DIFFERENCES BETWEEN THE EXPERIENTIAL AND EXPERIMENTAL METHOD IN PEDAGOGICAL SCIENCES

Authors

  • Frank Arteaga Pupo

Keywords:

Experiment, experience, experiential.

Abstract

The article deals with a brief explanation of the historical evolution of the subject; the characteristics of some specific methods and their use in various sciences; the conclusion that none is more important than another; the reference to the paradigm as a concept in the evolution of the sciences; the new ways of researching from human experiences; the differences between methods of a social nature and those of the exact sciences; the perspective of José Martí in the process of pedagogical research in coherence with the principle of an education from, during and for life; the differences between the experiential method and the experimental method are clearly and precisely set out in relation to numerous indicators such as those related to the affective, volitional sphere and the dynamics of anthropological experientiality; Finally, it is concluded that the experimental methods are necessary as much as the experiential ones, however the social nature and the dialectic everydayness of the object of pedagogical investigation, transcends the most advanced experiment, at least according to the theory that is exposed here, to form part of the content of the immensity of life that only the experiences of men can be included in the experiential methods.

Author Biography

Frank Arteaga Pupo

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular del Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas, Cuba.

References

Álvarez, E. (2011) Procedimiento para lograr la calidad de un evento educativo realizado dentro del marco de la metodología experiencial. Colombia. Recuperado de: https://es.scribd.com/document/50669697/CALIDAD-DE-EXPERIENCIAL-solo-texto.

Arteaga, F. (2016). La Filosofía de la educación desde la obra martiana, Las Tunas: Editorial Académica Universitaria (Edacun).

_______. (2002). Propuesta didáctica para su empleo en las Aulas Martianas de noveno grado en la enseñanza media básica. Tesis Doctoral en Ciencias Pedagógicas. Las Tunas.

Corominas, J. (1995). Breve diccionario etimológico de la lengua castellana. La Habana: Edición Revolucionaria.

Diccionario Larousse. (1968). Recuperado de https://www.larousse.mx/app/diccionario-frances-espanol-2/

De Toro y Gisbert, M. (1968). Pequeño Larousse Ilustrado, Edición Revolucionaria, Instituto del Libro, La Habana.

Díaz, R. (1998). La protección de la fauna silvestre mediante el proceso docente-educativo en la Biología 2, Tesis Doctoral, Las Tunas.

Fernández, R. (2010). El fenómeno social marginalidad en el proceso de enseñanza aprendizaje de la Historia de Cuba, en el Preuniversitario, Tesis de Doctorado, Las Tunas.

Grupo de Investigación de Pedagogía Constructivista de la Transformación (GRIMPETCTRA) (2003). El modelo pedagógico: investigativo vivencial, interciencial y participativo, publicado por, en Revista Iberoamericana de Educación. Recuperado de https://rieoei.org/historico/deloslectores/618Romero.PDF

Martí, J. (1975). Obras Completas, Tomo 8. Editorial de Ciencias Sociales, La Habana.

_______. (1975). Obras Completas, Tomo 13. Editorial de Ciencias Sociales, La Habana.

_______. (1975). Obras Completas, Tomo 22. Editorial de Ciencias Sociales, La Habana.

Marx, C. (1973). Calos Marx. Obras Escogidas en dos tomos. Moscú: Editorial Progreso.

Mondéjar, J. (1991). Sobre palabras y términos (Wortfeld frente a Shachfeld)” RESEL, 21, 1.

Pérez, Á. (2000). La cultura escolar en la sociedad neoliberal, Madrid, Editorial Morata.

Reyes, J. I. (1999). La historia familiar y comunitaria como vía para el aprendizaje de la historia nacional y de la vinculación del alumno de secundaria básica con su contexto social, Tesis doctoral, Las Tunas.

Rusque, A. M. (2003). De la diversidad a la Unidad en la Investigación Cualitativa. Caracas: Vadell Hermanos.

Saínz de Robles, F. C. (2014). Diccionario Español de Sinónimos y Antónimos, Editorial José Martí, La Habana.

Valledor, R. (2019). La validación en la investigación educacional: los métodos de consenso y el experimento, PEDAGÓGICO.

Yánez, P. (2018). Estilos de pensamiento, enfoques epistemológicos y la generación del conocimiento científico. Revista Espacios, Vol. 39 (Nº 51).

Published

2019-12-24

How to Cite

Arteaga Pupo, . F. . (2019). DIFFERENCES BETWEEN THE EXPERIENTIAL AND EXPERIMENTAL METHOD IN PEDAGOGICAL SCIENCES. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 10(4), 251–263. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/925

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos