SKILLS TRAINING IN SENIOR TECHNOLOGISTS IN BUSINESS ADMINISTRATION
Keywords:
Competition, entrepreneurship, management, administration, sustainable businessAbstract
The different innovations and reforms that are currently being carried out in education at the level of Ecuador and the world are focused on sustainable development goals or the 2030 agenda, the country according to the Ecuador 2030 project points to 7 of them, which it is necessary to review the teaching-learning process, which is developed in the institutions that train technologists in business administration, since students must develop disruptive thinking, create exponential organizations, which must be aligned to the fourth industrial revolution, to achieve a quality education policy, in teaching and in the different evaluation processes.
This approach should be studied and put into practice with critical and proactive reflection, rigor and creativity, considering that the training by professional competences plays an essential role, taking into account that the innovative aspects given that this training complies with the following: (1) learning recognition; (2) the integration between theory and practice; (3) the emphasis on real performance in the face of everyday life problems; (4) the articulation of knowing how to know knowing, knowing how to do and knowing how to live together; and (5) the establishment of management, entrepreneurship and administration processes.
These requirements ensure the achievement of the expected learning from the self-training of the senior technologist student in business administration, all of which obliges to achieve consistency with the permanent training of teachers in the field of education.
References
Antamba, C. L. (2015). Estadística educativa Reporte de indicadores, Volumen 1. Ecuador: Ministerio de educación.
Cagne, R. M. (1983). Las condiciones del emprendimiento. London: Milano editores.
Clausewitz, C. V. (1888). De la guerra. Breslavia: Rainer.
Constitución, d. l. (2008). Constitución de la republica del ecuador. Quito: Nacional.
Cook, W. N. (1961). La dinámica administrativa. México: Printice hall.
De Zubria, j. (2004). Modelo pedagógico. Bogota: Magisterio.
Delors, J. (2019). La educación encierra un tesoro. Francia: Santillana.
Drucker, P. (1998). Empresa y sociedad. Cambridge: Libros power.
Esteiner, G. A. (1996). Planeación estratégica, lo que todo gerente desea saber. México: Continental.
Fernandez, A. J. (1984). Seis estilos de administración. México: Diana.
Flores, O. R. (1994). Hacia una pedagogía del conocimiento. México: McwrawHill.
Foucault. (2008). Pedagogía de la formación.
Guzmán, V. I. (1961). Problemas de la administración de empresas. España: Pearson.
Hernandez, R. S. (2014). Fundamentos de gestión empresarial. Mexico: McGrawHill.
Hinojosa, S. (2020). Programas de formación. Monterrey: Books.
Idalbeto, C. (2004). Pensamiento estratégico. Sao Paulo: Magrawhill.
Kantis, H. (2013). Índice de condiciones sistémicas BID. Buenos Aires: Norma.
Koontz, H. (1935). Evolución del pensamiento administrativo. Mexico: Parson.
LOES, L. O. (2018). Ley orgánica de educación superior. Quito: Lexis.
Magretta, J. (2002). Modelos de Negocios. Canada: Pearson.
Megginson, L. C. (2001). Administración, conceptos y aplicaciones. Carolina: Bussinnee.
Programa de desarrollo, S. n. (2007). Plan nacional del buen vivir 2007-2010. Quito: Inec.
Programa, d. n. (2014). Objetivos de desarrollo sostenible. Quito: Nacional.
Rattich, W. (1615). Modelo pedagógico tradicional. Jesús Cantera: Trillas.
Reyes, P. A. (1988). Administración moderna. Mexico: McgrawHill.
Secretaria, p. y. (2007). Plan nacional de desarrollo 2007 - 2010. Quito: Inec.
Secretaria, t. d. (2007). Plan nacional del buen vivir. Quito: Inec.
Secretaria, t. d. (2017). Plan nacional de desarrollo toda una vida. Quito: Inec.
Senge, P. (1990). La quinta disciplina. Mexico: Pearson .
Vygostky, L. S. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Critica.
Wayne, M. R. (2005). Administración
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Marlo Antonio López Perero, Miguel Ángel Basto Rizo, Miguel Rudens Forgas Brioso
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.