ROLE STRESS: CONSTRIBUTIONS FROM EDUCATIONAL PSYCHOLOGICAL INTERVENTION TO THE ACHIEVEMENT TO HEALTHY LABOR ORGANIZATIONS

Authors

  • Susana Espinosa Pérez Policlínico Dr. Mario Muñoz Monroy, Santiago de Cuba
  • Angel Deroncele Acosta Universidad de Oriente

Keywords:

Role stress; psychosocial intervention; healthy labor organizations; management of formative potentialities.

Abstract

This research is part of a study currently being carried out on doctors and nurses from Santiago de Cuba. This article aims to systematize theoretical-methodological aspects to build an educational psychosocial intervention to promote the effective management of role stress in these professionals, with special emphasis on the approach of healthy labor organizations. The main methods used were analysis-synthesis, inductive-deductive, and dialectical-hermeneutic, for the interpretation and clarification of different relationships that exist between the different models, conceptions and constructs. An educational psychosocial intervention is planned to amplify the positive core and effective subjective resources of doctors and nurses, thus contributing to the achieving prevention and mastering of role stress of these workers. The main results allow us to note that in order to achieve this intention, important nuclei are revealed in the contributions of positive organizational psychology, the management of formative potentialities and the psychologist's interventional competence, which is stimulated by a formative method of their professional practice. The organizational culture of psychosocial risk prevention is also revealed as a success factor for the effective management of role stress and the achievement of healthy work organizations.

Author Biographies

Susana Espinosa Pérez, Policlínico Dr. Mario Muñoz Monroy, Santiago de Cuba

Licenciada en Psicología de la Salud. Profesora Instructora del Policlínico Dr. Mario Muñoz Monroy, Santiago de Cuba. Psicóloga de la Vice-dirección de Asistencia Médica.

Angel Deroncele Acosta, Universidad de Oriente

Licenciado en Psicología. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Auxiliar e Investigador Titular de la Universidad de Oriente, Cuba (miembro de claustro de Doctorado en Educación y de la maestría en Intervención Psicosocial). Universidad San Ignacio Loyola, Lima, Perú (miembro del claustro de Doctorado en Educación).

 

References

Camacho, A. & Mayorga, D. R. (2017). Riesgos laborales psicosociales. Perspectiva organizacional, jurídica y social. Revista Prolegómenos Derechos y Valores, 20(40), pp. 159-172. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/pdf/prole/v20n40/v20n40a11.pdf

Carrillo García, C., Ríos Rísquez, M. I., Escudero Fernández, L., Martínez Roche, M. E. (2018). Factores de estrés laboral en el personal de enfermería hospitalario del equipo volante según el modelo de demanda-control-apoyo. Revista Enfermería Global, 17(50), pp. 304-314. Recuperado de: http://scielo.isciii.es/pdf/eg/v17n50/1695-6141-eg-17-50-304.pdf

CEPTA (2017). Cultura preventiva y buenas prácticas. Recuperado de: https://www.cepta.es/dynamic_mega_menu/static/src/img/manual_cultura_preventiva.pdf

Cooperrider, D. (2009). The discovery and design of positive institutions. Ponencia pre-sentada en el First Congress of Positive Psychology. Philadelphia, Estados Unidos de América. Recuperado de: http://refhub.elsevier.com/S0123-5923(14)00046-1/sbref0065

Dávila, C. y Jiménez, G. (2014). Sentido de pertenencia y compromiso organizacional: Predicción del bienestar. Revista de Psicología, 32(2), pp. 271-302. Recuperado de: http://www.scielo.org.pe/pdf/psico/v32n2/a04v32n2.pdf

Deroncele, A. (2015). Estrategia educativa para la formación profesional integral del psicólogo en el contexto organizacional. (Tesis doctoral). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba. Recuperado de: https://cutt.ly/pysfd1N

_______ (2017).Dinámica de la intervención psicosocial en el contexto organizacional. En elLibro: “Herramientas para la Intervención Psicosocial en el Desarrollo Humano en el Oriente Cubano, desde una Perspectiva Integradora”. ISBN: 978-3-6685-0565-0. Editorial GRIN VERLAG. Alemania, p.174. URL: http://www.grin.com/es/e-book/372153/herramientas-para-la-intervencion-psicosocial-en-el-desarrollo-humano-en

Deroncele, A., Del Toro, M., y López, R. (2016). Método formativo de la práctica profesional del psicólogo. Opuntia Brava, 8(3), pp. 1-12. Recuperado de: http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/265/260

Deroncele, A., Medina, P., y Gross, R. (2020). Gestión de potencialidades formativas en la persona: reflexión epistémica y pautas metodológicas. Universidad y Sociedad, 12(1), pp. 97-104. Recuperado de: https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1417

Enciclopedia de Salud y seguridad en el trabajo. (2019, noviembre 15). Factores psicosociales y de organización. Recuperado de: http://cutt.ly/Ft4sr5L

Espinosa, S., Deroncele, A., y Medina, P. (2020). Estrategia de intervención psicosocial educativa para el manejo efectivo del estrés de rol en médicos y enfermeras: diagnóstico preliminar y bases epistemológicas. Maestro y Sociedad. 17(1) pp. 12-24. Recuperado de: http://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5143

García Morán, M. C. y Gil Lacruz, M. (2016). El estrés en el ámbito de los profesionales de la salud. Persona. (19), enero-diciembre, ISSN 1560-6139, pp. 11-30. Recuperado de http://bvs.minsa.gob.pe/local/MINSA/4131.pdf

Gross, R., Deroncele, A., Montoya, J. (2018). Construcción de la competencia interventiva del psicólogo. Opuntia Brava. 10 (3), pp. 10-18. Recuperado de: http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/534

Mena, P. L. (2019). Programa de prevención de riesgos psicosociales para una institución particular educativa de la ciudad de Ambato. Pontificia Universidad Católica de Ecuador. Recuperado de: file:///H:/Angel%20laptop/DIRECCI%C3%93N%20DE%20TESIS/Maestr%C3%ADa/Tutor%C3%ADas/2019/Susana/76941.pdf

Mosquera, R., Castrillón, O. & Parra, L. (2018). Prediction of psychosocial risks in colombian teachers of public schools using machine learning techniques. Inf. tecnol. [online], 29(4), pp. 267-280. Recuperado de: https://cutt.ly/nys8ruz

Orgambídez Ramos, A., Pérez Moreno, P. J., y Borrego Alés, Y. (2015). Estrés de rol y satisfacción laboral: examinando el papel mediador del engagement en el trabajo. Journal of Work and Organizational Psychology, 31 (2015) pp. 69–77. Recuperado de: http://scielo.isciii.es/pdf/rpto/v31n2/v31n2a02.pdf

Organización Internacional del Trabajo. (2016). Estrés en el trabajo: un reto colectivo. ISBN: 978-92-2-330642-7. Recuperado de: https://cutt.ly/WysfekV

Osca, A., González Camino, G., Bardera, P., y Peiró, J. M. (2003). Estrés de rol y su influencia sobre el bienestar psíquico y físico en soldados profesionales. Psicothema, 15(1), pp. 54-57. Recuperado de: http://www.psicothema.com/pdf/1022.pdf

Peiró, J. M.; Rodríguez, I. (2008). Estrés laboral, liderazgo y salud organizacional. Papeles del Psicólogo. Vol. 29(1), pp. 68-82. Recuperado de: http://www.papelesdelpsicologo.es/pdf/1540.pdf

Rodríguez Carvajal, R., Moreno Jiménez, B., Rivas Hermosilla, S., Álvarez Bejarano, A. y Sanz Vergel, A. I. (2010). Positive psychology at work: Mutual gains for individuals and organizations. Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 26(3), pp. 235–253. Recuperado de http://refhub.elsevier.com/S0123-5923(14)00046-1/sbref0280

Salanova, M. (2008). Organizaciones saludables y desarrollo de recursos humanos. Trabajo y Seguridad Social, 47, pp. 279–321. Recuperado de http://refhub.elsevier.com/S0123-5923(14)00046-1/sbref0290

Salanova, M., Llorens, S., y Martínez, I. M. (2016). Aportaciones desde la psicología organizacional positiva para desarrollar organizaciones saludables y resilientes. Revista Papeles del Psicólogo, 37(3), pp. 177-184. Recuperado de https://cutt.ly/7ysfeYu

Tacca Huamán, D., & Tacca Huamán, A. (2019). Factores de riesgos psicosociales y estrés percibido en docentes universitarios. Propósitos y Representaciones, 7(3), pp. 323- 353. doi: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n3.304

Tamayo, M. P. (2017). Cultura organizacional y su relación con los riesgos psicosociales en una empresa privada de la ciudad de Quito. Tesis de grado. Quito: Escuela de Psicología. Recuperado de: http://dspace.udla.edu.ec/bitstream/33000/7569/1/UDLA-EC-TPO-2017-09.pdf

Published

2020-12-07

How to Cite

Espinosa Pérez, S. ., & Deroncele Acosta, A. . (2020). ROLE STRESS: CONSTRIBUTIONS FROM EDUCATIONAL PSYCHOLOGICAL INTERVENTION TO THE ACHIEVEMENT TO HEALTHY LABOR ORGANIZATIONS. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 11(4), 187–199. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1066

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos