ETHICS AND IDENTITY IN THE LIBRARY SERVICES OF THE CURRENT UNIVERSIDAD CUBANA

Authors

  • José Guillermo Montero Quesada Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas
  • Miladys Labrada Milán Universidad de Las Tunas.
  • Yennis Marques Polanco Universidad de Las Tunas

Keywords:

University library; librarian ethics; library identity; information; knowledge.

Abstract

The library context of the current university libraries in Cuba is subject to the influence of information and communication technologies, which is why constant adjustments are required to meet the most contemporary demands. In this context, the ethics in library services, conceived as professional competence and technology for the effectiveness of the professionals' actions in this function, must advance along with technological changes. How to raise the efficiency of library work based on the ethics and librarian identity in the new circumstances, is the objective of this article, for which an inquiry is carried out based on the method of observation, interviews with users and specialists in the subject, as well as the experience of the authors. Theoretical budgets of library ethics and references related to the management of information and knowledge are used, as a basis for the development of methodological means and actions that facilitate work in university libraries.

Author Biographies

José Guillermo Montero Quesada, Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas

Licenciado en Historia y Ciencias Sociales, Máster en Educación, Máster en Desarrollo Cultural Comunitario, Máster en Deportes de Combate, Doctor en Ciencias Históricas, Profesor Titular del . Cuba. 

Miladys Labrada Milán, Universidad de Las Tunas.

Licenciada en Educación. Especialidad Español - Literatura, Profesora Auxiliar y especialista en Gestión de la Información.

Yennis Marques Polanco, Universidad de Las Tunas

Licenciada en Educación. Especialidad Español - Literatura, Profesora Asistente y especialista en Gestión de la Información. 

References

ANABAD. (2018). Código de Legislación Bibliotecaria. Edición actualizada a 6 de marzo de 2019. Boletín Oficial del Estado. Recuperado de www.boe.es/legislacion/codigos/

Bustamante Rodríguez, Antonio Tomás y Padial León, M. (2003). Perspectiva ética y deontológico de la profesión bibliotecaria. Biblias: Revista Electról1ica de Ciencias de la Información, año 4, n° 16 de julio-diciembre. http://bibliotecas.rep.net.pe/biblios/.rticulos/16/2003_025.htm

Caballero Valdés O., Perón González, S. (1998). El bibliotecólogo y el profesional de la información modernos. Ética, papeles y perfiles. Ciencias de la Información, 29(1), pp. 3-15. [Consultado: 15 de marzo de 2017].

Hernandez Perez, J. (2018). La importancia del acceso a la información para alcanzar el desarrollo sostenible en América Latina y el Caribe. Evento paralelo de la Segunda Reunión del Foro de los Países de América Latina y el Caribe sobre el Desarrollo Sostenible – 19 de abril de 2018. Colegio Nacional de Bibliotecarios, ECLAC, Santiago de Chile.

Junta de Gobierno de la International Federation of Library Associations and Institutions. (2012). Recuperado de: http://www.ifla.org/files/assets/faife/codesofethics/spanishcodeofethicsfull.pdf

López López, P. (2007). Biblioteca y ética ciudadana. Educación y Biblioteca, Nº 159, mayo/junio 2007.

Montero Quesada, J. G., Leyva Frómeta R. E., Labrada Milán, M. (2004). La ética: un reto en el mejoramiento de los servicios bibliotecarios. XIII Jornada Científica por el día de las bibliotecas. Biblioteca Provincial José Martí. Las Tunas. Cuba.

Rodríguez Sánchez, Y., Mesa Fleitas, M. E. y Álvarez Solórzano, E. (2006). La ética del profesional de la información ante la nueva sociedad del conocimiento [versión electrónica]. ACIMED, 14(1). Recuperado de: http:// bvs.sld.cu/revistas/aci/vol14_1_06/aci12106.htm [Consultado: 26 de octubre de 2017].

Rifkin, J. (2000). La era del acceso: la revolución de la nueva economía. Barcelona: Paidós.

Santana Arroyo, S. (2010). Comportamiento y actitud ética del profesional referencista. Una visión desde el servicio de referencia de las instituciones de información. Ciencias de la Información Vol. 41(2), pp. 3 - 10.

Silvera Iturrioz, C. (2005). Los bibliotecarios en la sociedad de la información [versión electrónica]. ACIMED, 13(3). Disponible en: http://www.bvs.sld.cu/revistas/aci/vol13_3_05/aci07305.htm [Consultado: 2 de noviembre de 2009].

Published

2020-12-07

How to Cite

Montero Quesada, J. G. ., Labrada Milán, M. ., & Marques Polanco, Y. . (2020). ETHICS AND IDENTITY IN THE LIBRARY SERVICES OF THE CURRENT UNIVERSIDAD CUBANA. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 11(4), 99–109. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1060

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>