial-en-el-desarrollo-humano-en
Deroncele, A., Del Toro, M., y López, R. (2016). Método formativo de la práctica profesional del psicólogo. Opuntia Brava, 8(3), pp. 1-12. Recuperado de: http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/265/260
Deroncele, A., Medina, P., y Gross, R. (2020). Gestión de potencialidades formativas en la persona: reflexión epistémica y pautas metodológicas. Universidad y Sociedad, 12(1), pp. 97-104. Recuperado de: https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1417
Enciclopedia de Salud y seguridad en el trabajo. (2019, noviembre 15). Factores psicosociales y de organización. Recuperado de: http://cutt.ly/Ft4sr5L
Espinosa, S., Deroncele, A., y Medina, P. (2020). Estrategia de intervención psicosocial educativa para el manejo efectivo del estrés de rol en médicos y enfermeras: diagnóstico preliminar y bases epistemológicas. Maestro y Sociedad. 17(1) pp. 12-24. Recuperado de: http://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5143
García Morán, M. C. y Gil Lacruz, M. (2016). El estrés en el ámbito de los profesionales de la salud. Persona. (19), enero-diciembre, ISSN 1560-6139, pp. 11-30. Recuperado de http://bvs.minsa.gob.pe/local/MINSA/4131.pdf
Gross, R., Deroncele, A., Montoya, J. (2018). Construcción de la competencia interventiva del psicólogo. Opuntia Brava. 10 (3), pp. 10-18. Recuperado de: http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/534
Mena, P. L. (2019). Programa de prevención de riesgos psicosociales para una institución particular educativa de la ciudad de Ambato. Pontificia Universidad Católica de Ecuador. Recuperado de: file:///H:/Angel%20laptop/DIRECCI%C3%93N%20DE%20TESIS/Maestr%C3%ADa/Tutor%C3%ADas/2019/Susana/76941.pdf
Mosquera, R., Castrillón, O. & Parra, L. (2018). Prediction of psychosocial risks in colombian teachers of public schools using machine learning techniques. Inf. tecnol. [online], 29(4), pp. 267-280. Recuperado de: https://cutt.ly/nys8ruz
Orgambídez Ramos, A., Pérez Moreno, P. J., y Borrego Alés, Y. (2015). Estrés de rol y satisfacción laboral: examinando el papel mediador del engagement en el trabajo. Journal of Work and Organizational Psychology, 31 (2015) pp. 69–77. Recuperado de: http://scielo.isciii.es/pdf/rpto/v31n2/v31n2a02.pdf
Organización Internacional del Trabajo. (2016). Estrés en el trabajo: un reto colectivo. ISBN: 978-92-2-330642-7. Recuperado de: https://cutt.ly/WysfekV
Osca, A., González Camino, G., Bardera, P., y Peiró, J. M. (2003). Estrés de rol y su influencia sobre el bienestar psíquico y físico en soldados profesionales. Psicothema, 15(1), pp. 54-57. Recuperado de: http://www.psicothema.com/pdf/1022.pdf
Peiró, J. M.; Rodríguez, I. (2008). Estrés laboral, liderazgo y salud organizacional. Papeles del Psicólogo. Vol. 29(1), pp. 68-82. Recuperado de: http://www.papelesdelpsicologo.es/pdf/1540.pdf
Rodríguez Carvajal, R., Moreno Jiménez, B., Rivas Hermosilla, S., Álvarez Bejarano, A. y Sanz Vergel, A. I. (2010). Positive psychology at work: Mutual gains for individuals and organizations. Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 26(3), pp. 235–253. Recuperado de http://refhub.elsevier.com/S0123-5923(14)00046-1/sbref0280
Salanova, M. (2008). Organizaciones saludables y desarrollo de recursos humanos. Trabajo y Seguridad Social, 47, pp. 279–321. Recuperado de http://refhub.elsevier.com/S0123-5923(14)00046-1/sbref0290
Salanova, M., Llorens, S., y Martínez, I. M. (2016). Aportaciones desde la psicología organizacional positiva para desarrollar organizaciones saludables y resilientes. Revista Papeles del Psicólogo, 37(3), pp. 177-184. Recuperado de https://cutt.ly/7ysfeYu
Tacca Huamán, D., & Tacca Huamán, A. (2019). Factores de riesgos psicosociales y estrés percibido en docentes universitarios. Propósitos y Representaciones, 7(3), pp. 323- 353. doi: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n3.304
Tamayo, M. P. (2017). Cultura organizacional y su relación con los riesgos psicosociales en una empresa privada de la ciudad de Quito. Tesis de grado. Quito: Escuela de Psicología. Recuperado de: http://dspace.udla.edu.ec/bitstream/33000/7569/1/UDLA-EC-TPO-2017-09.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Susana Espinosa Pérez, Angel Deroncele Acosta
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.