ETHICS AND IDENTITY IN THE LIBRARY SERVICES OF THE CURRENT UNIVERSIDAD CUBANA
Keywords:
University library; librarian ethics; library identity; information; knowledge.Abstract
The library context of the current university libraries in Cuba is subject to the influence of information and communication technologies, which is why constant adjustments are required to meet the most contemporary demands. In this context, the ethics in library services, conceived as professional competence and technology for the effectiveness of the professionals' actions in this function, must advance along with technological changes. How to raise the efficiency of library work based on the ethics and librarian identity in the new circumstances, is the objective of this article, for which an inquiry is carried out based on the method of observation, interviews with users and specialists in the subject, as well as the experience of the authors. Theoretical budgets of library ethics and references related to the management of information and knowledge are used, as a basis for the development of methodological means and actions that facilitate work in university libraries.
References
ANABAD. (2018). Código de Legislación Bibliotecaria. Edición actualizada a 6 de marzo de 2019. Boletín Oficial del Estado. Recuperado de www.boe.es/legislacion/codigos/
Bustamante Rodríguez, Antonio Tomás y Padial León, M. (2003). Perspectiva ética y deontológico de la profesión bibliotecaria. Biblias: Revista Electról1ica de Ciencias de la Información, año 4, n° 16 de julio-diciembre. http://bibliotecas.rep.net.pe/biblios/.rticulos/16/2003_025.htm
Caballero Valdés O., Perón González, S. (1998). El bibliotecólogo y el profesional de la información modernos. Ética, papeles y perfiles. Ciencias de la Información, 29(1), pp. 3-15. [Consultado: 15 de marzo de 2017].
Hernandez Perez, J. (2018). La importancia del acceso a la información para alcanzar el desarrollo sostenible en América Latina y el Caribe. Evento paralelo de la Segunda Reunión del Foro de los Países de América Latina y el Caribe sobre el Desarrollo Sostenible – 19 de abril de 2018. Colegio Nacional de Bibliotecarios, ECLAC, Santiago de Chile.
Junta de Gobierno de la International Federation of Library Associations and Institutions. (2012). Recuperado de: http://www.ifla.org/files/assets/faife/codesofethics/spanishcodeofethicsfull.pdf
López López, P. (2007). Biblioteca y ética ciudadana. Educación y Biblioteca, Nº 159, mayo/junio 2007.
Montero Quesada, J. G., Leyva Frómeta R. E., Labrada Milán, M. (2004). La ética: un reto en el mejoramiento de los servicios bibliotecarios. XIII Jornada Científica por el día de las bibliotecas. Biblioteca Provincial José Martí. Las Tunas. Cuba.
Rodríguez Sánchez, Y., Mesa Fleitas, M. E. y Álvarez Solórzano, E. (2006). La ética del profesional de la información ante la nueva sociedad del conocimiento [versión electrónica]. ACIMED, 14(1). Recuperado de: http:// bvs.sld.cu/revistas/aci/vol14_1_06/aci12106.htm [Consultado: 26 de octubre de 2017].
Rifkin, J. (2000). La era del acceso: la revolución de la nueva economía. Barcelona: Paidós.
Santana Arroyo, S. (2010). Comportamiento y actitud ética del profesional referencista. Una visión desde el servicio de referencia de las instituciones de información. Ciencias de la Información Vol. 41(2), pp. 3 - 10.
Silvera Iturrioz, C. (2005). Los bibliotecarios en la sociedad de la información [versión electrónica]. ACIMED, 13(3). Disponible en: http://www.bvs.sld.cu/revistas/aci/vol13_3_05/aci07305.htm [Consultado: 2 de noviembre de 2009].
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 José Guillermo Montero Quesada, Miladys Labrada Milán, Yennis Marques Polanco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.