PROGRAM OF PSYCHOSOCIAL INTERVENTION FOR ENHANCE THE SOCIOEMOTIONAL DIMENSION IN THE EDUCATIONAL WORK OF THE MILITARY TEACHER

Authors

  • Ailién Chaveco Castillo
  • Clara Ofelia Suárez Rodríguez

Keywords:

educational work, military teacher, psychosocial intervention, cultural diversity

Abstract

The present article pretends to contribute to de favorable development of the educational work of the military teacher in a context of cultural diversity. The objective of the research is to elaborate a psychosocial intervention program to prepare teachers from the socioemotional dimension of educational work for the development of strategic actions in favor of inclusive practices that improve school life in a context of cultural diversity. This research helps to change traditional concepts about the educational work of the military teachers and contributes to change their links with the students and also between them. The proposed program has the social constructivism of Vygotsky as an epistemological foundation and the cultural historical approach of Vygotsky, the humanism and the psychosocial approach in education are the most important theoretical assumptions. In this research is privileged the qualitative methodology and the method to use is working with groups, which will be implemented through the group of reflection.

Author Biographies

Ailién Chaveco Castillo

Master en Ciencias y Profesora Auxiliar del Institución Docente de Nivel Superior General José Maceo.

Clara Ofelia Suárez Rodríguez

Doctora en Ciencias y Profesora Titular de la Universidad de Oriente.

References

Bolaños, Y. L. (2018). La orientación educativa a adiestrados de carreras pedagógicas para la construcción de proyectos de desarrollo profesional. (Tesis doctoral). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba.

Cervantes, M. G. (2015). La cultura informática como mediadora de la labor socioeducativa de la escuela en comunidades rurales. (Tesis doctoral). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba.

Cubela, J. (2017). La labor educativa en la universidad del siglo XXI: proyecciones pedagógicas actuales. REVISTA INVESTIGACIÓN, FORMACIÓN Y DESARROLLO: GENERANDO PRODUCTIVIDAD INSTITUCIONAL, 5(3), 75-86.

García, M. P. (2018). La formación inicial del estudiante de la licenciatura en educación preescolar para la orientación educativa. (Tesis doctoral). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba.

Horruitiner, S. P. (2007). La Universidad Cubana: el modelo de formación. La Habana: Editorial Félix Varela.

Ibarra, M. L. (2005). Psicología y Educación, una relación necesaria. La Habana: Félix Varela.

Lazo, Y. (2015). Modelo del proceso de trabajo educativo en la Residencia Estudiantil. Estrategia para su implementación en la Universidad de Pinar del Río. (Tesis doctoral). Universidad Hermanos Saíz Montes de Oca, Pinar del Río.

Mafrán, Y. (2019). La formación de la competencia orientadora en estudiantes de carreras pedagógicas. (Tesis doctoral). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba.

Pichón, R. E. (1995). El proceso grupal. Del Psicoanálisis a la Psicología social. Tomo I. Editorial Nueva Visión.

Rebollar, M. (2019). La orientación socioeducativa a los alumnos de Secundaria Básica para la gestión de un proyecto de vida desarrollador. (Tesis doctoral). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba.

Rizzo, A. (2009). Aproximación teórica a la intervención Psicosocial. REVISTA ELECTRÓNICA DE PSICOLOGÍA SOCIAL POIESIS, 17. Disponible en http://www.fumlam.edu.co/poiesis/ [Consultado el 23 de marzo de 2013]

Rodríguez, G. (2017). Un acercamiento a la comprensión de la relación orientación-prevención en la formación del profesional de la educación. Ponencia. Coloquio Internacional El Caribe Que Nos Une, Santiago de Cuba.

Rogers, C. (1991). Libertad y creatividad en la educación en la década de los ochenta. Argentina: Editorial Paidós.

Silot, G. (2015). La orientación educativa desde el proceso docente educativo en los centros penitenciarios. (Tesis doctoral). Universidad de Ciencias Pedagógicas, Santiago de Cuba.

Suárez, C., Del Toro, M. & Mercerón, Y. (2016). Un enfoque dialéctico humanista de la intervención psicosocial. Centro de Estudios de la Educación Superior “Manuel F. Gran”, Santiago de Cuba.

Vygotsky, L. S. (1987). Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. La Habana: Editorial Científico Técnica.

Published

2020-03-31

How to Cite

Chaveco Castillo, A. ., & Suárez Rodríguez, C. O. (2020). PROGRAM OF PSYCHOSOCIAL INTERVENTION FOR ENHANCE THE SOCIOEMOTIONAL DIMENSION IN THE EDUCATIONAL WORK OF THE MILITARY TEACHER. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 11(1), 176–189. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/938

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos